2008 година
Виж също: Най-нови попълнения
Йеромонах Серафим (Роуз)
1. Животът днес е станал ненормален
2. Два лъжливи подхода към духовния живот
3. Какво можем да направим?
4. Православният светоглед
Рождество по плът на нашия Господ, Бог и Спасител Иисус Христос
:: Празнични песнопения
:: Рождество Христово Синаксар
:: Рождество на нашия Господ Бог и Спасител Иисус Христос св. Димитрий Ростовски
:: За тайната на Рождеството. Даровете на влъхвите. Христос се ражда - славете Го! Христос слиза от небето - посрещнете Го!
:: Рождество Христово в
иконографията
:: За празнуването на празниците Богоявление и Рождество Христово Андриан Александров
:: Слово на Рождество Христово Св. Лъв Велики
:: Узнай тайната Св. Василий Велики
:: Как трябва да се посреща Рождество Христово Св. Амвросий Медиолански
:: Слово на Рождество Христово Св. Теофан Затворник
:: Младенецът Христос започва Своя кръстен път Архим. Йоан (Крестянкин)
:: Слово за въчеловечаването на Словото и за
явяването Му чрез тяло пред нас Св. Атанасий Велики
:: Тайната на Божественото Въплъщение. Гибелността на ересите и ценността на истинската православна вяра Архиепископ Серафим
(Соболев)
:: Родословие на Безначалния Св. Григорий Богослов
:: Родословието на Христос Митр. Антоний Сурожский
:: Pope Saint Leo the Great (+461) warns the Christians
against sun-worship
:: Бъдни вечер: Ако Христос не се роди в сърцето ти.... Размисли пред Рождество Христово
:: Новолетие: Великата тайна на бъдещето Проф. Антоний Хубанчев
:: Други четива
Св. праотец Йосиф Прекрасни - предобраз на Христа
:: Св. праотец Йосиф - предобраз на Христа
:: Слово за прекрасния Иосиф св. Ефрем Сирин
:: Старозаветни предобрази и пророчества за Христовото Рождество и
Възкресение
Исторически свидетелства за Иисус Христос
Проф д-р Иван Панчовски
При привеждането на древни юдейски исторически свидетелства за Иисус Христос ще се спрем само на два важни литературни паметника: историческите трудове на бележития юдейски историк Йосиф Флавий и класическия юдейски религиозен сборник, известен под названието "Талмуд". Най-бележитият юдейски историк от първия век след Рождество Христово е Йосиф бен Матия, по-късно наречен Флавий. Той бил съвременник на апостолите и свидетел на първото разпространение на християнството. Йосиф Флавий е роден в първата година от царуването на римския император Калигула – 37-38 г. сл. Р.Хр. в Йерусалим; следователно, наскоро след кръстната смърт на Иисус Христос. . . Годината на смъртта му не е известна. Починал е може би след 100 г., вероятно между 110 и 120 година. Съчиненията на Йосиф Флавий имат за нас голяма ценност и поради това, че потвърждават по безспорен начин историчността на много събития от старозаветната и новозаветната история, включително и от земния живот на Иисус Христос, което тук специално ни интересува и следва да бъде обсъдено. >>>
St. Nikolai of Zhicha
As Orthodox Christians we must carefully examine every aspect of our involvement in the world, its activities, holidays and festivals, to be certain whether or not these involvements are compatible with our Holy Orthodox Faith. ... Most of us do not know the historical background of the festival of Halloween and its customs. The feast of Halloween began in pre-Christian times among the Celtic peoples of Britain, Ireland and Northern France. These pagan peoples believed that physical life was born from death. Therefore, they celebrated the beginning of the “new year” in the fall, on the eve of October 31st and into the day of November 1st, when, as they believed the season of cold, darkness, decay and death began. >>>
Поклонничество: Сирия. Дамаск. Антиохия
:: Кратко описание
:: Поклонничество по стъпките на апостолите - Иван Ж. Димитров
:: Сирия. Дамаск - архим. Никифор (рус.)
:: Поглед към съвременна
Сирия
:: Сирийско християнско изкуство
:: Syria Google maps. Orthodox Church of Antioch. Посолство на Република България
Библейското дело в България - история, традиции и значение
Проф. д-р Славчо Вълчанов
Сложна е историческата съдба на Кирило-Методиевият превод на Библията при различните славянски народи, включително и в средновековна България. Както до падането на Второто българско царство под турско робство (1396), така и известно време след това, нашите предци са си служили в своя частен, домашен и църковно-богослужебен живот с този славянски библейски превод. Безспорна историческа истина е, че в условията на чуждоземното владичество по нашите земи книжовните традиции заглъхнали. >>>
Църквата "Св. София" в Истанбул
:: Кратко описание
::
Храмът "Света София" доц. Симеон Недков
:: The Istanbul Documentation Project columbia.edu
::
Св. равноапостолен Константин Велики
:: Св. благоверен цар Юстиниан
Велики
Св. Преображение Господне
:: Празникът Преображение Господне
::
Изображения на Преображението на Господа на Таворската планина
::
Св. Преображение Господне - слова и проповеди
Книга деяния на светите апостоли
Книга Деяния на светите апостоли (Деян.) написа в Рим около 62-63 година св. евангелист Лука - авторът на Третото синоптическо Евангелие. Както по църковно-историческото, тъй и по богословсото си съдържание Деяния се явяват продължение на Четириевангелието. В книгата се разказва за труда и подвизите (деянията) на светите апостоли: за съставената от тях първа християнска община в Иерусалим; за взаимоотношенията на членовете й; за изповедничестово и мъченичеството на апостолите (1-11 глава). >>>
Священное писание о Церкви (справочник)
Епископ Александр (Милеант)
Церковь - Царство Божие :: Раскрытие природы Церкви в образных сравнениях :: Ветхозаветные тексты. Церковь в образе горы (Сион) :: Небесно-земная Церковь :: Непобедимость Церкви :: Свойства Церкви: ее пребывание в истине и святость :: Церковная иерархия :: Значение апостольского предания :: Отношение христианина к “внешним” :: Жизнь Церкви — возрастание в любви
Св. Богородица Молеща се (Оранта)
Оранта (лат. оrans, огаntis “молещ се, призоваващ” – човек в молитвена поза с вдигнати нагоре ръце). В раннохристиянското изкуство - изображение на молеща се фигура в цял ръст с вдигнати до нивото на лицето ръце с длани, обърнати към зрителя. Добре запазени фрески на "оранта" има в римските катакомби. През IX-XIII в. такива фигури са изобразявани в монументалната живопис и на икони във България, Византия и Древна Русия. >>>
Избран от Бога и пречуден по живот, преподобни Иване!
Ти от малък си обикнал Христа и към Него по тесния път си шествувал.
Така че, заради твоите велики
подвизи и сълзи, Господ те обогати с дарованията на Светия Дух.
И понеже имаш голямо дръзновение пред Света Троица, ние те ублажаваме и ти се молим:
освободи ни от всички
беди, та да ти зовем:
радвай се, преподобни Иване, Рилски Чудотворче, славо и радосте наша! >>>
Леонид Успенски
Символиката има особено важно значение в Църквата. Материалното е непосредствено достъпно за нашите сетива. Духовното пък се разкрива пред нас чрез материални символи. Символиката на храма не може да бъде разбрана отделно от богослужението: тя се е развивала заедно с него и именно чрез него св. Отци са я разкривали и тълкували. Без богослужението символиката губи своя смисъл, превръща се в ред отвлечени понятия, в най-добрия случай безплодни. Затова е необходимо всеки вярващ да познава този особен свят - храма и всичко, което се извършва в него. >>>
Керамичната икона на св. Теодор Стратилат от Патлейнския манастир
Иконата на Св. Теодор Стратилат е безценен паметник на българската история и култура и един от най-съкровените образци на православното изкуство. От уникално
изработената икона в нас се взира светият войн-мъченик, устоявал с мъжеството на душата си вярата в Христа до последен дъх.
Иконата е открита преди век в руините на манастира
"Св. Панталеймон" в резервата "Патлейна" край столицата на Първото българско царство Велики Преслав, но необичайната й история вълнува все още почитатели и учени. >>>
Базиликата "Св. Димитър" в Солун, Гърция
Храмът "Св. Димитър Мироточиви" е един от символите на град Солун. В него се съхраняват мощите на светеца, пострадал мъченически по времето на император Максимиан (292-311 г.). Църквата е построена през V век върху основите на римския затвор, в който е пострадал светецът и където е бил и гробът му. Бурните събития в този регион могат да бъдат проследени в историята на храма. >>>
Митр. Натанаил Охридски и Пловдивски († 1909)
Жизнеописание Митрополита Охридо-Пловдивскаго Натанаила (Автобиографични бележки) (с галерия от факсимилета)
St. Nikolai of Zica
I believe in one God... the Father Almighty, Maker of heaven and earth, and of everything visible and invlsible.
And in One Lord Jesus Christ, the
Only-begotten Son of God, begotten of the Father before all ages.
... Light of Light, true God of true God, begotten, not made, of one essence with the Father, through whom all
things were made.
Who for us men and for our salvation came down from heaven, and was incarnated by the Holy Spirit and of the Virgin Mary, and became Man.
crucified for us
under Pontius Pilate, he suffered and was buried...
... and resurrected on the third day in accordance with the scriptures...
... And (He) ascended into heaven, and sits at
the right hand of the Father.
And He will return in glory to judge the living and the dead, Whose kingdom will have no end.
And in the Holy Spirit, the Lord, the Giver of
life, Who proceeds from the Father; Who together with the Father and the Son is worshlpped and glorified; who spoke through the prophets.
In One, Holy, Universal, and Apostolic
Church.
I acknowledge one baptism for the remission of sins.
I await the resurrection of the dead. ... And the life of the age to come.
Метеора е удивително място в Централна Гърция, където е все още жива втората по големина и по важност (след Света Гора) монашеска република, обитаваща манастири на върховете на грандиозни, устремени към небето, скални кули. Метеора е едно от най-привлекателните места за поклонници и туристи в Гърция. Намира се северо-западната част на Тесалийската равнина на около 170 км югозападно от град Литохоро, на около 70 км западно от главния град на Тесалия Лариса, на 21 км от град Трикала и на 1-2 километра от град Каламбака (Стаги). Там сред гъстата тъмнозелена маса на дърветата се извисяват около 60 на брой гигантски (високи до 300 метра) скали, придобили през вековете вид на извисяващи се към небето кули с разнообразна форма. >>>
Базиликата "Св. Димитър" в Солун, Гърция
Храмът "Св. Димитър Мироточиви" е един от символите на град Солун. В него се съхраняват мощите на светеца, пострадал мъченически по времето на император Максимиан (292-311 г.). Църквата е построена през V век върху основите на римския затвор, в който е пострадал светецът и където е бил и гробът му. Бурните събития в този регион могат да бъдат проследени в историята на храма. >>>
Православното поклонничество: Грузия
Днес Грузия е една трудно забележима на географската карта страна, разположена на границата между Европа и Азия с население малко повече от 3,5 милиона души. Впрочем, териториално Грузия никога не е била много по-голяма, но за сметка на това малко държави могат да се сравнят с величието на църковното й минало. Малцина навярно знаят, че Армения и Грузия са двете държави, които първи приемат официално християнството в самото начало на ІV в., но то има и доста дълга предистория тук. Към християнската вяра грузинският народ започнал да се приобщава още от първите дни на апостолската проповед. >>>
Св. Нина, просветителка на Грузия
Света Нина е родена в Кападокия. Баща й бил роднина на св. Георги Победоносец, а майка й - сестра на Йерусалимския патриарх. Дванадесетгодишна св. Нина заминала за Йерусалим, а по-късно и за Иверия (дн. Грузия). Св. Нина живяла благочестиво и целомъдрено, проповядвала Евангелието и призовавала християните и друговерците към покаяние. >>>
Музеите в България: църковно изкуство
:: София: Национален църковен историко-археологически музей при Св. Синод (НЦИАМ)
:: София: Крипта на патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски"
::
София: Софийска градска художествена галерия
:: София: Национален исторически музей
:: Варна: Регионален исторически музей в град Варна
:: Варна: Археологически музей в
град Варна
:: Плевен: Регионален исторически музей в град Плевен
:: Шумен: Регионален исторически музей в град Шумен
:: Сливен: Постоянна екзпозиция "Християнско изкуство"
Може да се приеме, че основите на черквата "Свети Димитър" в Пловдив са положени във времето на Иван Асен II, след Клокотнишката битка в 1230 година. Славата на светеца била разнесена вече из България още преди трагичната смърт на Калоян при Солун. Най-напред Търновград възвеличил паметта на Св. Димитър през 1185 година. След Търновград вторият по големина Плодин обрекъл на негово име дом, в който неспокойният дух на воина-бродник да намира убежище при летенето му из всемира. >>>
Богословие в багри. Старозаветни сцени и личности
Православните храмове в Смолян
Поезия е - от камък и мрамор, от дърво и тухли - православният храм; поезия, подчинена на строги правила, което пък за сетен път идва да докаже, че спазването на правилата не идва да ограничи духа ни, а за да му даде нови и нови простори и възможност за творческа изява. И шестте действащи храма в Смолян са изградени от камък – от основите, та до покривната настилка. Както бе казал поетът – "от кремък е твоя стар Балкан". От кремък ще да е била и вярата на устовчани, райковчани и пашмаклийци, както и жителите на две дузини околни селища – малки островчета християнство сред мюсюлманското море. >>>
:: Кратко животоописание
:: Икони и фрески от Михаил Дамаскинос
:: Средновековни майстори иконописци
Михаил Дамаскинос е византийски
майстор-иконописец, представител на богатата на традиции Критска зографска школа и неин най-ярък представител през XVI-XVII век. ... Дамаскинос учи заедно с Ел Греко и твори в
Крит, Корфу, в днешна Босна и Херцеговина и други. Дамаскинос твори в различни стилове. Той смесва православната традиция със съвременното му западно изкуство, но сред творбите му
има множество автентични образци на неподправена византийска иконопис. >>>
Падение Константинополя в 1453 году
Стивен Рансимен
:: Глава I. Умирающая империя
:: Глава II. Подъем султаната
:: Глава III. Император и султан.
:: Глава IV. Цена помощи Запада.
:: Глава V.
Приготовление к осаде.
:: Глава VI. Осада началась.
:: Глава VII. Потеря Золотого Рога.
:: Глава VIII. Надежды исчезают.
:: Глава IX. Последние дни Византия.
::
Глава Х. Падение Константинополя.
:: Глава XI. Участь побежденных
:: Глава XII. Европа и завоеватель
:: Глава XIII. Пережившие катастрофу
:: Дополнение I. Основные
источники по истории падения Константинополя
:: Дополнение II. Судьба константинопольских церквей после завоевания
:: Иллюстрации. Сноски
Символика на християнската сакрална архитектура
Проф. Маргарита Коева
Архитектурата, която е едновременно част от духовния свят и от материалната реалност, се формира и видоизменя във връзка с промените в света на идеите, в
културните традиции, в бита и в обществените структури. Изключение не прави и сакралната архитектура, въпреки че притежава своеобразни характеристики. ... В източноправославния
храм, както и в православната доктрина, догматът за триединството е основополагащ...Затова триделността на храмовото пространство, трансцедентен образ на Троицата: Бог-Отец,
Бог-Син и Бог-Дух Свети, се повтаря многократно в неговите подразделения.
Трите чина: каещи се, оглашени (вярващи приели Светото кръщение) и свещенослужители, са образно
представени чрез трите части: нартекс, наос и олтар; чрез трите врати към храма; чрез трите подразделения на олтарното пространство; чрез трите вертикални пояса на иконостаса, чрез
трите иконостасни врати и пр. В основата на това троично подразделяне лежи и символичната триада: тяло, душа и дух изразяваща приобщаването на човека към божественото начало
посредством: сетивно-емоционалното, интелектуалното и интуитивното познание. >>>
Храм "Св. Георги Победоносец" в София (Ротондата)
Храм "Свети Великомъченик Георги Победоносец" е единствената сграда от IV век със запазена покривна конструкция в България. Поради архитектурния си тип е известен като Ротондата (Ротонда - сграда, застроена на кръгообразна площ, често покрита с купол). Намира се в самия център на днешна София, във вътрешния двор на Президентството... По време на реставрационната работа в средата на XX век са открити няколко пласта стенописи, най-ранният от които датира X-XI век. Това са фрагменти от изображения на осем ангела на вътрешната част на купола на църквата. Под тях, между прозоречните ниши и купола, са изобразени по двойки 22 св.пророци. Живото изражение и пластично моделираният образ с широко отворени очи са характерни елементи на елинистичния класицизъм във византийското изкуство в столицата на империята. >>>
:: Кратко животоописание
:: Протойерей Валентин Свенцицки - живот и творчество
:: Писма на о. Валентин до митрополит Сергий (Старогородски)
::
Покайно писмо на о. Валентин от Сибир до неговите духовните чеда
Цар Константин II Асен (1397-1422) - последният владетел на средновековна България
Пламен Павлов
... Гибелта на Видинското царство по правило се разглежда като пряк резултат от разгрома на кръстоносците начело с унгарския крал Сигизмунд (бъдещ император на западната "Свещена Римска империя") при Никопол на 25 септември 1396 г. Унищожаването на Търновското царство и започнатата от Баязид мащабна обсада на Цариград (1394-1402 г.) предизвикват първата сериозна реакция от страна на западните християни. В кръстоносния поход участват както унгарски войски, така и френски, немски, чешки, полски, дори английски рицари. ... ... "В годината 6920 (от Сътворението на света, т.е. 1421/1422 г. от Р.Хр.) умряха Крисчи амир (султан Мехмед I) и КОНСТАНДИН, ЦАРЯТ БЪЛГАРСКИ)..." ... Ако тази хипотеза се подтвърди с още доказателства, се стига до един на пръв поглед сензационен извод - българската държава изчезва от политическата карта на средновековна Европа с видинския цар Константин, когото ... би трябвало да наричаме цар Константин II Асен (1397-1422). >>>
Национален църковен историко-археологически музей при Св. Синод (НЦИАМ)
:: Кратка справка за Националния църковен историко-археологически музей
:: Създаването на Националния църковен историко-археологически музей
:: Колекцията
на музея
:: Ръководство и дейност
:: Юбилейни експозиции на музея през 2008 година
:: Светини в Църковноисторическия музей в София
Иверският манастир в Света Гора Атон
Този светогорски манастир е друга сакрална територия, на която общуват българи и грузинци. Намира се на североизточната страна на Атонския полуостров в северна Гърция. Основан е през последната четвърт на Х в. от св. Йоан Иверски и Йоан Торникий, който е придворен на грузинския цар Давид и византийски велможа. Сотириос Кадас предполага, че тези две имена принадлежат всъщност на един и същ човек. >>>
Патриаршеско и Синодално Пасхално послание
ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!
Възлюбени в Господа чеда на светата ни Църква,
Спасителният възглас отново отеква до краищата на вселената, за да възвести онази
неизказана радост, с която първи били удостоени жените мироносици, а чрез тях и всички ние: "Защо търсите Живия между мъртвите? Няма Го тука, но възкръсна" (Лука. 24:5-6). А
Христос наистина "възкръсна от мъртви и за умрелите стана начатък" (1Кор. 15:20), за да промени необратимо съдбите на всички нас и да преобрази живота на целия паднал в мрак и
грехове свят. Защото Син Човечески наистина "трябваше да пострада... и да влезе в славата Си", та да се изпълни "казаното за Него в цялото Писание". >>>
Проповеди през Страстната седмица
Архиепископ Серафим (Соболев)
:: За това как трябва да се причастяваме и за
дивните плодове на това велико Тайнство, когато пристъпваме към него с любов към Христа
::
За християнските радости, произтичащи от Христовото Възкресение
Старозаветни предобрази и пророчества за Христовото Рождество и Възкресение
:: Старозаветни предобрази и пророчества за Христовото Възкресение
:: Предобрази на Иисус Христос в Стария Завет
Адам :: Авел :: Авраам и Исаак :: Йосиф
:: Мойсей :: Аарон :: Иисус Навин :: Давид :: Йона :: Йов
Аарон - в Стария Завет, първият върховен жрец (първосвещеник) на Израил, по-голям брат на св. пророк Мойсей Боговидец и негов сподвижник при освобождението на
еврейския народ от египетско робство. В Петокнижието Аарон е една от най-главните фигури, споменава се често и в Псалтира. От пророците за Аарон споменава единствено св. пророк
Михей.
Аарон е роден в Египет от Амрам и Йохаведа от коляното на Левий. Библейските сведения за Аарон до призоваването му от Бог са оскъдни: известно е само, че Аарон е взел за
жена Елисавета и от нея му се родили четири сина: Надав, Авиуд, Елеазар и Итамар. Господ призовал Аарон за служене в Египет на 83-годишна възраст. >>>
Мелхиседек е покрита в тайнственост, изключителна библейска личност, чийто образ е осмислян различно от юдеи и християни. Бил е цар на Салим (Йерусалим) и "свещеник на Бога Всевишни", който след победата на Аврам над Кедорлаомер, го благословил и му поднесъл хляб и вино. В това Църквата вижда предобраз на жертвата, принесена от Господ Иисус Христос. Пръв св.пр. Давид посочва предобразното значение на Мелхиседек. >>>
:: Киево–Печoрската Лавра
:: Св. Антоний Печорски († 1073)
:: Св. Теодосий Печерски († 1074)
:: Св. Григорий Печерски († 1093)
:: Св. Лаврентий
Печерски и Туровски († 1194)
:: Св. Тит Печерски (XII)
:: Св. преподобни Спиридон и Никодим Киево-Печерски (XII)
:: Св. Киприян Цамблак Чудотворец, митрополит
Киевски, Литовски, Московски и на цяла Русия (ок.1330-1406)
:: Фотографии от Киево-Печорската Лавра
:: Kiev-Pechersk Lavra w/Paterikon. Святая Успенская Киево-Печерская
Лавра Официальный сайт Киево-Печерской Лавры
Манастирът Симонопетра в Св. Гора Атон
Манастирът е Симонос Петра, или Симонопетра (скалата на Симон) е най-смелата архитектурна композиция на Св. Гора. Издигнат е на скалисто възвишение на височина 330 метра и се извисява над морето като непристъпна крепост. Манастирът е основан през 1257 г. от преподобния Симон. Изграждането му продължило от принц Йоанис Углеша през XIV век. През 1590 г. била построена западната му част, а през 1891 - източната.
Както и другите светогорски манастири, неговата история е изпълнена с бедствия и пожари. Голям пожар през 1570 г. унищожил безценни документи, особено от византийския му период. Манастирските летописи пък били повредени от друг голям пожар през 1622 година. Стари постройки и многобройни манастирски съкровища унищожил отново пожар през 1891 година. >>>
Влахернската икона на Богородица с Младенеца (Одигитрия)
Много неща казва на православното сърце самото име на местността в западната част на Константинопол - Влахерна. Тук, на мястото, където е убит скитският вожд
Влах, през V век при император Лъв Велики е била построена църква, посветена на Пречистата. Именно в нея станало знаменитото видение на Богородица от свети Андрей Юродиви, което
сега честваме като един от най-любимите празници в Русия - Покров.
През 474 година в тази църква е била положена и честната дреха на Пресвета Богородица, донесена от Палестина.
Светата Църква отбелязва това събитие на 2 юли. >>>
Проф. Илия Цоневски
:: Животопис
:: Съчинения
:: Учение
- Отношение към философията. Вяра и знание
- Учение за Бога
-
Учение за Словото (Логоса)
- Христологически и сотириологически възглед
- Есхатологически възглед
:: Авраам - "баща на множество". Предобраз на Христовата жертва
:: Житие на светия и праведен праотец Авраам
:: Авраам архим. Никифор (рус.)
:: Лоно
Авраамово
:: Неделя на св. Праотци
Първите славянски преводи на Библията
Солунските братя Кирил и Методий създават славянската азбука през IХ век. Това мнение, като безспорна истина обединява повечето автори още при възникването на славистиката през ХVIII век. Но явява се другият съществен въпрос - на основата на кой от славянските езици солунските братя създават новата писменост и правят първите славянски преводи на богослужебните книги? Този въпрос е предмет на продължителни и задълбочени обсъждания, преминаващи често в остри спорове. >>>
Патриаршеска катедрала "Св. Александър Невски" с криптата, София
Храм-паметникът "Свети Александър Невски" е православна църква в град София, която служи за катедрален храм на българския патриарх.
Храмът представлява
петкорабна църква в неовизантийски стил - кръстокуполна базилика с акцентирано централно кубе. При вътрешната украса на храма са употребени изключително качествени и скъпи
строителни материали: разноцветни италиански мрамори, оникс от Бразилия, алабастър и други. >>>
Национален църковен историко-археологически музей при Св. Синод (НЦИАМ), София
:: Кратка справка за Националния църковен историко-археологически музей
:: Създаването на Националния църковен историко-археологически музей
:: Колекцията
на музея
:: Ръководство и дейност. Юбилейни експозиции на музея през 2008 година
Неофитовият превод на Новия завет в контекста на книжовноезиковите процеси през Възраждането
Диана Иванова
Сред многостранните заслуги на Отец Неофит Рилски към българската филология с особена сила се откроява неговият принос за превеждането и разпространението на Новия Завет, който изиграва значителна роля за духовното възраждане на българския народ, дава му опора в един от най-драматичните моменти от борбата за независима църква. Преводът на Новия Завет има съществен дял и в опитите за устройването, кодификацията и обогатяването на новобългарския книжовен език през 40-те-50-те години на ХIХ в. В езика на превода намират отражение възгледите на Неофит Рилски и завършената му езиковостроителна концепция, доминираща сред филологическите среди през втората четвърт на ХIХ век (изложени във "Филологическо предуведомление" на "Болгарска граматика" (1835 г.) и в предговора на неговата славянобългарска христоматия (1852 г.). В следващите редове ще се спрем на конкретните му книжовноезикови схващания, приложени в Новия Завет. >>>
:: Авраам - "баща на множество" и предобраз на Христовата жертва
:: Авраам - архим. Никифор
:: Житие на светия и праведен праотец Авраам
:: Лоно
Авраамово
:: Св. Праотци
Българските манастири във Великотърновско
:: Къпиновски манастир "Св. Николай Чудотворец"
:: Плаковски манастир "Св. пророк Илия"
Проф. Николай Никанорович Глубоковский
... Когда обсуждается вопрос о реформе Юлианского календаря, или "старого стиля", необходимо наперед установить некоторые общие предпосылки.
По этому вопросу
иногда очень поспешно и смело заявляют, что он не имеет догматической непреложности и принципиальной неизменяемости. Но никто и никогда не сомневался в этом, а потому подобная
тенденциозна ссылка может иметь только лукавую цель... Между тем в Церкви в которой все должно быть благопристойно и чинно (1 Кор. XIV, 40), календарь есть регулятор церковной
жизни. Никакие произвольные новаторства и чисто лаические изменения тут недопустимы чтобы не произошло церковное расстройство с явным соблазном и опасностью для верующих. Поэтому
каноническое правило 21 Гангрского Собора заповедует и непременно требует: "Да бывают в Церкви вся принятая от Божественных Писаний и Апостольских преданий". >>>
Кръщение Господне (Богоявление)
Св. Йоан Предтеча в иконописта
Елизабет Савчева
...Според православната традиция образът на Св. Йоан Предтеча се възприемал като съединително звено между старозаветния аскетизъм в лицето на пророк Илия и християнското монашество. Св. Йоан Предтеча, както и пророк Илия, е бил "възпитаник на пустинята", където се подготвял за изпълнение на мисия си - да върви пред Господа: "В духа и силата на Илия, за да обърне сърцата на бащите към чедата, и непокорните към разума на праведните, та да подготви Господу народ съвършен". >>>
Новолетие: Великата тайна на бъдещето
Проф. Антоний Хубанчев
Пред нас е Новолетието... В тези часове на новогодишна тържественост има нещо тайнствено, което ни кара да бъдем по-други. Променя ни. Изважда ни от монотонния
поток на сивото ежедневие. В тия мигове ни докосва полъхът на вечността.
В смяната на годините, в неудържимия бяг на дните, невъзвратимо отминаващи, сърцето потръпва от болка.
Разбираме, че нещо е отлетяло завинаги - щастие и скърби, неосъществени стремежи или сбъднати мечти принадлежат вече на Старата година, на миналото, а ние ги носим в себе си като
наша участ. Частица от съдбата ни, изтъкана от горести, радости и копнежи, е преминала като миг навеки от лицето на тоя свят, а нейната следа е тъй краткотрайна! >>>
Марин Христов
Тук свършват и оттук започват всички земни пътища. Пътища, пресичащи надлъж и нашир поднебесното ойкумене, където господарят-василевс, наместникът на Бога на земята с миропомазаната си десница раздава възмездие и милост. Пътища, които водят до тартара на варварите: в земи на самури, кехлибар и бистри потоци, в земи на ветровити писъци, на пясък, на звездобройци и коварни сановници. Или пък до солената утроба на безбрежното море и прогнилите гемии на безродни и безмилостни пирати. И до там, където слънцето залязва - в земи на черни катедрали, железни конници и задушлива ерес. Пътища, като вени и артерии, в които пулсира живота на хилядолетната империя. Пътища, които започват и свършват тук, в сърцето на ойкумена – град на градовете, перла на перлите, Богоспасната столица на света – столица, над която Пресветата и Преблага Панагия е спуснала своя свят и небесен покров. >>>
Светата Библия и Светите отци за Причастието и за достойното приемане на Светите тайни
:: Св. Писание за светата Евхаристия
:: Св. Яков, брат Господен, първи епископ на Йерусалим († 63)
:: Св. Климент Римски († ок. 101)
:: Св. мъченик
Юстин Философ († ок. 166)
:: Св. Ириней Лионски († ок. 202)
:: Св. Атанасий Велики (Атанасий Александрийски) († 373)
:: Св. Ефрем Сирин († 373)
:: Св. Кирил
Йерусалимски († 386)
:: Св. Макарий Велики (Макарий Египетски) († 390)
:: Св. Йоан Златоуст († 407)
:: Св. Исидор Пелусиотски († 435 г)
:: Св. Йоан Касиан
Римлянин († 435)
:: Св. авва Исаия († 488)
:: Св. Анастасий(† 601)
:: Св. Йоан Дамаскин († 780)
:: Св. Симеон Нови Богослов († ок. 1020)
:: Св. Марк Ефески
(† ок. 1457)
:: Св. Димитрий Ростовски († 1709)
:: Послание на източните патриарси (1723)
:: Св. Тихон Задонски († 1783)
:: Св. Никодим Светогорец († 1809)
::
Св. Серафим Саровски Чудотворец († 1833)
:: Св. Амвросий Оптински († 1891)
:: Св. Йоан Кронщадски († 1908)
:: Из Патерика на Троице-Сергиевата лавра
:: Архиеп.
Серафим (Соболев) († 1950)
Академик проф. протопрезвитер д-р Стефан Цанков (1881-1965)
:: Живот и дейност
::
Върху проблемата за отношението между Църква и държава проф. Цанков
::
Слово за св. Климент Охридски протопрезвитер д-р Стефан Цанков
Свещ. Траян Горанов
За деня на Тайната вечеря и за нейното извършване разказват и четиримата евангелисти. В разказите им обаче има някои различия. Най-голямото и важно различие е относно деня на месец нисан, в който тази вечера е била извършена.
Негово Светейшество Максим, Патриарх Български и Митрополит Софийски
На 29 октомври 2004 Негово Светейшество българският патриарх Максим навърши 90 години.
На многая лета, светейши владико!
Построяването на храм "Св. Георги" в с. Драгойново, Първомайско
Към 1790 г. драгойновци окончателно се заселват на сегашното място на селото. Турците го нарекли Козлỳк и това име остава до 1906 година. Първото килийно училище в с. Козлỳк се открива през 1824 година. >>>
Св. апостоли и евангелисти
Св. апостол и евангелист Матей :: Св. апостол и евангелист Марко :: Св. апостол и евангелист Иоан Богослов :: Св. апостол и евангелист Лука [Kaлендар, Библия]
Св. апостоли и евангелисти
Св. апостол и евангелист Матей :: Св. апостол и евангелист Марко :: Св. апостол и евангелист Иоан Богослов :: Св. апостол и евангелист Лука [Kaлендар, Библия]
Св. Игнатий (Брянчанинов)
... Изслушайте какво изповядвам, на какво искам да ви науча и каква вяра ще следвам според пастирския си дълг, и по това съдете кой е наш и кой ни е чужд, с кого да влизаме в общение и кого да отбягваме, какво да следване и от какво е потребно да страним. Не нещо ново и не от себе си ще ви бъде предложено, а това, което от древността ни е предадено като свят закон на вярата и неизменно правило на живота. И така изповядвам >>>
Първомайстор Никола Фичев (1800 - 1881) - живот и творчество
д-р арх. Николай Тулешков
Няма друг български архитект от цялата хилядолетна българска история, за когото да е писано толкова много, колкото за Първомайстор Никола Фичев. Стотици са посветените на творчеството му книги и статии, а не съществува и въобще научен труд, посветен на българското Възраждане, който да не се спира, макар и фрагментарно, върху сътвореното от него. При това живият интерес към ярката му личност не е нов, а датира още от последното десетилетие на неговия живот. >>>
Димитър Маринов Бонев (1846-1940) е възрожденски учител, преводач и публицист, един от най-ярките представители на българската възрожденска интелигенция,
свещеник, манастирски игумен и политик - един от "строителите на съвременна България". Народовед и краевед, основател и първи директор на Етнографския музей. Заради необятните му и
безценни етноложките трудове е наречен нестор на българската етнография.
:: Кратко животоописание
:: Библиография
:: Житие на етнографа (Принос към опознаването
на Димитър Маринов) Юлия Йорданова
:: Из книгата "Спомени за моя живот или моята автобиография" от Димитър Маринов
Св. Игнатий Брянчанинов
Отде идваш Ти? Къде постоянно живееш? Где бе досега? Защо досега ме остави
самотен, сирак, в нищета, във ужасната смърт? Сега Те познах и познах, че такъв
съм без Тебе - без Тебе съм в бедствие, хвърлен пред тъмния ад, в дълбока безизходна пропаст. Недей ме оставя! Не мога без Тебе! Оставиш ли ме, пак ще падна до адските двери, пак в
пропаст, пак в непоносима и неизразима беда.
Ти идваш – не Те виждам как; Виждам, че си дошъл, но не с плътски очи, а усещам! Не ми даваш време и начин да мисля: "Ти кой си"?
Неочаквано се появяваш в душата, о Невидими, Непостижими! С неизказана тихост и недоловимост, но с властта и мощта на Творец ти променяш изцяло човека: изменяш, наново твориш, пак
съзиждаш и обновяваш сърце, ум и тяло! >>>
Епископ Каллист Диоклийский
:: Чтение Библии с послушанием
:: Понимание Библии через Церковь
:: Душа Библии - Христос
Архиепископ Аверки (1906-1976) - Живот и творчество
Архиепископ Аверкий (Таушев) (1906-1976) е руски богослов, духовен писател, йерей на Руската православна църква зад граница, архиепископ. Роден в Русия, средното и висшето си образование получил в България (през 1930 г. се дипломирал в Богословския факултет на Софийския университет). Живял след това в Подкарпатска Русия, Белград, Австрия, Германия и (до последните си дни) в САЩ. Отличавал се с дълбоко и чисто православно световъзприятие. Оставил богословски трудове и духовни слова. >>>
:: Защо Христос e говорел с притчи?
:: Указател за притчите Христови
Ванга: кто дергал за веревочку?
В.Ю. Питанов
...Да, Ванга занималась прорицаниями и часть ее предсказаний сбывалась, но с точки зрения библейского учения, этот факт сам по себе еще не доказывает духовную чистоту источника предсказаний, например, в Библии мы читаем о служанке, одержимой "… духом прорицательным, которая через прорицание доставляла большой доход господам своим". Подчеркнем, что дух прорицательный покинул женщину после повеления ап. Павла, произнесенного им именем Иисуса Христа. >>>
Жития на светиите - нови попълнения
:: Св. мъченик Филумен († 275)
:: Св. преподобни Сисой Велики (†
429)
:: Св. мъченик Йоан Търновски (Трапезицки) († 1822)
:: Св. праведни
Евдоким († първата половина на IX век)
:: Св. апостол Акила от Седемдесетте апостоли (I)
::
Свв. мъченици Сергий и Вакх от Рим († 295)
:: Св. мъченик Парамон (III век)
::
Св. Генадий Схоларий, Константинополски патриарх (471)
:: Св.
свещеномъченик Петър Крутицки († 1937)
:: Св. мъченици Иулиан Юлиян и Василиса († 313)
::
Св. преподобномъченик Зосима и мъченик Атанасий (III-IV)
::
Пренасяне мощите на св. Йоан Златоуст († 438)
:: Св.
Аполинария († ок. 470)
:: Св. преподобна Домника († ок. 474)
:: Св.
Емилиан Изповедник (IX)
:: Св. свещеномъченик Симеон, брат Господен по плът
::
Св. апостол Иаков Зеведеев
:: Св. апостол Иуда, брат Господен по
плът
:: Св. мъченица Гликерия (II)
:: Св. мъченик Исидор († 251)
::
Св. Василий Амасийски епископ
:: Св. свещеномъченик Антип, епископ
на Пергам Асийски (I-II век)
:: Св. преподобни Иоан Вехтопещерник
::
Св. преподобни Йоан, ученик на св. Григорий Декаполит
:: Св. мъченици девици Агапия, Ирина и Хиония
::
Св. свещеномъченик Василий, епископ Амасийски (IV)
:: Св. преподобни Мемнон
Чудотворец
:: Св. свещеномъченик Елевтерий и неговата майка Антия (II)
::
Св. преподобни Павел Латрийски († 956)
:: Св. мъченик Севастиан и дружината му
(† ок. 287)
:: Св. мъченик Бонифаций († 290)
:: Св. преподобномъченица Евгения
(† 262)
:: Св. преподобни Николай монах (IX)
:: Св. Павел Изповедник,
архиепископ Цариградски († 350)
:: Св. свещеномъченик Антип, епископ на Пергам Асийски (I-II век)
::
Св. свещеномъченик Антим Никомидийски († 303)
:: Св. мъченици
девици Агапия, Ирина и Хиония († ок.304)
:: Св. великомъченик Пантелеймон (Св. Панталеймон) († 305)
::
Св. великомъченик Евстатий Плакида и пострадалите с него († ок. 118)
::
Св. преподобни Симеон в Персида (Симеон Персийски, IV век)
:: Св.
преподобни Акакий, епископ Мелитински (V век)
:: Св. апостол Андроник от Седемдесетте апостоли (I)
::
Св. апостол Карп от Седемдесетте апостоли (I)
:: Св. апостол Алфей от Седемдесетте
апостоли (I)
:: Св. апостол Тит от Седемдесетте апостоли (I)
:: Свв. апостоли
Евод и Онисифор от Седемдесетте апостоли (I)
:: Св. апостол Кодрат от Седемдесетте апостоли (I)
::
Св. апостол Ананий от Седемдесетте апостоли (I)
:: Св. апостол и дякон Филип, един от
седемте дякони (I)
:: Св. апостоли и дякони Прохор, Никанор, Тимон, Пармен и Николай (I-II)
::
Пренасяне мощите на св. първомъченик и архидякон Стефан (ок. 428)
::
Св. равноапостол Аверкий, епископ Йераполски чудотворец († 167)
:: Свв.
мъченици Карп, епископ Тиатирски, Папила - диакон и Агатоника - сестра на Папила от Пергам (II-III)
:: Свв. мъченици
Евлампий и Евлампия († 303)
:: Свв. мъченици Пров, Андроник и Тарах († 304)
::
Св. великомъченик Артемий († 363)
:: Св. преподобна Пелагия († 457)
::
Св. преподобни Евтимий Нови († 889)
:: Св. свещеномъченик Фока Синопски
(II)
:: Св. мъченик Калистрат и дружината му (266)
:: Свв.
мъченици Трофим, Саватий и Доримедонт (III)
:: Св. мъченик Фока градинар († 320)
::
Св. преподобни Харитон изповедник († 350)
:: Св. свещеномъченик
Григорий, просветител на Армения (III-IV)
:: Св. преподобни Кириак Отшелник († 408)
::
Св. преподобни Евмений, епископ Гортински Чудотворец (VII)
:: Св.
Людмила Чешка (ІХ-Х)
:: Св. преподобни Козма Зографски († 1323)
:: Св.
пророк Самуил (XI в. пр.Р.Xр).
:: Св. мъченик Мирон Презвитер († 250)
::
Св. мъченик и архидякон Лаврентий († 258)
:: Св. мъченик и
архидякон Евпл (Евпъл) († 304)
:: Св. мъченици Аникита и Фотий († 305-306)
::
Св. мъченица Васа († 305/311)
:: Св. мъченик Евсигний († 362)
:: Св.
преподобномъченик Дометий Персийски и двамата му ученици († 363)
:: Св. мъченик Трендафил Загорски († 1570
или 1680)
:: Св. преподобномъченица Параскева Римлянка (138-161)
:: Св.
великомъченик Прокопий († 303)
:: Св. великомъченица Кириакия - Неделя (III-IV)
::
Св. Теодор Едески († 848)
:: Св. преподобни Теофил Мироточиви, Македонски (†
1548)
:: Св. свещеномъченик Панкратий, епископ Тавроменийски (I-II)
::
Св. 45 мъченици, пострадали в Никопол, Армения († 319)
::
Св. преподобни Акакий Синайски († 550)
:: Св. преподобни Тома Малейски (X)
::
Св. мъченица Евфимия Прехвална
:: Свв. мъченици Прокъл и Иларий
(I-II)
:: Св. мъченици Кирик и Юлита († ок. 305)
::
Свв. апостоли и дякони Прохор, Никанор, Тимон и Пармен от Седемдесетте апостоли (I-II)
::
Св. мъченица Юлия девица († ок. 440 или 613)
:: Св. мъченик Евстатий († ок. 316)
::
Св. мъченик Емилиан Доростолски († 363)
:: Св. мъченици Трофим и Теофил
и други тринадесет с тях († 305)
:: Св. свещеномъченик Ермолай и другарите му († 305)
::
Св. великомъченица Христина († ок. 300)
:: Свв. мъченици благоверни князе Борис и
Глеб († 1015)
:: Св. дякониса Олимпиада († 410)
:: Успение на св. Ана, майка
на пресвета Богородица
:: Св. преподобна Ефросиния († 445)
::
Св.преподобни Сергий Къпиновски