2009 година
Виж също: Най-нови попълнения
Образ и подобие Божие у човека: Приказка за смисъла
Александра Карамихалева
Няма човек, който в "мигове на слабост" да не е връхлитан от въпроси за смисъла: какво правя; защо живея така окаяно при всичките си усилия за по-добър живот; защо всичко, което правя, се разпада; какъв е смисълът от моите усилия и какда продължа напред? >>>
Толкование на Молитву Господню Преп. Максим Исповедник
:: Пролог
:: Отче наш, иже ecu на небесех, да святится имя Твое, да приидет царствие Твое.
:: Да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли.
:: Хлеб
наш насущный дождь нам днесь.
:: И остовы нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим.
:: Я не введи нас во искушение, но избави нас от лукавого.
Из чтений по Церковной Архиологии и Литургике
Проф. А.П. Голубцов, 1918 г.
:: Введение
:: Места молитвенных собраний христиан I-III веков
:: Из истории церковной живописи.
:: Из истории изображений креста.
:: О греческом
иконописном подлиннике.
:: Из истории древнерусской иконописи.
:: Дополнение. Археология погребальных обычаев.
Св. апостол Ерм
:: Видения
:: Заповеди
Амвросий Медиолански и Библията
TOTALITARIAN SECTS: How to protect yourself and your loved ones
Alexander Leonidovich Dvorkin
:: Introduction. Totalitarian sects and freedom of conscience
:: Excerpt from an interview given by Alexander Dvorkin to the newspaper "Vera" (Syktyvkar)
:: Ten control questions. How do you know how true these promises are? Ten questions to ask. What to do afterwards
:: What are totalitarian sects. What to do if your
loved one gets into a sect. Legal Advice
:: Religions that kill: "People's Temple". "Branch Davidians". "Solar Temple". "Aum Shinrikyo". Heaven's Gate. "Movement for the
revival of the Ten Commandments of God"
:: Totalitarian sects - threat of the 21st century
:: Summary document of the International scientific-practical conference held in
Nizhny Novgorod 23-25 April 2001
:: The most dangerous of contemporary destructive cults
:: Кратко животоописание
:: Да поменем за Змей Горянин Юлий Йорданов
:: Архивът на Змей Горянин като културноисторическа ценност Цвета Трифонова
::
Змей Горянин умира в "Седемте престола" Юлий Йорданов
:: Памет за Змей Горянин Вихрен Чернокожев
:: Из "Майчина вяра"
:: На нивата
:: "Епиграми"
:: Из
автобиографичната повест "Червеният хотел"
:: Змей Горянин - книги и статии. Рецензии за Змей Горянин в Русенската регионална библиотека
Седемте престола - Осеновлашки манастир Рождество Богородично
:: Местоположение
:: Манастирът "Седемте престола" Любен Прашков
:: Клепалото бие Иван Вазов
:: "Седемте престола" - перла в полите на Балкана Николай
Генов
Цариградският патриарх Фотий – един от първите европейски библиографи
Доц. д-р Нели Костова
Изключително ерудиран и загрижен за бъдещето, Фотий решава да предаде своите знания на по-широк кръг любознателни младежи, които го смятат за свой учител. Възможност за това му дава и тогавашната обстановка във Византия - разцвет на науката, литературата и просветата, засилен интерес към класическата древност, а оттам и към енциклопедизма или универсалността на знанията. Днес "Мириобиблион" представлява значителен научен интерес като важен справочник, за съжаление останал дълго време непознат на научната общност. Съставен през втората половина на IX в., в нея е включена информация за 168 автори. >>>
Лазар (Лальо) Йовчев е роден на 5 май 1840 г. в будното подбалканско градче Калофер. Любознателен и трудолюбив ученик, а след това и помощник на даскал Ботьо Петков в Калофер. С помощта на живеещи в Цариград калоферци се учи във Великата народна школа на Фенер в Цариград, след това във Френския Колеж. Пак с подкрепата на Калоферската община, вече 24-годишен постъпва през 1864 г. в Литературния факултет на Сорбоната в Париж, а три години по-късно се прехвърля в Юридическия факултет, който завършва с научните степени "бакалавър" и "лисансие". >>>
Професор протоиерей Георги Металинос
Протоиерей Георги Металинос е съвременен гръцки свещеник, богослов и историк, автор на множество книги и студии професор. Rоден e през 1940 г. в Корфу, Гърция. В
Атинския университет изучава богословие и класическа литература, а след като отбива военната си служба преподава там патрология. >>>
>
Православната духовност. Славата на светиите е в тяхното обожение
>
Рай и ад
:: Биографична справка
:: За традицията и новаторството, за църковнославянския език и др. интервю
:: За нашето поражение
:: Школьное богословие
::
Портал диакона Андрея Кураева
:: Кратка биографична справка
:: Духовно наследство
:: Какво е Православие?
:: Православният светоглед
:: Как православните пастири на Църквата и
всички православни християни трябва да пазят Светата Истина?
:: Мястото на Блажени Августин в Православната църква
:: Животът днес е станал ненормален
:: Възможно ли е на
някакво религиозно основание общение и единение на християните с представители на нехристиянските религии?
:: Митарствата из "Душата след смъртта"
:: Православният път към
спасението и източните и окултните мистически учения из "Душата след смъртта"
Басарбовски манастир "Св. Димитър Басарбовски"
:: Скален манастир "Св. Димитър Бесарбовски" Ралица Базайтова
:: Скален манастир "Св. Димитрий Бесарбовски" РелигиаБГ
:: Монахиня пази вярата в скален
манастир Виолета Никифорова
:: Житие на Св. преподобни Димитрий Басарбовски
Казанлъшки манастир "Въведение Богородично"
Масивната му желязна порта е гостоприемно отворена от сутрин до вечер, както подобава на всяка свещена обител. Зад високите му стени човек попада в един целебен оазис на тишина, усамотение и спокойствие, съхранен сред динамиката, шума и суетата на индустриалния град. Тук всяка педя земя е напоена със спомени и легенди, пренесени през почти двувековната история на манастира. >>>
Псалом 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25.. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36 37. 38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. 45. 46. 47. 48. 49. 50. 51. 52.. 53. 54. 55. 56. 57. 58. 59. 60. 61. 62.. 63. 64. 65.. 66. 67. 68. 69. 70. 71. 72. 73. 74.. 75. 76. 77. 78. 79. 80. 81. 82. 83. 84. 85. 86. 87. 88. 89. 90. 91. 92. 93. 94. 85. 96. 97. 98. 99. 100. 101. 102. 103. 104. 105. 106. 107. 108. 109. 110. 111. 112. 113. 114. 115. 116. 117. 118. 119. 120. 121. 122. 123. 124. 125. 126. 127. 128. 129. 130. 131. 132. 133. 134. 135. 136.137. 138. 139. 140. 141. 142. 143. 144. 145. 146. 147. 148. 149. 150
Св. Писание и Светите отци за Антихриста
:: За тираничното царство на Антихриста Св. Ириней Лионски (ок.130—ок.202)
:: Из огласително слово за Второто пришествие на Христа Св. Кирил Йерусалимски
(318—386)
:: Слово за Пришествието Господне, за свършека на света и за пришествието на антихриста Св. Ефрем Сирин (ок. 306-373)
:: Слово за Христа и Антихриста Св. Иполит,
епископ и мъченик (+235 г.)
Православно поклонничество
:: Православното поклонничество
:: Св. Константин и Елена преоткриват Йерусалим. Поклонничеството преди и след св. Константин и Елена
:: Пътеписи от поклоннически пътувания
:: Християнското поклонничество - теория и практика
Светоотеческо наследство: Св. Ефрем Сирин (Сириец)
:: Молитвата на св. Ефрем Сирин "Господи и Владико на моя живот..."
:: Из псалмите на преподобни Ефрем Сирин
:: За Боговъплъщението
:: Истината и
лъжата
:: Небрежната душа
:: Слово за свещенството
:: За поста
:: Слово за Пришествието Господне, за Свършека на Света и за Пришествието на Антихриста
:: Слово
за честния и животворящ Кръст и за Второто пришествие, а също за любовта и милостинята
:: За Лот и за опознаването на себе си
:: Слово за прекрасния Иосиф
Св. Иполит Римски: живот, съчинения, учение
Проф. Илия Цоневски
Сведенията за живота на св. Иполит са оскъдни. Роден е преди 170 г. Родината му не е известна. Понеже е писал съчиненията си на гръцки език, приема се, че произхождал от страна, където се говорел този език, вероятно Гърция. Според патриарх Фотий1 сам св. Иполит отбелязва в едно от съчиненията си, че е бил ученик на св. Ириней Лионски. Не е известно къде е слушал беседите на св. Ириней - в Рим или в Лион. >>>
Икуменическите диалози между православни и противохалкидонци
:: Икуменическите споразумения в действие
:: Великата тайна на благочестието
:: Въпроси без отговор
През последните 40 години, с развитието на
икуменическите отношения бяха организирани активни богословски диалози между представители на поместните Православни църкви и на противохалкидонските общности. След неофициални
срещи през 1964, 1967, 1970 и 1971 г., бе създадена официална работна група, именувана "Смесена комисия за диалог между Православната Църква и ориенталските Православни църкви".
Комисията проведе срещи през 1985, 1989, 1990 и 1993 г. В резултат се появиха Първата (1989 г.), Втората (1990 г.) и Третата (1993 г.) съвместни декларации - официални документи с
откровено неправославен характер. В тях бяха допуснати "изрази, поддаващи се на монофизитско тълкуване, близки до учението на Севир: "една съставна богочовешка природа" (I
Съвместна декларация) и "природите се различават само мислено" (II Съвместна декларация)". >>>
Да се промени ли езикът на богослужението?
:: Църковният език архим. Рафаил (Карелин)
:: Премахнем ли църковнославянския като богослужебен език, все едно се отказваме от своето минало проф. Георги
Попов
:: Да се модернизира ли езикът на богослужението? Деян Енев
:: Русифицирането на православното богослужение е път на протестантизиране епископ Меркурий Зарайски
::
Традиция и новаторство, църковнославянският език и др. интервю с проф. дякон Андрей Кураев
:: Богослужебният език и неговата разбираемост. История и съвременни проблеми Димитър
Димитров
За християнския дух на българската литература
Цвета Трифонова
Вероизповеданието и националната литература имат едно и също хронологическо начало, едни и същи родоначалници и еднаквa ценностна система. Религията и
литературата в средновековна България възникват и се развиват едновременно, духовните първоотци са и създатели на книжовността и литературното слово. Двете системи -
вероизповедание и книжнина, сa взаимносвързани и се развиват паралелно по времето на Първото и Второто български царства 9-14 век.
Еднородното им начало обуславя високия
континиум и сцепление на културнодуховните връзки в течение на хилядолетие. Дали изобщо е необходимо да припомням факта, че Константин Кирил Философ е може би авторът на първото
стихотворение "Проглас към Евангелието" (1), което е програма за просвещение и културно въздигане на славянските племена през онази езическа епоха. >>>
Константин Преславски (IX-X в.)
:: Историкии Константин Преславски
:: Азбучна молитва
:: Alphabet Prayer Constantine Preslavsky
:: Проглас към Евангелието еп. Константин
Преславски / св. Кирил Философ
:: Стихове добри Константинови
:: Памет на преподобния Методий, учител на славянския народ, брат на Кирил Философ
Християнско поклонничество: Косово и Метохия
:: Кратка справка за Косово и Метохия
:: Из писмо на Зографските монаси относно Косово
:: Косово е неразделна част от България до края на ХІІІ век Иван
Петрински
:: Косово: Манастирът Високи Дечани
:: Косово: Манастирът "Успение на Пресвета
Богородица" в Грачаница
:: Метохия: Град Печ и Печката патриаршия
:: Косово Google Maps
::
Сърбия и Черна Гора Християнско поклонничество
:: Македония Християнско поклонничество
:: Първо българско царство
:: Kosovo: The Land of the Living Past
Християнско поклонничество: Сърбия и Черна Гора
:: Поклонение пред светините на Черна гора и Сърбия Сребрина Талева
:: Сръбско средновековно изкуство
:: Сърбия: Погановският манастир
край Димитровград
:: Сърбия: Манастирът Св. Николай в Соко град
Християнско поклонничество: Македония
Църквата "Св. Георги Победоносец" в с. Курбиново край Преспа, Македония
:: Поклоннически слова за Македония
:: Другото е: война и кръв, реки от кръв... - Тончо Жечев
:: Делото и езикът на Кирила и Методия - Стоян Романски
:: Делото на
Кирила и Методия в културната мисия на българския народ - Петър Мутафчиев
:: Поклонническо слово - Стефан Цанков
:: Делото на Климента Охридски - Иван Снегаров
::
Македония като българска земя - Михаил Арнаудов
:: Прилеп в нашето минало - Иван Дуйчев
:: Историческата съдба на Македония - Петър Мутафчиев
> Болгарское гостеприимство
:: Руссе. Ивановские скальные монастыри
:: Велико Тырново, Арбанасси
:: Монастырь св. Иоанна Богослова в Земене
::
София. Боянская церковь. Археологический музей в Софии
:: Бачковский монастырь. Пловдив. Перуштица
:: Бургас. Несебр
:: София. Рильский монастырь
> Bulgarian
Hospitality in Veliko Tarnovo
Митрополит Антоний (Храповицкий)
От разных лиц получаю я письменные запросы о том, как можно оправдать войну с христианской точки зрения. Ответить на вопрос, поставленный в такой общей форм, совершенно невозможно: нужно разложить его на болъе частные и более определенные вопросы. Это необходимо потому уже, что войну ведет государство, а Христово учение и учение Св. Апостол не устанавливает никаких правил для жизни государственной, и нигде в Новом Завете не предусмотрено о том, что будут существовать когда-либо христианские государства - приказано только исполнять те пассивныя требования, которыя предъявляются со стороны государства подданнымъ: повиноваться властям (Рим. 13, 1-7), в особенности же царю и другим начальникам, как поставленным от Него (1 Петр. 2, 13), затем молиться за Царя, и тех кто во власти (1 Тим. 2; 1-2), платить подати, установленныя царским законом и т. п. (Матф. 22, 21). >>>
Архимандрит д-р Атанасий Бончев
Архимандрит Атанасий е роден на 3 февруари 1915 г. в град Разград. Тринадесетгодишен той остава кръгъл сирак. Завършва последователно Софийската духовна
семинария, Богословския факултет на Софийския университет и Философския факултет в университета в град Марбург (Германия). Там той специализира славистика и византология и през
1945 година защищава докторат по философия.
След завръщането си в България преподава немски език в Духовната семинария в София и в Черепиш (след преместването й там). През 1955
г. е удостоен да бъде предстоятел на Българското подворие в Москва (след бъдещия патриарх Максим Български), но поради тежко заболяване се завръща година по-късно в Родината и до
1960 г. е послушник в Бачковския манастир. >>>
:: Кратко животоописание
:: Богооткровената истина
:: Великият пост. Безсмъртната сила на Духа
Професор свещеноиконом Благой Димитров Чифлянов
:: Кратка биографична справка
:: Великденски размисли о. Благой Чифлянов
:: История на подвижните годишни празници проф. Благой Чифлянов
:: Същина на
водоосвещенията Проф. Благой Чифлянов
:: Пасхата и Пасхалният цикъл през IX век прот. Благой Чифлянов
:: Кратко животоописание и трудове
:: Христо Н. Кодов - изтъкнат български славист, историк и палеограф Борис Маринов
... Днес българските църковни и
богословски среди заслужено могат да бъдат горди от факта, че именно те оценяват приживе високите научни и човешки достойнства на Христо Кодов, присъждайки му научно звание и
давайки му възможност за спокойна и плодотворна научно-изследователска дейност. Това е изразено още в рецензиите върху трудовете му по повод удостояването със звание от научния
съвет на ЦИАИ. Според проф. д-р Васил Пандурски това удостояване е "презаслужено", тъй като се присъжда на "действително изявен, подчертано голям наш учен", а проф. прот. Благой
Чифлянов пише: "С радост посрещам похвалното решение на Църковноисторическия и архивен институт при Българската патриаршия да открие процедура за удостояването му (на Христо Кодов,
Б.М.) с научно звание старши научен сътрудник и с изложената по-горе рецензия го намирам достоен за това звание". >>>
:: Дионисий Ареопагит - личност, творби и учение Проф. Илия Цоневски
:: Дионисий Ареопагит - датировка, автентичност, съчинения, значимост Беате Регина
Зухла
:: Св. свещеномъченик Дионисий Ареопагит († около 96 г.)
:: За ангеологията на св. Дионисий Дякон Георгий Зяблицев
:: Върху богословските дискусии във Византия
през ХIV век pdf
:: Из творчеството на Псевдо-Дионисий Ареопагит:
За Мира Из "За божествените имена"
Съзерцание на светото миро Из "За Църковната йерархия"
Митрополит Неофит Видински (1868-1971)
:: Живот и дело на митр. Неофит Видински Борис Цацов
:: Мир с всички хора Проповед
Главното условие за напредъка и благоденствието на хората е мирът.
Това условие напълно зависи от самите хора. То се намира в техните ръце, или по-право, в техните сърца. Из сърцето излиза и злото и доброто. Отде са свадите и раздорите между
вас? Не ли от вашите страсти, които воюват във вашите членове? (Иак. 4:1) А докато тия страсти надделяват над добрите чувства, мир между хората е невъзможен. Необходимо е
благодатно възраждане на сърцето; потребни са усилия за обуздаване и пресичане на злотворните страсти. Щом те се заменят с благодатните чувства на братолюбие, взаимноопрощаване,
взаимна почит и доброжелателство, условието за мир е налице. >>>
Доростолски митрополит Иларион (1903-2009)
:: Живот и творчество на митрополит Иларион Доростолски
:: Мъдрости от ежедневието митр. Иларион
:: За миналото, за живота, за Църквата... Разговор на Ал.
Карамихалева с митр. Иларион, 2003 г.
Беседи на Доростолския митрополит Иларион през годините
:: Малките неща
:: Достойнството на човека
:: Опрощаване
:: Щастие
:: Истинско богатство
:: Пари
:: Суета
:: Леност и безделие
:: Силата на труда (по Стоян Михайловски)
Кратко животоописание
Наставления, извлечени от словата на св. Марк
Този, който пренебрегва заповедта за молитвата, прави най-тежки нарушения относно
останалите заповеди.
Всеки, който е кръстен в Православната църква получава тайнствено всичката благодат. Нейното действие той ще почувства според степента, в която изпълнява
заповедите.
Св. преподобни Григорий Печерски († 1093 година)
:: Житие на свети Григорий Печерски
:: Киево-Печерската лавра
:: Преподобный Григорий, чудотворец Печерский, в Ближних пещерах
:: Собор
преподобных отцев Киево-Печерских, в Ближних пещерах почивающих
Св. крал Стефан Милутин († 1320)
:: Кратко животоописание
:: В памет на св. крал Стефан Милутин св. Димитрий Ростовски
Св. Стефан е бил син на сръбския крал Урош I (1243-1276) и царица
Елена. Той се възцарил в 1275 г. и царувал 45 години. При крал Милутин Сърбия сравнително бързо (в 1282-1283 г.) се разширила значително на юг в Македония и Албания. Разширила се
също и Сръбската архиепископия - имало вече около 16 епархии. >>>
Св. Николай Охридски (X-XI)
Св. Стефан Урош, цар Сръбски († 1371)
:: Свети Стефан, цар Сръбски св. Димитрий Ростовски
:: Икони и стенописи с лика на св. Стефан
:: Спомен светог Уроша V, Цара српског св. Юстин Попович
Св. Николай Велимирович Сръбски (1881-1956)
:: Кратко животоописание на св. Николай Сръбски
:: Животът и трудовете на св. Николай (Велимирович) Жички и Охридски
:: Из духовното наследство на св.
Николай Сръбски
:: Житиjе св. владике Николаjа ВладимировиЋа (.pdf)
:: Life of St. Nikolai Velimirovich
:: Святитель Николай (Велимирович), епископ Охридский и
Жичский
:: Halloween St. Nikolai of Zhicha
Св. Йоан (Максимович), Архиепископ Шанхайски и Сан-Франциски чудотворец (1896-1966)
:: Кратко животоописание
:: Свети Йоан Максимович – велик молитвеник и чудотворец на нашето време Дария Захариева
:: Прославата на светите Божии
угодници Св. Иоан (Максимович)
:: Психология на обидата Архиепископ Йоан Сан-Франциски (Шаховской)
:: Life After Death. A description of the first 40 days after death by
St. John Maximovitch
:: Святитель Иоанн Шанхайский и Сан-Францисский чудотворец
:: The life of St. John His World. His Life. Living Places. Photos. Speeches. Letters
Св. преподобни Дионисий Атонски Костурски (ХІV в.)
Преподобни Дионисий се родил в село Корица или Горица, Костурско. Родителите му били от незнатен произход, но живеели в доволство сред своята селска обстановка и били благочестиви. Въпреки обикновения си произход Дионисий, благодарение на родителските грижи, положил добро начало на своето образование и при съдействието на Божията благодат постигнал такава степен на разсъдителност, че пожелал да остави всичко материално и временно, за да придобие духовното и вечното, и целият се посветил да служи на Бога. >>>
:: Кратко животоописание прот. Александър Мен
:: Житие на св. Никодим Светогорец йеромонах Евтимий Comment: Живот, дейност и подвизи, извършени за слава на
нашата църква от преподобния и блажен, и приснопаметен Никодим монах,описани от неговия брат в Христа Евтимий йеромонах
:: Значение на "Добротолюбието" на изток и на запад
епископ Калистос Уеър Диоклийски
:: Има ли западни влияния в творчестово на св. Никодим Светогорец? проф. протопрезвитер Теодорос Зисис
:: Из духовното наследство на св.
Никодим Светогорец:
За призванието на християните
Тайнството Евхаристия в делото на нашето спасение
Как да
побеждаваме нехайството
За насладите
За магиите
За пазенето на чувствата. О хранении чувств
Да не осъждаме строго ближните - как да преодолеем тази склонност
Невидимая брань
Старецът Йосиф Исихаст (1895-1959)
:: Възхвала на стареца Йосиф Исихас Алексей Стамболов
:: Из писмата на стареца Йосиф Исихаст
Подвизаване е, когато влезеш в единоборство, победиш,
изгубиш, проиграеш, пропуснеш, паднеш, станеш, когато заложиш всичко и влезеш в борба и битка до последен дъх.
И никога не се отпускай, докато душата е още в тялото. И когато
се издигне до небето, очаквай, че на следващия ден може да слезе до ада. Не говоря за това, че слизането става и в един миг. Затова човек не трябва да се учудва на измененията, но
винаги да помни, че и едното, и другото му принадлежи.
Знай, че благодатта винаги предшества изкушенията като някакво предизвестие за подготовка.
И когато почувстваш
благодатта, веднага се стегни и си кажи >>>
"Възкресението на Христос се е считало и сега се счита за мит заради една лъжа, разпространена от евреите. След като пазачите съобщили на първосвещениците
разтърсващата новина за Възкресението, те им дали много пари и им наредили да говорят, че докато са спели, Негови ученици са дошли и са откраднали тялото Му... И допълва евангелист
Матей: "И се разпространява това слово сред юдеите и до днес" (Мат. 28:11-15). Една голяма лъжа премина през историята. Такива лъжи в света има много.
Една лъжа представлява и
основополагащата причина за старокалендарството, което и до днес отнема силите на делото на Православието чрез влиянието на тези схизматици върху простодушните християни. Коя е
тази лъжа? >>>
Очерк мистического богословия Восточной Церкви
В.Н. Лосский
От издателей
Введение. Богословие и мистика в предании Восточной Церкви
Божественный мрак
Бог-Троица
Нетварные энергии
Тварное бытие
Образ
и подобие
Домостроительство Сына
Домостроительство Святого Духа
Два аспекта Церкви
Путь соединения
Божественный свет
Заключение. Пир Царствия
П. М. Минин, Киев, изд. "Пролог", 2003 (148 с.)
I. Мистицизм и его природа
II. Христианская и внехристианская мистика
III. Абстрактно-спекулятивное направление
древнецерковной мистики: Мистика Климента Александрийского, Ареопагитик, св. Григория Нисского.
IV. Нравственно-практическое направление древнецерковной мистики:
Значение Оригена в истории древнецерковной мистики. Мистика прп. Макария Египетского, Симеона Нового Богослова. Этико-гностическое (примирительное) направление древнецерковной
мистики. Мистика прп. Исаака Сирина, Максима Исповедника.
Заключение. С.Л. Епифанович о данном исследовании П.М. Минина
Автор устанавливает, как результат своего исследования, три главных направления древне-церковной мистики - "абстрактно-спекулятивное",
"нравственно-практическое" и примирительное. После общей характеристики их (1-11) он переходит к наложению воззрений представителей первого направления (12-39). Здесь под его
умелым пером начинают с величавой последовательностью в дымке философского глубокомыслия проноситься пред нами возвышенные воззрения Климента Александрийского, первого
представителя церковного мистического γνωσις'а Дионисия Ареопагита, загадочного автора загадочных, почти непонятых по возвышенности богословствования книг, и св. Григория Нисского,
этого величайшего в отцах философа.
На смену этим великанам богословствующей мысли, отцам абстрактно-спекулятивной мистики, выступают у автора далее люди чувства и
подвижнического делания, представители нравственно-практического направления мистики, с их более простым, более наглядным и вместе полным более живого и яркого чувства
духовно-мистическим опытом. После Оригена, значение которого в отношении к мистике можно признать просто миниатюрным по сравнению с его огромными заслугами в богословии, живо и
наглядно во всем блеске и красоте своих глубоких и проникновенных созерцаний встает пред нами преп. Макарий Египетский, поистине Великий среди великих: за ним - не менее
привлекательный тайновидец мистического боговедения преп. Симеон Новый Богослов, в XI в. воскресивший в одряхлевшей Византии предания святой старины и пробудивший в ней высшие
запросы мистического чувства (39-69). Наконец, как объединение того и другого направления, отмечается у автора третье - "этико-гностическое (примирительное)" направление, и в числе
представителей его получают сжатую, но полную характеристику преп. Исаак Сирин и преп. Максим Исповедник (69-86). Так в сжатой и цельной картине охватывает автор в своем сочинении
всех значительных представителей мистики в древней Церкви до XI в (кроме только разве Евагрия).
Православното учение за митарствата
:: Православното учение за митарствата - Архим. Серафим (Алексиев), из "Беседи за живота след живота"
:: Митарствата. Разказ за 20-те митарства - о. Серафим
Роуз, из "Душата след смъртта"
:: Преходът. Последната болест, смъртта и после Пьотър Калиновски
:: Християнството и науката за началото на живота след смъртта. Първият съд.
:: Св. Писание и Християнските философи за живота в задгробния свят
:: Patristical and Liturgical evidence for the Tradition of the Toll Houses
:: Свещеното Писание и
Свещеното Предание за Частния Божи съд, митарствата и Всеобщия Божи съд в края на времената
Св. Йоан Лествичник
Истински пастир е онзи, който може да издири погиналите словесни овци и да ги поправи със своето незлобие, усърдие и молитва.
Духовен ръководител е онзи,
който е получил от Бога и чрез собствени подвизи такава духовна сила, че може да спаси душевния кораб не само от тревожни вълнения, но и от самата бездна.
Не е свойствено за
лъва да пасе овци; не е безопасно и за онзи, който, бидейки още сам страстен, да началства над други страстни.
Поле, обрасло с изобилна трева, е полезно за овците; а
назидателното учение и помнене на излизането от този свят е подходящо за всички словесни овци и може да ги очисти от всяка болест. >>>
За родното място на Паисий Хилендарски
Акад. Иван Снегаров, 1962 година
"И досега не е открит документ, за да се разреши въпросът, в кое село или град се е родил първият народен будител - Паисий Хилендарски. Известно е само това, което той съобщава за себе си в заглавието на своето съчинение "История славянобългарска" >>>
Антология философии Средних веков и эпохи Возрождения
Сост. С.В. Перевезенцев
Настоящее издание продолжает серию антологий святоотеческих текстов, подготовленных в помощь студентам Духовных семинарий и академий, изучающим патрологию. В книгу включены основные догма тические произведения двух наиболее значительных богословов 1-й половины V в. - св. Кирилла Александрийского и бл. Феодорита Кирского, а также датируемый концом V-началом VI столетия корпус сочинений, известный под именем Дионисия Ареопагита. Так же как и в предыдущих томах антологии, по каждому автору даются биографические и библиографические справки.
:: Данте Алигиери прот. Александър Мен
:: Божествена комедия - Ад от Данте Алигиери
Пространно житие на св. Иван Рилски
Св. Патриарх Евтимий
... Като отиде в манастир и остана там известно време заради обучението, той оставя пръстта на земните и от пепел [сътворените хора]. Напуска света и владетеля на света, без да вземе нищо освен една кожена дреха. Отиде в посочената му планина и, направил малка колиба от клони, остана да живее там, измъчвайки тялото си с пост и бдение, като пееше заедно с Давид: "Ето, отдалечих се, бягайки, заселих се в пустинята и очаквах Бога, който ме спасява от малодушие и буря", като въздигаше преподобните си ръце без гняв и смущение, без да има за храна нищо, освен тревното биле, що земята има свойството да ражда за животните и водата, що изворите обилно изливат. Той възгласяваше: "Добиче бях пред Тебе. И аз съм с Тебе навеки!". >>>
Речник-индекс на Синайския Евхологий (Euchologium sinaiticum)
Пиринка Пенкова
Index-dictionary of the Glagolitic Euchologium Sinaiticum MS 37/0 in the manuscripts collection in the St. Cathetine's monastery, according to the edition of R.
Nachtigal
The intention of the present Index-dictionary of the Glagolitic Eucholodium Sinaiticum (E.S.) is to fill in a lacuna in the lexicographical representation of the
earliest Old Church Slavonic manuscripts, translated in the IXth century. It is to serve as an indispensable special glossary for an understanding of this compilation of prayers
and cannons, the unequalled nature of which makes the vocabulary so valuable. The history of the research and the edition of the 106 pp. preserved in St.Catherine’s Monastery plus
the isolated liturgical folios kept in Sct. Petersburg library, is described in the article on ES in the Cyrillo-Methodian’s Encyclopedia of the Bulgarian Academy of Science, vol.
III, 2003, incl. a full bibliography (co-author Pirinka Penkowa). The discovery of 28 missing folios in 1975 and their identification were described by Ionnis C. Tarnanidis, The
Slavonic Manuscripts Discovered in 1975 at St.Catherine’s Monastery on Mount Sinai, Thessaloniki, 1988.
Всякое дихание да хвалит Господа
Нина Комарова
Една молитвена седмица в митрополитския храм "Св. Неделя" (наричан също "Св. Крал") в София
Христо Писаров
...Чрез своя "герой-идиот" писателят провокира у нас оценъчната способност, която прилагаме към хората. Изправяме се пред парадоксалния въпрос: какъв човек е Мишкин? С това иска и да ни предпази от юдейския дух на осъждането, който дълбоко е проникнал в нашето съзнание. Божият образ в човека, според Достоевски, може да бъде открит не чрез качествата, които той показва, понеже при един талантите са много, при друг - твърде малко, а в признаването на Бога като Творец, Сърцеведец и единствен Съдия на човека. В този смисъл романът "Идиот" дава възможност да погледнем по друг начин на смисъла на човешките дела в историята, чиято крайна цел и завършек е Царството небесно. >>>
:: С нами Бог из чинопоследованието на Великото Повечерие
:: Чудото на Кръста - Горан Благоев
След Освобождението на България (1878 г.) отношенията между двете институции църква – войска се поставят на конституционни и законови основи. Източноправославната религия става доминираща в Княжеството. Българската православна църква (БПЦ) е предопределена да изпълнява функциите на организационен център за възстановяване и укрепване на новата българска държава. Военното ведомство от своя страна провежда последователна политика за задоволяване на религиозните нужди на редовия и командния състав в армията. В резултат на това се издават много заповеди, окръжни писма и циркуляри, които регламентират дейността на военното духовенство, а именно: провеждане на празниците на войсковите части, религиозни ритуали, извършването на молебени, войнишки клетви, тържествени литургии и други. С нормативните документи се регламентира и заплащането на църковните служители. >>>
Християнско поклонничествео: Кана Галилейска
В Свещеното писание на Новия Завет Кана (на староеврейски qnh, qanah, "тръстика, земя на тръстика" е спомената в Евангелието от Иоана три пъти, като всеки път
името е последвано от "Галилейска", несъмнено за да бъде различена от друга Кана. В Кана Галилейска Спасителят за първи път проявил Своята чудотворна сила.
За чудото в Кана
така разказва св. Евангелист Йоан: >>>
Божието лозе. Притча за лозето и лозарите злодеи
...Лозето, като образ на избрания еврейски народ, е послужило и на Господа Иисуса в днешната му притча за лозарите-убийци. Тая притча разгледана в нейния
исторически аспект, изобразява грижите на Бога за човека и неговото спасение, за устрояване на Царството Божие.
Лозето, както вече се каза, е домът Израилев (Ис. 5:7),
богоизбраният еврейски народ; Господарят на лозето е Бог. . . В по-общ смисъл лозето означава още и Царството Божие. >>>
За идолопоклонството. Слово за деня на св. Ромил и 10 000-те мъченици
Владимир Дойчев
... така мъчениците пожертвали временния живот, за да получат от Христа венеца на вечния и блажен живот в Небесното Царство. Молитвите им да имаме!
Разбира
се, някой би казал, че това е просто една стара история, че Християнството отдавна е победило и че днес няма идолопоклонници. И наистина, едва ли има някой, който пряко да почита
езическите божества Зевс, Марс или Венера. Но значи ли това, че идолопоклонството е напълно изкоренено? По думите на светите отци, за голямо съжаление трябва да признаем, че ние,
съвременните хора, сме се превърнали в друг вид –духовни идолопоклонници. >>>
Проф. д-р протопрезвитер Николай Стефанов Шиваров
Протопрезвитер Николай Шиваров e български библеист и езиковед, професор, доктор на богословието. Преподава в Богословския факултет на Софийския, Великотърновския и Нов Българки университет. Автор е на множество трудове с широк тематичен спектър. Основна сфера на проучванията му са тълкувание на Стария Завет, въпроси от старозаветната история, библейската археология и херменевтика. >>>
Притчи Христови: Богатият момък и вечния живот
Притча за немилосърдния длъжник
:: Литургийно Евангелие и Апостол в 11-та неделя след Петдесетница
:: За вярата и неверието, за безсмъртната душа и за прошката - проповед
:: Мысли
Митрополита Антония (Храповицкого)
:: Притча о немилосердном должнике Митрополит Антоний Сурожски
:: Евангелските притчи
Притчи Христовы у четырех евангелистов
Св. Григорий Богослов
Боюсь, чтобы, основание жизни положив на песке, не разрушиться мне от рек и ветров.
Боюсь, чтобы, подобно семени, которое пало на сухую и бесплодную землю, и
мне, прозябнув скоро, еще скорее не засохнуть, когда ударят в меня солнечные лучи и легкие напасти, или не быть сьеденому птицами и подавленному терниями.
Боюсь, чтобы сеятель
негодных плевел и завистливый враг во время моего сна не подмешал худого семени, и чтобы мне, когда на прозябшие вместе и добрые, и худые растения наложу руку прежде, нежели они
выколосятся, не погубить с плевелами и доброго растения; потому что немногие имеют опытную руку и умеют истреблять одни плевелы там, где добродетель и порок, обитая попеременно,
стали между собой близкими, и где худое выростает вместе с добрым. >>>
Има ли западни влияния в творчеството на св. Никодим Светогорец?
Дискусията за това дали съществуват западни, главно римокатолически, влияния в трудовете и учението на св. Никодим занимава изследователите от един век. В центъра на тази проблематика стоят основно двете творения на светеца, "Духовни упражнения" и "Невидима бран". . . Действително, за техни автори се приемат Лоренцо Скуполи и Джовани Пиетро Пинамонти. . . нo напълно православният свети Никодим e превърнал – с промените в текста им – тези творения в православни, имунизирал ги e с Православието. . . За съжаление обаче, известният професор Христос Янарас поставя цялото творчество и мисъл на св. Никодим под въпрос. Затова Свещения Кинотис на Св. Гора издаде строго, но изпълнено с обич послание, с което изразява съжалението си за нападките срещу светогорския отец и изопачаването на неговото учение, в което се казва.. >>>
Успение на Пресвета Богородица
:: Кратка биографична справка
:: Съществува ли християнска философия? Георги Каприев
:: Проклятието и големият шанс на българската култура Георги Каприев
:: Иконата и иконопочитанието в перспективата на тяхното историческо определяне и утвърждаване Георги Каприев
A pilgrim’s guide to the Great and Holy Monastery of Vatopaidi
Published by the Great and Holy Monastery of Vatopaidi, Mount Athos 1993
:: Prologue
:: The History
:: The Monastery: Exterior - Entrance - Courtyard. The katholikon. The refectory. Olive oil store. Phiale - Bell-tower -
Clock-tower. Chapels. Library tower. Ancillary buildings. Sketes - kellia - metochia
:: The Treasures of the Monastery. The Holy Girdle of Our Lady
:: The Miracle-Working
Icons: Our Lady Vimatarissa or Ktitorissa. Our Lady Paramythia. Our Lady Esphagmeni. Our Lady Antiphonitria. Our Lady Eleousa. Our Lady Elaiovrytissa. Our Lady Pyrovolitheisa. Our
Lady Pantanassa
:: Somе of the saints of the Vatopaidi Monastery
:: Dictionary
:: Кратко животоописание
Из духовното наследство на игумен Никон
:: Покаянието трябва да е смисъл на живота за всеки християнин
:: Понасянето на
страдания - пътят на нашето време
:: За нас е оставено покаянието Писма до духовните чеда. Нам оставлено покаяние Игумен Никон (Воробьёв)
:: Проф. Тотю Коев - живот и дейност
:: Научно и духовно наследство на професор Тотю Коев
Из наследството на проф. Тотю Коев
:: Простено - прости!
:: Кратък исторически преглед на Българската православна църква
:: Православие и хилиазъм
:: Иконоборството
:: Светите братя Кирил и Методий за мястото и значението на
иконите
:: Св. Йоан Рилски: Защо променяме името на светеца?
:: Живот и дейност на проф. Цоневски
Руската църква "Св. Николай Мирликийски Чудотворец"
Руският храм "Свети Николай Чудотворец" е метох (подворье) на Руската православна църква в София. Той е заложен на 2(15) септември 1907 г. и е осветен на 11 (24) ноември 1914 година. Храмът е забележителен образец на руската архитектура в стила на московските черкви от ХVII в. Свято-Николаевският храм е паметник на архитектурата и е под защитата на ЮНЕСКО. Той е издигнат по проект на архитект академик А. Н. Преображенски, автор на православните храмове в Талин и във Флоренция. А. Н. Смирнов, отговорен за построяването на храм-паметника "Свети Благоверен княз Александър Невски", ръководи и строителството на Свято-Николаевския храм. >>>
Охрид е последната крепост на Самуил
Проф. д-р Божидар Димитров
Крайните югозападни предели на средновековната българска държава са включвали и най-голямото езеро на Балканския полуостров - Охридското. В северния му край се издига невисок хълм с мощни крепостни стени. Тази солидна твърдина местните хора наричат Самуилова крепост, защото била издигната от българския Цар Самуил. Е, някои казват, че Самуил е "македонски цар". Но в случая това не е толкова важно, защото крепостта е издигната още в античността и е обграждала римския град Лихнида. >>>
Църковен живот в Македония до началото на ХI век
Проф. д.и.н. Петър Петров, ст. н.с. д-р Христо Темелски
1. Проникване на християнството в Македония
2. Църковен живот в пределите на Византия (VI средата на IХ в.)
3. Македония в пределите на българската
държава. Покръстването
4. Дейността на Климент и Наум в Македония (886-916 г.)
5. Македония в диоцеза на българската патриаршия (916-1018 г.)
Скалните църкви край Охридското езеро
:: Скалните църкви край Охрид Ралица Базайтова
:: The Monastery Complex of Kalishta
:: The cave church of the Nativity in Kalishta
:: Стенописи от
скалните църкви край Охридското езеро
Силистра. Доростор. Доросторум. Дръстър
:: Силистра - кратка справка
:: Дуросторум – градът, увенчан със славата на мъчениците
:: Св. Дасий Доростолски († 292)
:: Св. преподобна Димитра
Киевска (Силистренска) († 1878)
Проф. архим. Яков (Жак) Халил
... Откъсът Рим 4:17-25, който в четвърта глава свидетелствува за цялостното учение на апостол Павел за оправданието чрез вярата и неговата съгласуваност със
светата Библия, доказва, че вярата според апостол Павел не е просто възприемане от човека; човекът не е неизбежно и пасивно воден към приемането на божественото - "пасивното
оправдание" е погрешно разбиране на оправданието чрез вярата, тъй като в "пасивното оправдание" човекът няма никакво участие.
Примерът на Авраам, който разгледахме и
анализирахме като типичен пример за оправданието чрез вярата в силата Господня, която възкресява мървите, е доказателство срещу представата за пасивно оправдание. >>>
:: Празнични песнопения
:: Сведения за празника
:: Разказ за празника Петдесетница
:: Проповеди на празника Петдесетница
:: За благодатта на Св.
Дух като цел на нашия християнски живот Архиеп. :: Серафим Соболев
:: Задушница в съботния ден срещу Св. Петдесетница т.н. Черешова задушница
:: Иконата на Петдесетница
Леонид Успенски
:: Акатист на Бог Дух Свети
:: Домостроителството на Св. Дух Владимир Лоски
За благодатта на Св. Дух като цел на нашия християнски живот
Архиеп. Серафим Соболев, Слово на празника Петдесетница
[...] Не напразно Господ е казал: "Тесни са вратата и стеснен е пътят, които води в живота, и малцина ги намират" (Мат. 7:14). Св. отци призовават да следваме този път за придобиване на благодатта и затова, защото ако ние сами доброволно не обречем себе си на страдания за достигане на свят живот, то Господ ще ни наказва тежко с нещастия, за да ни вразуми ида ни постави на пътя на спасителния живот. Ако ние не се вразумим от Божиите наказания и отхвърлим този път за придобиване на благодатта, то ще се окажем виновни пред Христовата кръв, която бе пролята на Кръста само за това, за да ни дарува тази благодат (Иоан. 16:7). Заради този голям грях Господ ще ни отхвърли на Своя Страшен съд и ние не ще влезем в брачния чертог Христов за вечен и блажен живот. И как ще можем да влезем в него, когато ще се окажем без брачна дреха, която според св. Симеон Нови Богослов, не е нищо друго, освен благодатта на Св. Дух. [...] Ако ние се стремим към придобиване благодатта на Св. Дух като към цел на нашия живот, тогава Господ няма да ни лиши и от земно благополучие и земно щастие. Тогава Той ще изпълни над нас Своите Божествени слова: "Първом търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се придаде" (Мат. 6:33). >>>
Отец Серафим (Роуз) (1934-1982)
:: Да знаеш не е достатъчно
:: Да бъдеш различен
:: Пример за православните
:: Навлизайки по-дълбоко в Православието
:: Пример на Истинско
Християнство
Проф. Илия Цоневски
Св. Петър Александрийски е един от най-видните представители на Александрийската църква в края на III и началото на IV в.6 Строгият му подвижнически живот и значението на богословските му трудове са били изтъквани както от негови съвременници, така също и от по-късни църковни отци и писатели: Евсевий Кесарийски, св. Атанасий Велики, св. Епифаний Кипърски, Сократ, Созомен, блаж. Теодорит, Леонтий Византийски, св. Иоан Дамаскин и др.>>>
:: Празнични песнопения
:: Възнесение Господне
:: Истинност на Възнесението
:: Възнесение Господне
:: Празнични проповеди и поучения:
:: Слово за Възнесение Господне Йоан Екзарх
:: Поучение на Възнесение Господне Св. Димитрий Ростовски
::
Възнесение Господне - радост в раздялата прот. Александър Шмеман
:: Слово в день Вознесения Господня Св. праведний Иоанн Кронштадтский
:: Слово в день Вознесения Господня Святитель Филарет Московский (Дроздов) 1824 г.
:: Празнични икони: Иконата на Възнесение Господне
:: Църквата "Св. Възнесение Христово" в Несебър
Християнското поклонничество: Гърция
:: Солун. Храмът "Св. Димитър Мироточиви"
:: Костур и неговите средновековни църкви
:: Метеора
:: Манастирите на Метеора, Гърция
:: Текстът на Ф.М. Достоевски – мимезис на безмълвието Владимир Воронски
:: Достоевски и християнство - проф. Осипов (рус.)
:: Тема падшести человека в
религиозных откровениях Ф.М. Достоевского О.С. Соина
:: Религиозные темы Достоевского прот. Георгий Флоровский
:: Достоевский Федор Михайлович Биография, произведения,
статии, галерия
:: Полное собрание сочинений Федора Михайловича Достоевского
Християнско поклонничество: Света Земя
> Ерусалим
:: Да се изкачиш в Йерусалим Горан Благоев
:: Хаджилък по Великден Румяна Николова
:: Св. Константин и Елена преоткриват Йерусалим
:: Храм Гроб Господен в Йерусалим
:: Благодатният огън в Йерусалим
:: Интерактивна карта на Йерусалим
:: Снимки от Йерусалим
> Манастирът "Св. Сава" във Витлеем край Йерусалим
> Кумрански ръкописи (Свитъци от Мъртво море)
> Православный Поклонник на
Святой земле
> История Иерусалимской Церкви Дмитрий Гоцкалюк
Първите пет книги от Библията: Битие, Изход, Левит, Числа и Второзаконие са известни под сборното име Моисеево Петокнижие. Пророк Моисей (1359-1236 г. пр.Хр.) е живял 120 години (Второз. 34:7), от Левиевото коляно, син е на Авраам и Иохаведа, роден е в Египет, отгледан е от фараоновата дъщеря Термутис. >>>
Богословие святого Иоанна Дамаскина в переводе Иоанна Екзарха Болгарского
По харатейному списку Московской Синодальной Библиотеки. ЧОИДР, 1877, кн. 4. М., 1878.
Патриаршеско и Синодално Пасхално послание
ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!
Възлюбени чеда на родната ни света Църква, Възкресение Христово, Пасха, Великден - това е най-големият, най-тържественият празник на
Христовата Църква, защото ни благовести победата на Христа над смъртта, изкуплението от греха и вечното спасение.
Днес тържествуват, вярата, надеждата и любовта. Това е ден на
свято веселие и особена радост. "Тоя ден е Господ сътворил: да се зарадваме и да се развеселим в него" (Пс. 117:24). Днес всяко творение възпява възкресението - ангелите на небето,
човеците на земята и цялата природа. Днес е прославата на доброто и гибелта на злото и неговите служители. Днес е тържество на добрите души и сърца. Днес Господ благодатно ни
озарява с радостта на Възкресението Си. >>>
Седма седмица от Великия пост и Пасха 13 април - 19 април
* ВЕЛИКИ ПОНЕДЕЛНИК (Преждеосвещена литургия) (Вечерта Последование на Жениха).
Св. преподобни Тит Чудотворец (IX) и св. мъченик Поликарп (IV)
*
ВЕЛИКИ ВТОРНИК (Преждеосвещена литургия). (Вечерта Последование на Жениха).
Св. преподобни Никита Мидикийски (Никита Изповедник) († 824). Св.
свещеномъченик Никита Серски († 1808)
* ВЕЛИКА СРЯДА (Преждеосвещена литургия) (Вечерта
Малко повечерие). Св. преподобни Йосиф Песнописец и Георги в Малея.
*
ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК (Утреня, Велик маслосвет,
Василиева литургия) (Вечерта Последование на 12 Евангелия).
Св. мъченици Агатопод и Теодул . Св. преподобни Марк Атински (св. Марк
Трачески) († ок. 400)
* ВЕЛИКИ ПЕТЪК (Разпети петък) (Царски часове. Вечерня с изнасяне на
Плащаницата. Вечерта Опело Христово). Успение на св. Методий Славянобългарски (885).
Св. Евтихий Цариградски. Свв. мъченици Тимотей и Диоген Македонски
*
ВЕЛИКА СЪБОТА (Вечерня с Василиева литургия).
Св. преподобни Георги, епископ Митилински (IX век)
† ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО - ПАСХА (За разлика от другите неделни дни, на Великден няма литургия. Tя се отслужва след полунощ в събота вечерта, т.е. след великденската
утреня). Свв. апостоли Иродион, Агав, Руф, Асинкрит, Флегонт и Ермий от
седемдесетте апостоли. Св. Целестин, папа Римски († 432)
Великият пост. Безсмъртната сила на Духа
Проф. Антоний Хубанчев
Дните на Великия пост ни водят към критичен размисъл и опит да вникнем в глъбинната същност на нашата богосъздаденост и истинна човечност. Когато обърнем обаче поглед назад - към наниза на отминалите векове, - за нас понякога е много трудно да разберем незалязващите истини на Христовата Църква, разкрили в потока на преходността неумиращата сила на човешкия дух. И не само да схванем техния смисъл, но и да почувстваме животворната им сила особено сега, в нашето съвремие, в тревожния век на атома, в света на зашеметяващия блясък от материални ценности...
Защо Бог често не изпълнява молитвите ни?
Архимандрит Серафим Алексиев
Мнозина християни се оплакват: "Аз се моля по правилата, но чувствувам, че Бог не ме чува"... Това оплакване заслужава да бъде разгледано по-обстойно. Човек се моли, за да получи нещо. Той трябва, следователно, да види какво препятствува молитвата му да бъде удовлетворена. Св. Иоан Златоуст казва: "Всякога трябва да помним, че сме длъжни не само просто да се молим, а да се молим така, че да бъдем чути." >>>
Делото на разколниците в Страсбург 2002-2009
:: Делото "Св. Синод на Българската Православна Църква (Митрополит Инокентий) и други срещу България" 22 януари 2009
:: Изявление на Св. Синод относно
решението на съда 22 януари 2009
:: Комюнике на Всеправославната работна среща в София 11 март 2009
:: Отворено писмо на братството на Зографския манастир "Св. Георги
Победоносец" на Света Гора 11 март 2009
:: Страсбургският съд се опитва да наложи нова норма в международното право еп. Иларион Алфеев
:: Евросрамът Страсбургският
оксиморон относно правата на човека да узурпира Георги Тодоров
:: Вярвам ...в Една, Свята, Съборна и Апостолска Църква Ивайло Шалафов
:: Страсбург топна православието в
законовия си купел Явор Бориславов
:: Хронология на разкола
Велик покаен канон от св. Андрей Критски
Архимандрит Серафим (Алексиев), слово в Прощална неделя преди Великия пост, 1984 г.
В нашия век на поголовно отстъпление от Христовата истина все повече и повече става невъзможно проповядването на чистата Православна християнска вяра. Всички средства за публикация и комуникация - печат, радио и телевизия - са в чужди ръце. Ние знаем истината, но не можем широко да я разгласяваме, а я споделяме само в нашите тесни кръгове. Лъжата пък, заблудата и кривоверието се ширят безпрепятствено по цял свят. >>>
:: За безсмъртието на душата о. Костадин Янчин
:: Беседа на опелото на една християнка св. Юстин Попович
:: Неправомерната "грижа" за покойниците
Александра Карамихалева
:: Смъртта, възкресението и животът
:: Молитви за покойници
:: Дела на благотворителност
:: Приноси за покойници (раздавки)
:: Кога Църквата прави (и кога не прави) помени за починалите?
Задушница пред Великия пост
Задушница пред Петдесетница
Архангелова задушница
:: Задушница Йордан Стубел
:: Задушница
Архимандрит Александър, 1958 г.
:: Задушница Мълвина Господинова
:: Два гряха към нашите покойници
Протоиерей Ал. Шмеман
:: Великият пост - време за обучение
:: Църквата - нов живот в Христа
:: Образование - "вкусете и ще видите"
:: Възраждане на понятието "църква"
:: Църковният опит
:: Атмосферата в дома
:: Смисълът на училището
:: Библията и Литургията
:: Споменът за Христос
:: Смисълът на Светите тайнства
::
Евхаристията като център
Какво означава да имаш нагласата на митаря?
Из писмата на игумен Никон (Воробьов)
... Колкото по-близък до Бога е човек - истински, а не въображаемо, толкова по-недостоен, по-грешен, от всички хора по-грешен се чувствува той. Така са се
чувствували св. отци. ...
Митарят... е осъзнал греховността си, не се е оправдавал и само молел Господа за милост и прошка и ги е получил. Всички хора имат неизплатим дълг пред
Господа. Никакви подвизи не могат да изплатят този дълг. Сам Господ казва, че "кога изпълните всичко вам заповядано" (т.е. всички заповеди) - считайте себе си за непотребни раби,
които са били длъжни да направят всичко, което им заповядва господарят. >>>
Пресвета Богородица Светоръчица (Агиосоритиса)
Богородица Светоръчица (Панагия Агиосоритиса) e иконописен вид, в който Пресвета Богородица е изобразена без Младенеца Христос, полуобърната и с издигнати в молитвено застъпничество ръце. Наречен е Светоръчица по името на параклиса Agia Soros (гр. "Света Ръка") при Халикопартийския храм на Пресвета Богородица в Констонтинопол, в който се пазвят две свети реликви - ризата и поясът на Божията майка. Оттук идва и другото й наименование - Богородица Халкопратийска (Халкопратийская). >>>
Делото на разколниците в Страсбург 2002-2009
:: Относно делото "Св. Синод на Българската Православна Църква (Митрополит Инокентий) и други срещу България" 22 януари 2009
:: Дело "СВЕТИ СИНОД НА
БЪЛГАРСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА (МИТРОПОЛИТ ИНОКЕНТИЙ) И ДР. СРЕЩУ БЪЛГАРИЯ"
:: Изявление на Св. Синод относно решението на съда 22 януари 2009
:: Комюнике на
Всеправославната работна среща в София 11 март 2009
:: Отворено писмо на братството на Зографския манастир "Св. Георги Победоносец" на Света Гора 11 март 2009
::
Страсбургският съд се опитва да наложи нова норма в международното право еп. Иларион Алфеев
:: Евросрамът Страсбургският оксиморон относно правата на човека да узурпира Георги
Тодоров
:: Вярвам ...в Една, Свята, Съборна и Апостолска Църква Ивайло Шалафов
:: Страсбург топна православието в законовия си купел Явор Бориславов
:: Хронология на
разкола
Старите български столици: Град Охрид
:: Охрид - българският диамант в короната на средновековната общобалканска култура Ралица Базайтова
:: Слово в Охрид протопрезв. д-р Стефан Цанков
::
Православните храмове в град Охрид
:: Самуиловата крепост в Охрид
:: Св. Климент Охридски
:: Св. Наум Охридски
:: Блажени
Теофилакт Охридски
:: Св. свещеномъченик Еразъм Охридски
Охридската архиепископия-патриаршия
:: Кратка справка
:: Българската автокефална архиепископия в Охрид Проф. Божидар Димитров
:: Охридската архиепископия-патриаршия - продължение на първата
Българска патриаршия от X век Ст.н.с. Трендафил Кръстанов
:: История на Охридската Архиепископия Акад. Иван Снегаров
:: Охридската българска архиепископия Петър Петров и
Христо Темелски
:: Българската Църква през Средновековието
:: Македония, Църквата, разколът Георги Тодоров
Богдан Христов
През 1186 г. братята Асен и Петър възкресили славата и величието на Симеоновата и Самуиловата държава, полагайки основите на Второто българско царство в Търново.
В неговите граници влезли земите от Западна Стара планина до Черно море (без Варна), с Добруджа на север в областта Загора в Североизточна Тракия. Преценявайки съвършено правилно
голямата роля на родната църква и на родното духовенство, Асен и Петър решили да положат основите и на църковната ни независимост. Владетелите, клирът и народът бленували за
възстановяване на църковната автокефалия в границите на обновеното царство.
Така Асен и Петър основали през 1186 г. в пределите на освободените български земи нова
архиепископия със седалище в столичния град Търново. >>>
Жития на светиите - нови попълнения
:: Св. апостоли Патров, Ерм, Лина, Гаий и Филолог (I-II)
::
Свв. десет мъченици в Крит
:: Св. мъченици Галактион и
Епистима (I-II)
:: Свв. свещеномъченици Никандър, епископ Мирски и Ермей презвитер (II)
::
Св. мъченици Галактион и Епистима (II)
:: Свв. мъченици Цецилия, Валериан,
Тивуртий и Максим от Рим († 230)
:: Св. мъченик Марин († ок. 283 )
:: Св. мъченик
Иерон и дружината му (III-IV)
:: Св. преподобни Йоан, Ираклемон, Андрей и Теофил (IV)
::
Св. преподобни Иоан Колов(V)
:: Св. мъченик Орест(† 304)
::
Св. Арсений Латрийски (VIII-X век)
:: Св. преподобномъченик Яков
Костурски и двамата му ученици дякон Яков и монах Дионисий († 1520)
:: Св. петнадесет Тивериополски (Струмишки)
свещеномъченици
:: Св. Фрументий, архиепископ Етиопски († 360)
::
Св. апостол Епафрас от Седемдесетте апостоли
:: Св. апостол Клеопа от 70-те апостола
:: Свв. мъченици Капетолина и Еротиида († 304)
::
Св. свещеномъченик Кириак Йерусалимски († 363)
:: Св. преподобни
Иларион Велики († 372)
:: Св. Анастасий (III-IV)
Жития на светиите - нови попълнения
:: Неделя на св. Праотци
:: Св. пророк Даниил (600 г.
пр.Р.Xр.)
:: Св. три отроци Анания, Азария и Мисаил
:: Свв.
мъченик Лукилиан, Клавдий, Ипатий, Павел и Дионисий. Св. мъченица Павла - девица (III век
:: Св. преподобни Петър Корицки
(III)
:: Св. свещеномъченик Доротей, епископ Тирски († ок. 362)
:: Св.
преподобни Висарион Чудотворец (IV-V)
:: Св. чудотворец Тихон, епископ Аматунтски
::
Св. мъченици София и трите й дъщери Вяра, Надежда и Любов († 126)
::
Св. мъченик Дасий Доростолски († 292)
:: Св. свещеномъченик Мокий (кр. III)
:: Св. мъченик Акакий Серски (IV)
:: Св. преподобни Теодор Освещени (IV)
:: Светител Петър, епископ на Севастия Арменска (кр. на IV век)
:: Св. мъченик
Арета и пострадалите с него (V-VI)
:: Св. преподобни Симеон Стълпник, Дивногорски († 596)
::
Св. великомъченик Николай Софийски († 1555)
:: Св. преподобна Димитра
Киевска (Силистренска) (1810-1878)
:: Св. мъченик Акакий Серски (IV)
:: Св.
свещеномъченик Мокий (кр. III)
:: Св. преподобни Теодор Освещени (IV)
::
Св. Стефан Цариградски
:: Св. мъченица Ариадна († ок. 130-138)
::
Св. свещеномъченици Ипатий и Андрей, пострадали за светите икони
:: Св.
епископи Исакий и Мелетий
:: Св. мъченица Ириада († 308)
:: Св.
мъченици Андрей, Йоан, Петър и Антонин (IX)
:: Св. мъченик Агатоник и дружината му
::
Св. мъченик Ромил (I-II)
:: Св. мъченик Евпсихий от Кападокия (I-II)
::
Св. мъченик Мамант (275)
:: Св. мъченик Созонт (III)
::
Св. свещеномъченик Вавила, епископ Антиохийски (кр. III)
:: Св. мъченик Евдоксий
(† 311)
:: Св. свещеномъченик Автоном († 313)
:: Св. мъченици-жени
Минодора, Нимфодора и Митродора от Витиния (III-IV)
:: Св. преподобни Аврамий Затворник († 360)
::
Св. преподобна Теодора Александрийска (472)
:: Св. преподобни Козма Маюмски
епископ († 706)
:: Св. великомъченик Никита (побеждаващ) († 372)
:: Св.
Йеротей Атински
:: Свв. мъченици Назарий, Гервасий, Протасий и Целсий (I)
::
Св. мъченици Зинаида и Филонида (I)
:: Свв. мъченици Гай, Фавст,
Евсевий и Херимон (III)
:: Св. мъченица Харитина († 304)
:: Св. преподобномъченик
Лукиaн, презвитер Антиохийски (III-IV)
:: Св. мъченици Мануил, Савел и Измаил (ІV)
::
Св. преподобномъченик Андрей Критски († 767)
:: Св. преподобни Стефан Саваит
:: Свв. мъченици Терентий и Неонила и чадата им († ср. III)
::
Успение на св. Йоан Рилски (946)
:: Св. Нектарий Егински († 1920)
Календар на постите за отпечатване 2009
Официални и църковни празници и пости през 2009 година