Въведение в Православието: Първи стъпки
Какво трябва да помни всеки православен християнин
Митрополит Филарет
Помни, че ти си син (дъщеря) на Светата Православна Църква. Това не са празни слова. Помни какво те задължава това. Земният живот е бързотечен. Не ще забележиш как скоро ще отлети той. Но според него ще се реши вечната участ на твоята душа. Не забравяй това нито за миг. Старай се да живееш благочестиво. Моли се Богу в храма, моли се Богу и в къщи, благоговейно и с вяра, с преданост на Господнята воля. Изпълнявай светите и спасителни правила на Църквата, Нейните устави и заповеди. Извън Църквата, без послушание към Нея - няма спасение. >>
Отец Симеон Кутсас
Съдържа: Духовното отчество в светлината на православното предание :: Смисъл на чинаИсторическо развитие на чина :: Мисията на духовния отец :: Необходимостта да намерим опитен духовен отец :: Отношението на духовното чедо към духовния му отец :: Изопачаване на духовното старчество в наши дни :: "Старчеството" на много съвременни клирици :: Опасността от просополатрия (култ към личността) :: Граница на дължимото послушание към духовния старец :: Опасността от свръхемоционална връзка :: Хвалене с духовния старец :: Смяната на духовния отец
Епископ Калистос Уеър
Всяка крачка в духовния път на православния християнин се предопределя от три незаменими условия. Първото условие е пътешественикът, поел по Пътя, да е член на Църквата. Второ, духовният Път предполага не само живот в Църквата, но и живот в тайнствата. Духовният Път не е само църковен и тайнствен; той е и евангелски. >>
Лекция на йеромонах Серафим (Роуз), произнесена през август 1982 г.
1. Животът днес е станал ненормален
2. Два лъжливи подхода към духовния живот
3.
Какво можем да направим?
4. Православният светоглед
5. Заключение
Из съчиненията на Костромския архиепископ Платон
Принуждавай себе си винаги да ставаш рано и в определено време. Без особена причина не спи повече от седем часа. Сутрин, веднага щом се събудиш от сън, издигни мисълта си към Бога и благоговейно се прекръсти, като си помислиш за Господа Иисуса Христа, разпнат и умрял на кръста заради нашето спасение. После, без да се бавиш, стани, облечи се и не си позволявай да се отпуснеш и дълго да лежиш в леглото. Обличайки се, помни, че ти се намираш, в присъствието на Господа Бога и на твоя ангел-пазител. >>>
Духовният живот на православния християнин
Архимандрит Серафим (Алексиев)
:: ЩО Е ДУХОВНИЯТ ЖИВОТ?
:: ОСНОВНИТЕ НАЧАЛА НА ДУХОВНИЯ
ЖИВОТ: Смирението. Самоосъждането. Решимостта да не се повтарят тежките грехове. Ревността. Молитвата.
:: УСЛОВИЯ ЗА ПОДДЪРЖАНЕ НА ДУХОВНИЯ ЖИВОТ: Непрестанното помнене на Бога.
Делата, извършвани в Божието име. Търпението.
:: ОПАСНОСТИ ЗА ДУХОВНИЯ ЖИВОТ: Тщеславието. Нашето отпускане и леност. Удовлетворяването на страстите.
:: БОРБАТА СЪС
СТРАСТИТЕ
"Живейте духом и не изпълнявайте прищевките на плътта!" (Гал. 5:16). Най-великият светец на XIX век св. Серафим Саровски (+1833) е казвал на един послушник от
Саровската обител: "Радост моя, придобий мирен дух, и тогава хиляди ще се спасят около тебе". Какво собствено е искал да изтъкне с тия думи бележитият светец от Саров? >>>
Moлитвено правило на св. Серафим Саровски за миряни
Преподобният Серафим Саровски смятал молитвата за толкова необходима за живота, колкото и въздухът. Той съветвал и изисквал от своите духовни чеда да се молят непрестанно и им определил такова молитвено правило, останало под името "Правило на Серафим Саровски".
Архимандрит Лазар Абашидзе
Съдържа: Какво е особено важно в началото на духовния живот :: Къде и как да се научим на светото покаяние :: Бързо ли се изцелява душата :: Какви са особеностите на нашето време :: Боят ли се от ада ревностните християни :: Как може самоунижението да се съчетава с вътрешния мир :: Как демоните, предлагайки наглед добро, могат да ни улавят в мрежите си :: По какво се различава евангелското от човешкото добро :: Кога нашата ревност към християнски подвизи не е угодна на Бога :: Как външното християнско дело е свързано с вътрешното :: Как можем да се заблуждаваме, като мислим, че имаме в себе си истинска любов към Бога :: Как можем да се заблуждаваме, като мислим, че обичаме ближния :: Как душевната, плътската ревност може външно да се представя за ревност свята и благочестива :: Полезно ли е за начинаещия християнин да учи ближните по въпросите на вярата :: Полезно ли е за начинаещия християнин да размишлява за високи духовни въпроси :: Кога послушанието не е угодно Богу :: Какви прелести застрашават упражняването в молитвата :: Защо идват сълзите и кога те са правилни :: Какво значи "да се трудим безразсъдно" :: Как смирението може да се окаже измамно :: Как да се научим да разпознаваме хитроумията на страстите и коварството на лукавите духове :: Примери за покайно самонаблюдение
Писма за духовния живот
Игумен Никон (Воробьов)
:: Писма до духовните чеда
Светител Теофан Затворник
:: Четири писма
до бъдещия светогорски старец Теодосий Карулски
Станалата се у Вас промяна е резултат от прякото действие на Божията
благодат. И събуждането с такава сила на стихиите на духовния живот у Вас, и — вследствие на това — решението Ви да посветите себе си на Бога в монашески живот, и обетът, даден
като следствие от това - всичко това е дело на Божията благодат. >>>
Св. Григорий Богослов
Сине мой, преди всичко живей със страх пред Бога и любов към Бога, защото за всеки разумен и добър човек Бог е начало и край на всеки живот. >>>
Духовното нехайство
:: Как да побеждаваме нехайството Преп. Никодим Светогорец
:: Седмият смъртен грях - духовното нехайство
Авраамовата вяра, Моисеевото благочестие, Давидовото славословие и Христовата благодат
Свещеник Ангел Величков, ЦВ
Мои близки ми се оплакаха, че православното богослужение с "неразбираемия си език" им е недостъпно и затова Църквата била отговорна за тяхната безпросветност. Изобщо Църквата насаждала елитарна нагласа у хората, като ги разделяла на посветени и непосветени. Следователно езикът и ритуалът трябва да се опростят, службата да стане достъпна "както е при католиците и протестантите", и всички, дори и онези, които за пръв път влизат в храма, да разбират, за да могат и да повярват.
Тогава осъзнах, че кой знае откога живеем в заблудата, че богослужение и проповед, богослужение и катехизис, богослужение и църковно възпитание са едно и също нещо. Както и че вярата е ритуал, молитвата - само песнопение в църква, а проповедта като свидетелство за Христовата истина трябва да се очаква само в неделя между 10 и 11 часа от амвона. Всичко това не е вярно. >>>
Духовни бисери из православната съкровищница
Св. Писание и Светите отци по ръзлични въпроси на вярата и благочестието
Прочети и прослушай текста на Символа на вярата на български и църковнославянски езици
Епископ Александр (Милеант)
:: Какво е Символ на Вярата?
:: Историческа справка за Символа на Вярата
:: Текст на Символа на Вярата
:: В какво вярваме съгласно Символа на Вярата
Из творенията на светителя Дмитрий Ростовски
:: Какво е Символ на вярата?
:: Историческа справка
:: В какво вярваме съгласно символа на вярата?
:: Що е вяра? (Из творенията на светителя
Дмитрий Ростовски)
Свято-Троицко-Сергиева Лавра
:: За Евангелието. История на Евангелския текст
:: Кога са написани Евангелията
:: Значение на четирите Евангелия
:: Съгласуване на Евангелията
:: Характер на всяко от четирите Евангелия: от Матея, от Марка, от Лука, от Иоан
Из творенията на светителя Дмитрий Ростовски
Според учението на свети апостол Павел, "вярата е жива представа на онова, за което се надяваме, и разкриване на онова, що не се вижда" (Евр. 11:1); по думите на св. Иоан Дамаскин "вяра е това, на което се надяваме и увереност в невидимото"; както отбелязва св. Иоан Златоуст "вярата е поглед към неизвестното"... И така, според тълкуванието на Великите вселенски учители, да се вярва може само в това, което не се вижда: затова се и нарича вяра, защото се вярва в нещо невидимо. Ще изясним това по-подробно. Вяра е онова, което плътските очи не виждат и ръцете не усещат, но сърцето и умът несъмнено утвърждават, че е именно така, а не иначе. Например не виждаме Бога, защото "Бога никой никога не е видял", както говори св. евангелист Иоан Богослов (Иоан. 1:18), но несъмнено вярваме, че има Бог - това именно е вярата. >>>
Православен катехизис
> Закон Божий (рус.)
> Детский катехизис Священник Михаил Козлов отвечает на
вопросы детей. Объяснение сути Бога, веры, церкви. Наставления по поведению в храме, в повседневной жизни. О любви к родителям, об отношениях в людьми, жизни в современном мире.
>>>
Архиепископ Серафим (Соболев)
"Днес е началото па нашето спасение, днес се открива пазената от векове тайна: Синът Божий става Син па Девица..." Какво иска да ни каже светата Църква с дадените слова на празничния Тропар? Тя иска да научи и нас винаги да гледаме на тази основна християнска истина като на велика тайна, непостижима за нашия ум, и поради това да я възприемаме не рационалистично, а чрез вярата. Някога големият еретик Арий дръзнал да изяснява истината за Въплъщението със своя ум и се получила хулна ерес, защото Арий учел, че Христос не е Бог, а твар. Тази ерес разрушава основите на цялото християнство, защото словото Божие и Църквата чрез устата на своите св. отци свидетелствуват, че нашето изкупление и спасение е могъл да извърши само Бог, Въплътил се от Дева Мария в момента на Благовещението. >>>
Пет катехитически слова към новопросветените
Св. Кирил Йерусалимски
Петте тайновъведителни поучения са предназначени за новопокръстените и се явяват прекрасен образец за християнска проповед, присособена към начинаещите във вярата, а също така и важен паметник на светоотеческата писменост, съдържащи в себе си догматическото учение на целия християнски символ. От словата на св. Кирил научаваме също така и важни подробности за литургическата практика на древната църква.
Почитта към Пресвета Богородица и светиите
:: Защо Православната църква почита Богородица и светиите? Свещ. Георги Вълев
Провиняваме ли се ние, православните християни,
срещу втората Божия заповед, като, вярвайки в Бога и служейки Нему, почитаме още света Богородица, светите апостоли, светите
мъченици и всички други святи хора, отдали живота си за Божия прослава? Провиняваме ли се с това, че в тяхна чест устройваме празници, издигаме храмове, служат се литургии и
прочие?
За да отговорим на този въпрос, нека първо си изясним що е кумир. Кумирът е идол, който е поставен от човек на мястото на истинския Бог. Кумирът е лъжливо божество, с
което човекът се опитва да измести Бога. Но може ли нещо да измести Бога? Не, разбира се, защото Бог е единственият и всемогъщ Господар на Вселената. Има обаче и днес хора, които
се опитват да заместят Бога с нещо низше и преходно и правят това свой Бог. Такива хора са суеверните идолопоклонници. >>>
:: За църковното почитане на Богородица
"Наименованието Богородица - пише Антиохийският патриарх Йоан - е съставено от много Отци и е употребявано от тях и писмено и устно. Никой от църковните Отци
не е отхвърлял това название; напротив - мнозина са се ползвали от него и при това - знаменити." Такива са: св. Игнатий Богоносец, св. Юстин Философ, св. Ириней - епископ Лионски,
св. Дионисий Александрийски - Отци от II и III век; св. Атанасий Велики, Св. Иоан Златоуст, св. Василий Велики, св. Ефрем Сирин - църковни Отци от IV век. "Който отрича, че Мария е
родила Бога, той няма да види славата на Неговата Божественост" - възкликва св. Ефрем Сирин.
Св. Атанасий Велики, св. Йоан Златоуст, св. Василий Велики, св. Григорий Богослов,
а след тях и много други употребяват в произведенията си термина "Богородица". Св. Отец Прокъл - Константинополски архиепископ - в едно свое слово за Рождество, на поставения му
въпрос: "Ти мечтаеш да видиш нещо невиждано - нима жена може да роди Бог?" дава великолепен отговор: "Аз не казвам, че жена може да роди Бог, аз казвам, че Бог може да се въплъти и
да се роди от жена, защото за Него всичко е възможно." >>>
:: Почитта към светиите в Православната църква - проф. Тотю Коев
Светостта като състояние на нравствена извисеност на отделната личност е тема, върху която може всякога да се разсъждава. При все това има случаи и поводи,
когато е наложително тя да бъде обсъждана.
Две са причините или съображенията ми да се спра тук на тази тема:
1) всички сектантски общности отричат въобще светиите и
съответно почитта към тях, а сега у нас те са много и са твърде агресивни, и 2) не са малко тези измежду православните, които поради недостатъчна религиозна просветеност или поради
засиления рационализъм в нашето време се отнасят с по-голяма или по-малка доза скептицизъм по въпроса за светиите и за почитта към тях. Въпросната тема е в
генетическа връзка с молитвите за умрелите, с почитта към иконите и почитта към Кръста. Тук разглеждам темата частично и предимно през библейско-психологическата призма. >>>
Мариета Иванова
Възкресението на Иисус Христос е онзи исторически факт, който дава основа на цялото християнство. Св. ап. Павел разбирайки, че целият смисъл на християнството е неразривно свързан с Христовото Възкресение пише: "Ако... Христос не е възкръснал, суетна е вярата ви..." >>>
За Божия мир и благодатта на Светия Дух
Беседа на св. Серафим Саровски с Н.А. Мотовилов за целта на християнския живот
- По какъв начин – попитах отец Серафим – бих могъл да узная, че се намирам в благодатта на Светия Дух?
- Това, ваше Боголюбие, е много просто – отговори ми
той, - затова и Господ казва: "За имащите разум всичко е просто." Цялата ни беда се състои в това, че ние самите нямаме този Божествен разум, който не се превъзнася, не се гордее,
защото не е от този свят. >>>
Религиозно-нравствени нагласи и ценности на бесарабските българи (съпоставка между генерации)
Олга Водинчар
Обектът на изследването са българите от село Чийшия (Городнее), Болградски район, Одеска област, Украйна. ... Основната хипотеза на изследването гласи: религиозно-нравствените нагласи и ценности на бесарабските българи са базират върху учението на Православната църква и се формират, преплитайки се с остатъците от езически вярвания и обикновеното невежество. >>>
Ханс Кристиан Андерсен
Слушай, започваме! Когато стигнем до края на приказката, ще знаем повече, отколкото знаем сега, защото всичко започна с един лош трол, най-лошия. Това беше
самият дявол.
Един ден дяволът беше в изключително добро настроение, защото бе направил огледало, което можеше да поглъща всичко добро и хубаво, а всичко лошо и грозно
изпъкваше още по-ясно и по-отвратително. Прекрасните пейзажи приличаха на варен спанак, а добрите хора се отразяваха грозни или с главата надолу без корем. Лицата бяха така
обезобразени, че не можеха да се разпознаят. >>>
Диакон Андрей Кураев
Содержание: Первый урок. Творение мира. Создание человека. Авель и Каин. Потоп. Вавилонская башня. Рождение Матери. Благовещение. О Христе. Волхвы и пастухи. Икона Рождества. Чудо встречи. День Богоявления. Притчи Христовы. Преображение. Голгофа. Распятие. Пасха. Пасхальная Икона. Духов день. Устарел ли Новый Завет? Мечта о коммунизме. Родительская суббота. Не все то, что сверху - от Бога.
Св. Бенедикт Нурсийски
Преди всичко обичай Господ Бог с цялото си сърце, с цялата си душа, с цялата си сила. Обичай ближния като самия себе си. Не убивай. Не прелюбодействай. Не
кради. Не таи в душата си страстни желания. Не лъжесвидетелствай.
Уважавай всеки човек. Не прави на другите това, което не искаш на теб да сторят. Откажи се от себе си, за да
следваш Христа. Бъди строг към собственото си тяло. Не върви подир удоволствията. Обичай поста. Подкрепяй бедните. >>>
Архим. Йоан Крестянкин
... Малки дела, възпявам ви в химни. Хора, обграждайте се с малки дела, опасвайте се с малките, простички, леки, добри чувства, мисли, думи и дела, които нищо не ви струват. Нека оставим голямото и трудното, то е за онези, които го обичат, а за нас, които все още не сме обикнали голямото, Господ по Своята милост е излял обилно, подобно на водата и въздуха, малката любов. >>>
За подражаването на светия Христов живот
Св. Тихон Задонски
Христос Господ презрял в тоя свят почестите, славата и богатството, макар че като Господ на всички можел да има всичко. Ти не търсиш ли почести, блаженство и слава в тоя свят? Христос живял в смирение на земята: ти не живееш ли в гордост и разкош? Христос бил към всички любвеобилен и милосърден: ти не мразиш ли и не се ли озлобяваш към подобни на тебе човеци? ... Ето така сравнявай твоята душа с Христовия живот и каквото забележиш противно, по всякакъв начин се старай да го изправиш, и да го последваш. >>>
Подвизавайте се да влезете през тесните врати
Св. Теофан Затворник
Веселете се, приятели! Отворете широко вратите за всички удоволствия и наслаждения! Ликувайте на пира на живота! Никой не ви пречи и не поставя пред вас никакви прегради. Живейте както ви се иска! Само ви напомняме Господните думи, че има два пътя, по които вървят синовете човешки - тесен и широк път, и че първият води към вечен живот, а вторият - към вечна гибел. >>>
Доростолски митрополит Иларион
:: Малките неща :: Достойнството на човека :: Опрощаване :: Щастие :: Истинско богатство :: Пари :: Суета :: Леност и безделие :: Силата на труда (по Стоян Михайловски)
Православен молитвослов и акатистник
:: Кратки молитви: Утринна :: Преди всяко начинание :: Преди работа :: Преди обяд :: Преди вечеря :: След ядене :: Вечерна :: Против униние :: Молитва на болен :: При влизане в църква
:: Молитва за изпросване на опитен духовен отец
Благовест Ангелов
Как продължава животът след Киприяновите молитви? Какво е останало в душите, какво се е променило? Истината е, че ние често пъти не
участваме истински в църковния живот, но по-скоро се опитваме да се ползваме от Църквата, за да си разрешим един или друг проблем. Тя просто е едно от многото средства, които сме
"длъжни" да не пропуснем. >>>
Писма на стареца Йосиф Исихаст (1895-1959)
Извършването на умната молитва е принуждение над себе си да я казваш постоянно и без прекъсване с уста: "Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме." В
началото по-бързо, за да не може умът да образува разсейващи мисли. Когато това продължи достатъчно, умът привиква и я казва сам. А ти се услаждаш, сякаш имаш мед в устата.
Подвизаване е, когато влезеш в единоборство, победиш, изгубиш, проиграеш, пропуснеш, паднеш, станеш, когато заложиш всичко и влезеш в борба и битка до последен дъх.
И никога не
се отпускай, докато душата е още в тялото. И когато се издигне до небето, очаквай, че на следващия ден може да слезе до ада. Не говоря за това, че слизането става и в един миг.
Затова човек не трябва да се учудва на измененията, но винаги да помни, че и едното, и другото му принадлежи.
Знай, че благодатта винаги предшества изкушенията като някакво
предизвестие за подготовка.
И когато почувстваш благодатта, веднага се стегни и си кажи: "Дойде вест за битка. Пази се, глина, виж откъде ще затръби противникът."
Хаджи Славчо Кисьов, Илия Попов
Кръстът е основният символ на християнството. В миналото от
ранно детство учели децата да събират пръстчета и да се кръстят. Сега много от нас учат това движение в зряла възраст.
За невярващите това действие може и да не означава нищо,
но не е така за православния християнин. Защото кръстът е неговата защита. Човек пребивава не само във физическия, но и в духовния свят. В този духовен свят ние се намираме между
двата полюса - между божествената любов и противодействащата й злоба, тъмна отрицателна енергия, която народът нарича нечиста сила. И кръстът е нашата защита от нея.
А ако
трябва да сме точни, когато се кръстим, ние изповядваме своята вяра. Кръстният знак е най-краткият символ на вярата — безсловесен и абсолютно достъпен за всички. >>>
Нашето смирено лично свидетелство и свидетелството на светиите
Йеромонах Филотей Григориатис, из книгата Борбата в Христа в днешното време на отстъпление
Нравственото учение на Христа стои несравнимо по-високо от която и да е друга етика и философия. Християнството е единствената вяра на любовта. Освен това никоя
друга религия или идеология не ни дава един толкова съвършен поглед към целта и смисъла на човешкия живот, такива, каквито ни ги открива Христос: единението с Бога и освещаването
на човека чрез Божията благодат.
Христос е говорил не просто за издигането или за нравственото усъвършенстване на човека, но за неговото оживотворяване и превръщането му в част
от божествения живот. Той ни е дал Своя изключителен пример за нравствено съвършенство и чистота и ни е спасил чрез Своята смърт и Своето Възкресение.
Според светите отци
"Словото Божие се е въплътило, за да можем и ние да бъдем обожествени". Неповторимостта на нашата вяра и фактът, че тя стои над всички други теории и философски системи, се състои
в това, че Христос е спасил човека не просто защото е проповядвал една нова нравственост и начин на живот. >>>
Постите в Православната църква
"Постът е въздръжание от злото"
В България има в момента много преводна православна литература, която по един или друг повод споменава за начините на
постене. Но това се отнася за съответната поместна православна църква. Затова Българската Православна Църква е публикувала в Църковния Устав (Типика) как трябва да постят
българските православни християни. >>>
> Основи на Православието: Нашата надежда: За поста
Молитви и приноси за починалите
Царственото свещенство на миряните
Размисли на Митрополит Антоний Сурожски за ролята на миряните и свещениците в Църквата
Какво означава "царствено свeщенство" :: Ролята на миряните :: Защо именно "царствено свещенство" :: Ролята на свещеника
Филмът "Историята на Исус за деца" изопачава Библията
Интервю с Негово Високопреосвещенство Натанаил Неврокопски
Като православен духовник мога да кажа, че съм много разочарован от филма, най-напред защото виждам промяна на текста на Словото Божие. Изопачават се Господните думи, изопачават се думи на Свети Йоан Кръстител. Опитват се да покажат, че Иисус Христос е един човек, Който е живял преди 2000 г. Това не е вярно. Той е обещаният Месия, Спасителят на света, единородният Божи Син. Тоест - той е Богочовек. ... Православният християнин милее за спасението на своя ближен. Той може да скърби, когато някой се заблуждава, но не може да направи нищо за никого насила, а само да се моли на Бог. >>>
:: "Шифърът на Леонардо" бъка от грешки - Магдалена Ташева
:: Били ли са женени Иисус Христос и Мария Магдалена?
:: Бил ли e Иисус обожествен от
император Константин Велики?
:: Орденът на Сион пазител ли е на секретни документи?
:: "Шифърът на Леонардо": Мир без Бога, любов без Жертва и живот без Възкресение Никола
Антонов
:: Писания и скъпи филми изопачават Христовата същност - Мълвина Господинова
:: Взлом Кода Да Винчи или о немощных дерзостях мелкой бесовни - Диакон Владимир
Василик
:: The Orthodox Response to The Da Vinci Code and the Gospel of Judas - а website of The Greek Orthodox Archdiocese of America
:: "Код да Винчи" Дэна Брауна: роман
и его экранизация
Виж също
Основи на Православието: Нашата надежда: За поста
Основи на Православието: Нашата вяра: Основни доктрини и вероизповедни формули
Православен бит, морал и изкуство: Вяра и култура: Киноизкуство
"Аз мога да се моля и у дома! Не е необходимо често да се ходи на Църква"...
Стоян Тодоров, ЦВ 1998
Какво бихме отговорили на тези християни, които поради греховна леност и неблагоразумие занемаряват духовния и молитвения си живот, или пък приемат Светата Евхаристия като символичен акт на възпоменание на нашия Господ Иисус Христос? >>>
"Господи, помилуй!" - за най-кратката църковна молитва
В тази най-кратка молитва е събрано цялото богатство на църковното молитвословие. Тя е вопъл на изпораненото човешко естество, което проси от едничкия свой Изцелител, Господа Иисуса Христа, единственото надеждно изцеление — Божията благодат и милост. Тя е и изповед на човешката греховност — кой друг, освен съзнаващият своето падение, своето убожество, своята погибел, би се обърнал с такива думи към Бога? Тя е и прослава на Божията милост и дълготърпение към венеца на Божието творение, надарения с разум човек, който днес обаче е паднал по-ниско и от безсловесните. Тя е и благодарност към всещедрия Бог за Неговите непрестанни благодеяние към все по-неблагодарния човешки род. А как произнасяме ние тази свещена и светоносна молитва? Без трепет, без внимание, а най-често — набързо, като премачкваме думите є и не вникваме в нейния дълбок смисъл. >>>
И отново за литургията: Христос да почака?!
Златина Иванова, ЦВ 1998
В миналото почти всички богомолци са приемали св. Причастие, защото са знаели, че за това са се събрали, за това са отправяли своите молитви. Днес ние акцентуваме върху неща, които нямат връзка със самото тайнство. Благозвучието на хора, дисциплината в храма са важни, разбира се, но те се осмислят именно в претворяването на св. Дарове и в причастяването на християните. А за нас, като че ли най-важното е ... >>>
First Visit to an Orthodox Church - Twelve Things I Wish I'd Known
Frederica Mathewes-Green
Orthodox worship is different! Some of these differences are apparent, if perplexing, from the first moment you walk in a church. Others become noticeable only over time. Here is some information that may help you feel more at home in Orthodox worship—twelve things I wish I’d known before my first visit to an Orthodox church. >>>
Виж също:
Основи на Православието: Нашата вяра :: Православното богослужение
Православието през вековете: Съвремие: Единство на православието днес: За богослужебния език
Какво е нужно да знаем за благоговейното поведение в православния храм
На нашата грешна земя светият храм е единственото място, където можем да се укрием от житейските бури и несгоди. Храмът е земно небе . В него, заедно с нас, на Бога "невидимо служат небесните сили". Помнете — храмът е Божий Дом, в който невидимо присъствува Сам Бог, затова и нашето поведение трябва да бъде достойно за Неговата святост и величие.
Преди да отидем в храма :: В храма
Св. Йоан Златоуст
Някои разговарят в църквата по време на молитва. О, дързост! Как ще очакваме спасение? Как ще омилостивим Бога? Както при лирата, съставена от различни, но стройно сглобени части, от благоустройството на всяка част зависи благозвучието на цялото, така и при нас всичко трябва да е в стройно съзвучие. Защото ние сме една Църква, части на едно цяло. Ако само един член се пренебрегне, то цялото тяло се разлага. Така безчинието на един разваля добрия ред на всички. >>>
Кога трябва да стоим прави и кога трябва да коленичим в Църквата
Стоян Тодоров, ЦВ
Много християни питат кога може да сядат и кога трябва да стоят прави в храма. Имат право, защото не всички познават литургичните тайни. Затова често пъти те сядат, когато не трябва, или стоят прави, когато може да седнат. Ще дадем някои основни указания по този въпрос. >>>
Посещение святых мест - памятка о церковном благочестии и монастырском этикете
Из книги "Что надо знать о церковном этикете", Свято-Успенская Киево-Печерская Лавра
Християнското поклонничество
:: Християнското поклонничество - теория и практика проф. Иван Ж. Димитров
::
Православното поклонничество като състояние на духа Десислава Пулиева
::
Преображение на скалата Църковен вестник
:: Пътуване с Бога - значението и ползата от поклонничеството Архиепископ Даниил, митрополит на Молдавия и Буковина
:: Пътувания
като проповед Галя Тодорова
::
Поклонение Георги Каров
:: Кръстова гора - предизвикателство и мисия Георги Тодоров
:: Кръстова гора -
история, святост и... камък за препъване Стефан Илчевски
:: Православният път Диоклийски епископ Калистос (Уеър)
Много е писано за Торинската плащаница. Дори и светската преса у нас, която както навсякъде се стреми да привлече със сензации повече читатели, от време на време помества материали за нея. Нашият църковен печат естествено също й отдаде дължимото на няколко пъти през последните години. Сега въпросът за плащаницата от Торино отново е на дневен ред, защото тя бе изложена за пореден път от 15 април до 14 юни 1998 г. В последните столетия е създадена традиция това да става през около 20 години. Плащаницата се съхранява в един параклис зад апсидата на старинната катедрала в град Торино, Северозападна Италия. А беше изложена вътре в самата катедрала, в стъклена рамка нависоко в отларната част над престола. >>>
Света Земя
> Йерусалим (Ерусалим)
:: Да се изкачиш
в Йерусалим - Горан Благоев
:: Хаджилък по Великден - Румяна Николова
:: Храм Гроб Господен в Йерусалим
:: Благодатният огън в Йерусалим
:: Православный Поклонник на
Святой земле
> Витлеем: Манастирът "Св. Сава"
Света Гора Атон и Светогорските манастири
> Света Гора Атон и атонските манастири
:: Списък и карта на 20-те Атонски манастира с информация за тях
:: Атон - република на духа
:: Уредбата,
управата и статутът на Света гора
:: Стари фотоси от Св. Гора
> Съборната църква Протата в Карея
> Светогорските манастири
:: Манастир на Великата Атонска Лавра
::
Манастирът Ватопед
:: Манастирът Ивирон (Иверски манастир)
:: Манастирът Хилендар (Хилендарски манастир)
:: Манастир на св. Дионисий (Дионисиат)
:: Манастирът Кутлумуш
:: Манастирът Пантократор (Вседържител)
:: Манастирът Зограф (Зографски манастир)
:: Манастирът Дохиар
:: Манастирът Симон Петра (Симонопетра)
:: Манастирът "Св.
Павел"
:: Манастирът Ставроникита
:: Манастирът Есфигмен
Турция: Истанбул (Константинопол, Цариград)
:: Докато бъде волята Му
:: Църквата "Иисус Христос Спасител в Хора" (Кахрие Джами)
:: Църквата "Св. София" (Хагия София)
:: Желязната църква "Св.
Стефан" в Истанбул
:: Падането на Константинопол
> Солун
:: Храмът "Св. Димитър Мироточиви"
>
Метеора
:: Метеора и нейните манастири
:: Метеора – където небето среща земята
:: Метеора inside - Петър Марчев
:: Снимки и стенописи от манастирите на Метеора
> Костур (Кастория) и неговите средновековни църкви
Охрид
> Охрид - българският диамант в короната на средновековната общобалканска култура
>
Православните храмове в град Охрид
:: Охрид и неговите храмове - Ралица Базайтова
:: Черквата "Св.
Панталеймон" ("Св. Климент Стари")
:: Черквата на манастира "Св. Наум"
:: Черквата "Свети Климент мали"
:: Черквата "Св. Богородица Перивлепта" ("Св. Богородица
Перивлебтос", "Св. Климент")
:: Черквите "Св. Димитър" и "Свети Константин и Елена"
:: Черквата "Св. Йоан Канео"
:: Черквата "Св. Богородица Болничка"
:: Черквата "Св.
Никола Болнички"
:: Черквата "Мали Свети Врачи" ("Св. Безсребърници Козма и Дамян")
:: Черквата "Св. Богородица" - Челница
>
Слово в Охрид протопрезв. д-р Стефан Цанков
:: Православна Албания - минало и настояще
:: Голо бърдо - забравените българи Горан Благоев
:: Паметници на средновековната архитектура от Албания Ралица
Базайтова
:: Манастирът "Рождество Богородично" в Арденица Георги Стаменов
:: Св. свещеномъченик Никита Серски
:: Кратко описание
:: Сирия
:: Поглед към съвременна Сирия
:: Дамаск. Поклонничество по стъпките на апостолите
:: Сирийско християнско изкуство
:: Из историята на християнството в Грузия
:: Исторически връзки между Българската и Грузинската църкви
:: Братята Бакуриани и Бачковският манастир
::
Старецът Гавриил (Ургебадзе Годердзи Василиевич)
Православните манастири по света
> МАНАСТИРИТЕ В БЪЛГАРИЯ
- по епархии. Ставропигиални и девически манастири
- по азбучен ред
> Египет: Mанастирът "Св. Екатерина" в Синай
> Витлеем:
Манастирът "Св. Сава"
> Охрид:
Манастирът "Св. Климент и Пантелеймон" на хълма Плаошник
> Косово:
Манастирът Грачаница в Косово
> Сърбия: Погановският
манастир
> Сърбия: Манастирът "Св. Николай" в Соко Град
> Албания:
Манастирът "Рождество Богородично" в Арденица
> Русия:
Свето-Троицката Сергиева лавра в Сергиев Посад
> Ирак:
Манастирът "Св. Бехнам"
:: Йерусалим - Храм "Свето Възкресение" (Храм Гроб Господен)
:: Истанбул -
Църквата "Св. София" (Хагия София)
:: Истанбул -
Църквата "Иисус Христос Спасител" в Хора (Кахрие Джами)
:: Истанбул - Желязната църква "Св.
Стефан"
:: Гърция - Църквите и светините в Костур
:: Албания -
Православието и православните храмове в Албания
:: Раннохристиянски храмове в българските земи
:: Батак -
Храмът "Света Неделя"
:: София - Патриаршеска катедрала "Св. Александрър Невски"
:: София -
Боянската църква :: The Boyana Church
:: София -
Катедралата "Света Неделя"
:: София - Храм "Св. Петка Самарджийска"
:: София
- Ротондата "Св. Георги"
:: София - Храмът "Св. Йоан Рилски" към Софийската духовна
семинария
:: Брацигово - Храм "Св. Йоан Предтеча"
:: Варна -
Храм "Света Параскева Петка"
:: Велики Преслав - Владетелската църква
:: Велико
Търново - Църквата "Св. 40 мъченици"
:: Велико Търново -
Църквата "Св. Петър и Павел"
:: Добрич - Храм "Света Троица"
:: Драгойново,
Първомайско - храм "Св. Георги"
:: Марица, Пловдивско - Църквата "Св.
Николай"
:: Несебър - Църквите и
светините в Несебър
:: Пазарджик - Храм "Успение на Пресвета Богородица"
:: Пловдив -
Mитрополитският храм "Св. Марина"
:: Пловдив - Храм "Св. Димитър Солунски
Чудотворец"
:: Пловдив - Църквата "Константин и Елена"
:: Сандански -
Епископската базилика
:: Смолян - Православните храмове в Смолян
:: Станимака
(Асеновград) - църквите на града :: Святыни древнего Асеновграда
::
Шипка - Храм-паметник "Рождество Христово"
Пътеписи от поклоннически пътувания
:: Поклонническо пътуване манастирите край гр. Драгоман, източно от Калотина
:: Поклонническо пътуване по българските монастири и църкви в Североизточна
България
:: Богослови от Кърджали по стъпките на св. апостол Павел
:: Светлата седмица в Родопите
:: Из старите български столици
:: Поклонение пред светините на Черна
гора и Сърбия
:: Поклонничество в Париж
Дончо Александров, магистър по богословие
В живота на църквата един от важните моменти на благодатното строителство са свещенодействията, които постепенно са получили наименованието "тайнства". >>>
За Светото кръщение и необходимостта от кръщението на децата
Михаил Калнев
Съдържа: Какво е прародителски грях? :: Какво причини Адамовият грях в човека? :: Разбор на възраженията на сектантите :: Kръщението на децата е необходимо ::
Библейски основания за кръщението на децата :: Учението на Св. отци и учители на църквата за св. кръщение :: Библейските основания за кръщението и необходимостта му за децата
Кръщение се нарича такова неповтаряемо (Еф. 4:5) тайнство, в което кръщаващият се при трикратно потапяне във водата с думите "В името на Отца и Сина и Св. Дух", получава
благодатта Божия, която прощава неговите лични грехове и го очиства от всеобщия, прародителския грях, след което човек от роб на дявола става син Божи, облича се в Христа и става
член на светата Му Църква, "нова твар в Христа". >>>
Какво трябва да правим преди да отидем при изповедника, когато сме при него и когато излезем от изповедника?
Архимандрит Серафим (Алексиев)
Темите са съответни части от книгата Забравеното лекарство (за св. Тайнство Изповед)
Насочващи въпроси при изповед на православни християни
:: Божии обещания към каещите се
:: Подготовка за пълна, чистосърдечна изповед
> по Божия закон
> по Новозаветните блаженства
>
по т.н. "смъртни грехове"
> други въпросници
Прощава ли свещеникът греховете? Как и защо ги прощава?
Архимандрит Серафим (Алексиев)
Бог единствен може да прощава греховете със Своето дивно всемогъщество...
Всемогъществото на Господа може да прощава човешките грехове. Но вижте колко е
непостижимо Божието милосърдие! Бог е дал Своята власт за прощаване греховете на човеци на апостолите и техните приемници в лицето на епископите и свещениците! Защо е постъпил Бог
така? >>>
Архиепископ Серафим (Соболев)
...Да пребъдва винаги в живота ви любовта към Христа заедно с неотклонното изпълняване на всички Божии заповеди. Тогава св. Причастие ще бъде извор на изцеление от всички ваши недъзи - и телесни, и душевни. Тогава бодростта, и силата, и божествената радост ще пребъдват всякога у вас. Тогава благодатната светлина на приетите от вас Тяло и Кръв Христови винаги ще ви просветлява, а след вашата смърт Господ ще изпълни над вас Своите слова: "Праведните ще блеснат като слънце в царството па Отца си". >>>
Виж също разделите:
Основи на Православието: Нашата вяра: За Църквата и тайнствата
Основи на Православието: Нашата надежда
Какво е необходимо да знае съвременният православен християнин
архимандрит Лазар Абашидзе
1. Какво е нужно за спасението
2. Коя Църква е спасяваща
3. Какво означава "да бъдем в тялото на Църквата?
4. Доколко са необходими външните църковни
чинове и обреди в делото на спасението и може ли без тях да има вътрешен духовен живот
5. Защо толкова много обреди, чинодействия и правила в Църквата се почитат като дадени от
Бога, макар че не са споменати в Свещеното Писание
6. Могат ли да бъдат отменени или променени някои правила и обреди, приети и установени от Църквата
7. Доколко можем да се
доверяваме на ума си във въпросите на вярата
8. Как да се отнасяме към науките
9. Как да се отнасяме към другите християнски (неправославни) вероизповедания
10. Какво е
било винаги отношението на църквата към еретиците
11. Ще се спасят ли еретиците
12. Може ли да встъпваме в молитвени отношения с неправославни християни (еретици)
13.
Какво е "анатема" може ли някой да отмени анатема, наложена от събор
14. Как да се отнасяме към икуменизма от православна гледна точка
15. Възможно ли е на някакво религиозно
основание общение и единение на християните с представители на нехристиянските религии
16. Не е ли душевредно четенето и изучаването на неправославни (т.е. еретически)
религиозни учения
17. Към какви учители трябва да имаме послушание и от какви трябва да се отдръпваме заради спасение на душата
17b. Кои от съвременните учители са опасни
като еретици
18. На какво се дължи днес честото отклоняване на православните християни от много най-необходими правила и определения на нашата света православна вяра
19. Как
православните пастири на Църквата и всички православни християни трябва да пазят Светата Истина
Какво е старецът в православното предание?
Какво е старецът в живота на Православната църква, обяснява по забележителен начин известният богослов и преподавател в Оксфордския университет епископ Калистос Уеър в книгата си "Православният път".
Автокефална (гр. avuto сам, самостоен и kefavlh глава) означава напълно самостойна, независима църква. По-съществените є белези са >>
Why are Priests called 'Father' in your Church?
Father Steven Tsichlis
Orthodox Church of America
Тhe Greek Orthodox Archdiocese
Ответы на вопросы о том, как построить свою жизнь в соответствии с волей Господа, извлечённые из творений митрополита Тобольского и всея Сибири чудотворца Иоанна (Максимовича)