2005 г. първо полугодие
Ясен Бориславов
Почти всяка религия в стремежа си да подреди и подчини живота на своите последователи налага някакви ограничения в храненето. Чрез тях божеството разделя света на познаваем и непознаваем, чист и нечист, разрешен и забранен. ...В Новия завет тази разделителна линия между иудеи и езичници изчезва. Много хранителни забрани отпадат, защото казано е: "Не това, що влиза в устата, осквернява човека, а онова, що излиза от устата, то осквернява човека." (Мат. 15:11). Т. е. това, което излиза от устата, идва от сърцето и то може да оскверни човека. Така християнската трапеза, без да премахва напълно смисъла на храната като връзка между човека и Бога, се оказва натоварена с нов смисъл. Докато в "Стария завет" храната отделя иудеи от езичници, в християнската епоха тя обединява всички вярващи пред лицето на Спасителя, за когото няма ни иудей, ни елин, ни езичник. >>>
Св. апостол Тимотей от Седемдесетте
Денят на Свети Три Светители - 30 януари
Св. Василий Велики, св. Йоан Златоуст и св. Григорий Богослов
Архимандрит Лазар Абашидзе, изд. Тавор
Съдържа: Какво е особено важно в началото на духовния живот :: Къде и как да се научим на светото покаяние :: Бързо ли се изцелява душата :: Какви са особеностите на нашето време :: Боят ли се от ада ревностните християни :: Как може самоунижението да се съчетава с вътрешния мир :: Как демоните, предлагайки наглед добро, могат да ни улавят в мрежите си :: По какво се различава евангелското от човешкото добро :: Кога нашата ревност към християнски подвизи не е угодна на Бога :: Как външното християнско дело е свързано с вътрешното :: Как можем да се заблуждаваме, като мислим, че имаме в себе си истинска любов към Бога :: Как можем да се заблуждаваме, като мислим, че обичаме ближния :: Как душевната, плътската ревност може външно да се представя за ревност свята и благочестива :: Полезно ли е за начинаещия християнин да учи ближните по въпросите на вярата :: Полезно ли е за начинаещия християнин да размишлява за високи духовни въпроси :: Кога послушанието не е угодно Богу :: Какви прелести застрашават упражняването в молитвата :: Защо идват сълзите и кога те са правилни :: Какво значи "да се трудим безразсъдно" :: Как смирението може да се окаже измамно :: Как да се научим да разпознаваме хитроумията на страстите и коварството на лукавите духове :: Примери за покайно самонаблюдение
Происхождение и история церковного богослужебного пения
В. Хорецкая
Самый естественный, самый древний, а вместе с тем и самый благородный способ выражения молитвенных чувств есть, без сомнения, слово человеческое. Слово дано человеку в первую очередь для того, чтобы он славил Бога. Мы приходим в церковь, которая названа Самим Спасителем "домом молитвы" (Лк. 19, 46). Здесь, в доме молитвы, требуется от человека сосредоточенность, самоуглубление и возношение духа к Богу. Что же более всего к этому располагает молящегося? "В самом деле,—говорит святитель Иоанн Златоуст,— ничто, ничто так не возвышает и не окрыляет душу, не отрешает ее от земли, не избавляет от уз тела, не располагает любомудрствовать и презирать все житейское, как согласное пение и стройно составленная божественная песнь". >>>
Велик покаен канон на св. Андрей Критски
Съдържа богослужебния текст на църковнославянски език, както и превод на български език, който не е съобразен с богослужебния чин
Отде да започна да плача над своя живот окаянен,
над своите греховни дела, о пресладки Иисусе Христе?
Какво ли начало да сложа на моето скръбно ридание? -
0, Премилосърдни, прости ми Ти моите безброй грехове.
Св. Игнатий (Брянчанинов)
"Покайте се и вярвайте в Евангелието! Покайте се, защото се приближи Царството небесно" (Марк. 1:15, Мат. 4:17). Такива били първите слова от проповедта на Богочовека. Същите тези слова Той досега отправя към нас чрез Евангелието.
За душата - Слово в Третата Неделя на Великия пост
Светител Илия Минятий
Каква полза за човека, ако придобие цял свят, а повреди на душата си? (Марк. 8:36)
Дякон Иван Иванов, ЦВ
Светата Четиридесетница е най-важният период от църковната година, в който християните се подготвят духовно и телесно да посрещнат достойно най-древния християнски празник Възкресение Христово - Пасха. Великден е центърът на всички празници на Църквата. ... Честването на Пасхата е разделено на два периода: Покаен период и Тържествен период >>>
Избрани духовни бисери от св. Писание и св. Отци
Нови попълнения
Пета неделя на Великия пост - на св. Мария Египетска
Подготовка за пълна, чистосърдечна изповед
:: Божии обещания към каещите се :: Въпросник за изповед по Божия закон и Блаженствата
Слово във вторник на Страстната седмица
Св. Теофан Затворник
"Господ, отивайки на доброволни страдания, казваше на Апостолите по пътя: ето възлизаме в Иерусалим и Син Човечески ще бъде предаден на разпятие. Прочее, елате да Го придружаваме и да се разпънем за житейските удоволствия заради Него". Така светата Църква ни кани да съпътствуваме, да страдаме и да се съразпънем с Господа в тези дни, посветени на спомена на Неговите божествени страдания и смърт. ... Ето, ние постим, посещаваме светия храм, молим се и у дома, прекарваме известно време само със себе си, наложили сме си някои благочестиви занимания. Нека продължаваме така. ...Така като започнем, нека принудим себе си да се придвижим още по-близо до Господа в шествието след Него. >>>
Слово във сряда на Страстната седмица
Св. Теофан Затворник
...Във време на своето пребиваване с Господа, той по живот е бил съвсем същото, както и другите Апостоли. С тях той ял, пил, пътувал, нощувал, с тях слушал поученията и видял чудесата на Господа, с тях търпял всички нужди, проповядвал; a може би и чудеса е вършил в името на Господа. Нито Апостолите, нито друг някой бе забелязал някаква особеност в него. А между това на края виждате какво излезе? От де е тоя плод? Разбира се, отвътре, от душата.
Слово в четвъртък на Страстната седмица
Св. Теофан Затворник
Радвайте се, православни християни, че се удостоихте да се причастите със светите Христови Тайни. И толкова повече радвайте се, че се удостоихте с това днес, тъй
като самото Тайнство е установено на днешния ден.
На днешния ден Господ е причастил светите Апостоли и им поръчал да учредят в светата Църква такова причастяване. Светите
Апостоли учредили това. Ето и ние се причастяваме с пречистото тяло и пречистата кръв на Господа, за изцеряване на душата и тялото.
Радвайте се всички, които се удостоихте с
тоя велик Божи дар. Но радвайте се със страх. Казвайте в себе си: Слава на Тебе, Боже! Слава на Тебе, Боже! Слава на Тебе, Боже! Но не разсейвайте вашите мисли и чувства и
внимателно пазете и душите и телата си.
Слово в петък на Страстната седмица: Страшният съд над Бога
Архимандрит Юстин (Попович)
...Днес човечеството е осъдило Бога на смърт — това е най-великият бунт в историята на небето и земята; това е най-големият грях в историята на небето и земята. И падналите ангели не са сторили такова нещо. Днес се е извършил Страшен съд над Бога. Светът никога не е виждал по-невинен Осъден и по-безумен съдия. Над Бога са се надсмели по-страшно, отколкото когато и да било. "Всесмехливият ад" днес се е вселил в човека и е осмял Бога и всичко, що е Божие. Днес е осмян Този, Който никога не се е смял. Казва се, че Господ Иисус никога не се е смял, но често са Го виждали да плаче. Днес е опозорен Онзи, Който дойде нас да прослави, днес мъчат Оногова, Който дойде нас да избави от мъки. На смърт се предава днес Онзи, Който ни донесе живот вечен. Човече, има ли край твоето безумие? Има ли дъно твоето падение?
Свещ. Траян Горанов
За деня на Тайната вечеря и за нейното извършване разказват и четиримата евангелисти. В разказите им обаче има някои различия. Най-голямото и важно различие е относно деня на месец нисан, в който тази вечера е била извършена.
Eternal calendar in English and Serbian
Св. Николай Велимирович - The Prologue of Ochrid. The non-fixed feasts for the given month and year by the standards of the Patriarchate in Belgrade [Православен календар на руски и английски езици]
Богдан Христов
През 1186 г. братята Асен и Петър възкресили славата и величието на Симеоновата и Самуиловата държава, полагайки основите на Второто българско царство в Търново. В неговите граници влезли земите от Западна Стара планина до Черно море (без Варна), с Добруджа на север в областта Загора в Североизточна Тракия. Преценявайки съвършено правилно голямата роля на родната църква и на родното духовенство, Асен и Петър решили да положат основите и на църковната ни независимост. Владетелите, клирът и народът бленували за възстановяване на църковната автокефалия в границите на обновеното царство. >>>
Свети мъченик Мина бил египтянин. Той изповядвал християнската вяра и служил във войската, разположена в Котуанската област, под началството на военачалника Фирмилиан. По това време в Рим царували заедно двамата нечестиви царе Диоклетиан и Максимиан. Те издали указ да се предават на мъчения и да се убиват всички християни, които не се покланят на идолите. Според указа вярващите в Христа навсякъде били принуждавани да извършат идолски жертвоприношения. Тогава блаженият Мина, като не желаел да гледа това бедствие и почитането на бездушните идоли, оставил воинското си звание и се оттеглил в планините, в пустинни места.
Moлитвено правило на св.Серафим Саровски за миряни
Преподобният Серафим Саровски смятал молитвата за толкова необходима за живота, колкото и въздухът. Той съветвал и изисквал от своите духовни чеда да се молят непрестанно и им определил такова молитвено правило, останало под името "Правило на Серафим Саровски".
Православен молитвослов - нови попълнения
Молитви при съпружеско безплодие
Молитви от св. Николай (Велимирович) Сръбски
Новини на руски език от сайта на Сретенския манастир Pravoslavie.ru
В раздела МЕДИИ. Актуализира се ежедневно и автоматично. Изисква браузерът Ви да допуска javascript.
Указател на Евангелските и Апостолските четения за всеки ден от годината
:: Първи кръг - от Пасха до Петдесетница
:: Втори кръг - от първата неделя след Петдесетница до Великия пост
:: Трети кръг - седмиците на Великия пост
:: Апостол и Евангелие на непреходящите празници (по месеци)
:: Апостол и Евангелие на светиите
:: Апостол и Евангелие за упокой
:: Апостол и Евангелие при различни случаи
Из творенията на светителя Дмитрий Ростовски
Според учението на свети апостол Павел, "вярата е жива представа на онова, за което се надяваме, и разкриване на онова, що не се вижда" (Евр. 11:1); по думите на св. Иоан Дамаскин "вяра е това, на което се надяваме и увереност в невидимото"; както отбелязва св. Иоан Златоуст "вярата е поглед към неизвестното"... И така, според тълкуванието на Великите вселенски учители, да се вярва може само в това, което не се вижда: затова се и нарича вяра, защото се вярва в нещо невидимо. Ще изясним това по-подробно. Вяра е онова, което плътските очи не виждат и ръцете не усещат, но сърцето и умът несъмнено утвърждават, че е именно така, а не иначе. Например не виждаме Бога, защото "Бога никой никога не е видял", както говори св. евангелист Иоан Богослов (Иоан. 1:18), но несъмнено вярваме, че има Бог - това именно е вярата. >>>ю
Св. Николай Мирликийски Чудотворец
Молитвеното правило на свети Пахомий Велики
† Траянополски епископ Иларион
...А молитвеното правило, което е дадено от ангел Господен на преп. Пахомий Велики започва така... >>>
Евангелски синопсис. Ред на евангелските събития по четиримата евангелисти
Към текста е добавено съдържание.
Правила Святых Апостолов с краткими толкованиями
Към текста на Правилата е добавено съдържание.
Митът за "предателството" на поп Кръстю
Георги Тодоров, ЦВ
Ако греховно "канонизираме" или "месианизираме" Левски, ние не само лъжем себе си, не само светотатстваме и гневим Бога, но и съблазняваме подрастващите поколения с подмяна на основните ценности. България няма нужда от "нов" Месия и "нов" Спасител. България има изначало и до края на света своя Христос.
В последно време наново се възбуди общественият интерес към темата за „предаването" на Васил Левски. Излязоха няколко книги, които доказват, че поп Кръстю
Никифоров не е предал Левски. Те обаче все още не са в състояние да обърнат общественото мнение, което продължава да вярва в мита за „предателството", утвърден в произведенията на
такива авторитети като Любен Каравелов, Захари Стоянов, Иван Вазов, Димитър Страшимиров, Антон Страшимиров, Александър Бурмов, Иван Унджиев, Константин Илиев и др.
Всъщност
истинските митотворци са първите трима. След Каравелов, Вазов и Захари Стоянов митът за „предателя" поп Кръстю е напълно изграден. Мисленето на последващите историци, изследователи
и литератори е предварително формирано от този мит и в своите творби те само го утвърждават и надграждат.>>>
Речитативно в изпълнение на Хор "Св. Роман Сладкопевец", www.saint-romanus-choir.com
Речитативно изпълнение на Хор "Св. Роман Сладкопевец", www.saint-romanus-choir.com