|
Монахиня Валентина (Друмева): Вярата - по-ценна
и от образование, и от имане
ЦВ, юни 2002. ... За благочестивия човек всеки път е добър и води към спасение. ... [Децата, които изучават вероучение са по-различни от връстниците си], по-възпитани,
по-отговорни са, не се поддават на суеверия, секти и болна мистика. Защитени са. Светът е пълен със зло - без вяра тежко се живее, ако разчиташ на себе си, на своите сили. Колко
е силата на човека? Докъде ще стигне сам, без Бога?! ...Съблазните в света са много, злото отвсякъде се домогва до децата ни, за да ги погуби. Но трябва да имаме вяра и да
се молим на Бога да ги пази, а ние да посяваме в тях още от малки доброто повече с личен пример, да използваме всяка създала се ситуация, за да извличаме нравствена поука и
наставление. Децата не трябва да живеят затворени, в ограничения, а да им се покаже доброто, за да могат да избират. Защото децата ни нямат избор или изборът им е ограничен -
между едно зло и друго зло. Не бива да им се забранява да ходят на дискотека (забраненото привлича), но когато са се докоснали до атмосферата в манастира, до храма, до
природата, тогава задимената, нездравословна атмосфера на нощните заведения е отблъскваща за тях и те ще търсят покоя и красотата на храма. >>>
Разговор с Диоклийския епископ Калистос Уеър: Църква на Свещеното Предание
ЦВ юни 2002. Еп. Калистос за първия си досег с Православието, за ролята на Православието в Европейската духовна традиция, за духа на нашето време и за ширещата се нездрава
апокалиптична параноя. "... Нека се съсредоточим върху християнската любов, действеното състрадание, да живеем живот на християни, непоклатимо, без компромис, но с непрестанна
щедрост и откритост към всички люде около нас". >>>
Eпископ Калистос Уеър: Тук е отговорът на моето търсене
Култура, март 2002. От духовна гледна точка връщането на Христа е винаги близо, но относно времето, мерено с часовници и календари, ние не знаем кога Той ще се върне. И тъй
трябва да бъдем бдителни, но и много трезви. В Новия завет има важно учение за антихриста, за знаменията, които ще предхождат края. Но трябва да избягваме апокалиптичната
параноя, която прекалява с обмислянето на тези неща. Има и много други споменати неща, които не разбираме напълно. Например понастоящем в Гърция, а може би и на други места,
много православни християни много се тревожат от числото 666. Истината е, че ние действително не знаем какво означава това число. Отците на Църквата са имали множество различни
обяснения. Затова трябва да се придържаме към основните принципи, че Христос е близо, че трябва да сме готови, но че не знаем кога ще дойде. Нека не прекаляваме с
размишления върху поличби и чудеса, които не можем напълно да разберем. Нека се съсредоточим върху християнската любов, действеното състрадание, да живеем живот на християни,
непоклатимо, без компромис, но с непрестанна щедрост и откритост към всички люде около нас.
Още четива от епископ Калистос Уеър
Татяна Лолова: Оптимизъм и творческо дълголетие
Монитор, 22 юни 2002. ...Засега си имам само джипи. Мога да кажа: "Обърнете се към моето джипи, ако ви интересува здравословното ми състояние". Но толкова е обременено моето
джипи, че бях решила цяла година да не боледувам. Не можех да си представя как ще се наредя на огромната опашка пред лекарката, която всъщност много обичам, страшно й се
доверявам и затова съм я избрала. ...Тя дойде в най-голямата зима, някъде към Нова година, слава Богу, след това и аз се разболях, за да може и мен да ме излекува и да се
успокоя, че наистина здравната реформа е прекрасна. И добре, че имаме джипи, та можахме да оздравеем с мъжа ми и сега да ми кажете, че имам хубав тен.
Финансистът Кольо Парамов: Бордът на Ханке е по учебник
Даниела Добрева, 5 юни 2002. Ако бордът в България се провали след този в Аржентина, част от математическите макети на професора и неговите колеги по приложна икономика
рухват, а те като експеримент струват много пари, твърди бившият депутат. >>>
Свещеник Станой Андонов: Непогрешим е само Господ, който основа Църквата, а не папата
21 май 2002. Върховенството на Римския папа над целия християнски свят, противоречи на установеното от Христа Съборно начало. Съборното начало означава доброволното
присъствие на всички глави на Поместни църкви. И само Вселенската Църква, както казах, има акта на непогрешимост. >>>
Доц. Иван Желев, шеф на Дирекцията по вероизповеданията: Възможно е
свещеници да организират протести срещу папата
Новинар, 7 май 2002. ...Някои хора се смущават от признаването по силата на закона на БПЦ. Това не е прецедент в правото. Дори при нас със закон са признати БАН и СУ "Св.
Климент Охридски". По-особения статут не трябва да се разбира като нещо, което ще застрашава другите вероизповедания. Той не означава привилегии за БПЦ, не означава, че тя ще
стане официална църква. Просто й се отдава дължимото. А и това нещо е залегнало в конституцията. Светият синод винаги е проявявал толерантност и търпимост към другите
вероизповедания. С римокатолиците нямаме никакви проблеми за разлика от гръцката и румънската църква например. С мюсюлманите имаме уникално положителни отношения, много примери
на сътрудничество при строенето на джамии и църкви. ...Разколът не е въпрос, който смущава патриарха и владиците. Понякога всичко се представя така - видите ли този ще загуби
поста си или влияние. Всъщност от разкола губи цялата държава. Защото ние представяме преди всичко себе си като народ разделен, народ, който не може да се обедини около въпроса
за църквата, която е на практика майка хранителка за нас толкова столетия. >>>
Сценаристът, писателят и фейлетонистът Марко Стойчев "брат Мормарев": Натискаме се голи към ЕС, та белки
ни облекат
Сега, 31 май 2002. ...цензурата е нужна, когато е наистина художествена. Ако тя съществуваше, много книги и голямата част от малкото произведени филми нямаше да видят бял
свят. Аз съм за налагане на художествена цензура в нашата култура и изкуство. ...Българинът е манипулиран. Друг е въпросът доколко той се поддава на манипулации. Пропагандният
обстрел обаче е твърде еднопосочен, безалтернативен. Втълпява ни се, че ужас ще е, ако не ни поканят в НАТО, свършено ще е с нас, ако не влезем в ЕС. И непрекъснато се
унижаваме, като падаме на колене. Когато сме готови, ЕС сам ще ни покани, дори ще ни помоли да станем членове. Но ние се натискаме да станем веднага, да влезем голи, та белки ни
облекат. ...Светът не е готов за глобализация. Съществува пропаст между богатите и бедните страни - как да се глобализира такъв свят. Видяхме какво стана със Съветския съюз, от
който трябваше да се роди глобализирания социалистически свят. Сега някои са се запретнали да глобализират капиталистическия. Пътят към глобалния свят минава през изравняване на
жизненото равнище на всички народи по света. Дълъг, но необходим процес, в който ще се роди един нов, социален свят. >>>
Доц. Иван Желев: Помагаме на премиера и президента за срещата с папата
Сега, 30 Aприл 2002, Иван Желев е роден на 9 септември 1944 г. в Хасково. Завършил е Духовната академия през 1970 г. и класическа филология през 1978 г. Специализирал е в
Гърция, Германия и Холандия. Бил е учител в Софийската семинария, началник кабинета на българския патриарх Максим, преподавател в Духовната академия и в Богословския факултет
при СУ "Св. Климент Охридски", декан на факултета, зам.-ректор на СУ, заместник-декан и декан на Богословския факултет при СУ. Писмено и говоримо владее руски, гръцки, немски и
английски езици. Официален преводач на Българската патриаршия за гръцки език, архонт - велик преводач на Цариградската вселенска патриаршия. Женен, с двама сина. В момента
директор на Дирекцията по вероизповедания към МС. >>>
Професор Боян Биолчев:
Без наука ще сме аборигените на Европейския съюз
15 май 2002. Имам една сентенция – най-добрият оптимист е умореният песимист. Песимизмът уморява човека и в един момент това го кара да погледне малко по-ведро на живота.
Вчера Кшищоф Зануси, мой събрат от следването ми в Полша, каза една силна фраза: "По-лошо не може да стане, може да стане само малко по-добре." За мен понятието оптимизъм е куха
фраза, аз го замествам с инат – човек не трябва да се оставя. Каквото и да става, той трябва да отстоява принципите си и някаква истина, колкото и тя да изглежда загубена кауза.
Нашият морален протест трябва да бъде оценен по достойнство, а не че някой е "минал леко". Няма да мине леко. Университетът е тръгнал да защитава един национален приоритет и не
може да спре. >>>
Епископ Калистос Уеър: Станах православен, защото разбрах, че това е истинската църква
Сега, 18 май 2002. ... "Първото нещо, което искам да подчертая, говорейки на православните християни, но не само на тях, е, че сърцевината на християнския живот се разкрива
единствено в църковния живот, в богослуженията, в приемането на Светите тайнства. Това за нас, православните, е от изключително значение. Църквата е започнала своя живот като
общност на участници в богослужения. Доктринарните и моралните правила са важни. Но те могат да бъдат истински разбрани единствено в контекста на живата религиозна практика.
Така че живата, личностната вяра в Христос се разкрива най-пълно в редовното участие в богослуженията и църковния живот". >>>
Божидар Димитров: Фашистката партия е плашило, за да гласуваме пак за стария елит
Сега, 11 май 2002. ... "Национализмът в България е добър. Затова той си няма партия. Една партия винаги иска нещо. Докато българският национализъм е обърнат навътре. Това е
отбранителен национализъм, който държи на традиционните ценности. Той е в непрекъсната отбрана - защитава стихотворението "Аз съм българче", опитва се да спасява
културно-историческото наследство, опитва се да спаси православието. Но той няма претенции към Беломорието и Македония, дори не иска Източна Тракия, където турците ни дължат по
договор, който още е в сила, около $ 10 млрд. Той не иска да смени религията на неправославните, не иска да прави сапун от циганите и евреите. >>>
Писателят Стефан Цанев: Властта заробва човека
25 Април 2002. У нас в правителствата влизат аматьори - първите две години се учат да управляват, а следващите две се мъчат да се спасяват от гафовете си, казва известният
интеректуалец. >>>
Отец Боян Саръев: Никой не се интересува от съдбата на хората в Родопите
Монитор, 22 Април 2002. В България цари беззаконие, липсва всякаква държавност и политика за единство на народа.Всички говорят за евроинтеграция, а не за родолюбие и
българщина, казва председателят на Движение за християнство и прогрес "Св. Йоан Предтеча". >>>
Неврокопски митрополит Натанаил: Църковния проблем го създадоха политиците
Сега, 1 март 2002. Да отстояваш истината е похвално и достойно (това не е фанатизъм), но да налагаш насила нещо на когото и да било, е осъдително. ...Православният християнин
не прави разлика между хората на религиозна основа. Той не се интересува каква вяра изповядва нуждаещият се от неговата помощ и с радост помага. Но когато става въпрос за вярата
в истината, винаги държи за нея, дори ако се наложи, заплаща с живота си. И тъй, ако папата като човек се нуждае от нашата помощ - ще му я дадем, но да се съгласим да го приемем
като носител на истината, Бог да ни пази от такава неразумна и повърхностна постъпка.
...Просто и ясно е само тогава, когато човек знае истините на вярата, познава Христовото учение, чувства се жив член на Православната църква и дейно участва в живота й.
Тогава на човек е ясно, че след отпадането на римските папи от Едната Света, Съборна и Апостолска църква в 1054 г., те са еретици. ...Безгрешен е само Бог, папата не може да
бъде "непогрешим", нито "наместник" на Бога, казва владиката. >>>
Беседа со Святейшим Патриархом Сербским Павлом
Февруари 2002. ... В Республике Сербской, в Боснии, уже пять лет назад в школах введен Закон Божий. Недавно мы опрашивали там детей, желая узнать, как они относятся к этому
предмету. Было получено 16 000 ответов. Теперь перед нами стоит сложная задача эти ответы классифицировать, чтобы иметь полную картину. >>>
Последната акция на Ватикана е сериозна потенциална опасност за перспективата в нормализирането на сегашните
православно-католически отношения
12 февруари, 2002. Интервю със заместник-председателя на Отдела за външни църковни връзки на Московския Патриархат протоиерей Всеволод Чаплин за информационната агенция
"Интерфакс". "Предприетите действия по радикалното изменение статута на сегашното католическо присъствие в Русия: създаването на база от новообразувани католически епархии
"църковни провинции" възглавявани от митрополит, - означава на практика образуването на безпрецедентната структура – Католическа църква на Русия". >>>
Георги Тодоров: Град София носи името на Христос
21 декември 2001. Името на българската столица идва от името на древния храм "Света София", който е посветен на Христос в качеството му на Божия Премъдрост (на гръцки София),
твърди изследователят на Православието. >>>
Енорийският център "Възнесение Христово" в Бургас
В брой 18 от септември 2001 г. „Църковен вестник" публикува известие за една инициатива на бургаското духовенство. В него се споменава и за изразеното от протойерей Захари
Дечев намерение на свещениците от катедралния храм „Св. Кирил и Методий", да създадат духовно-просветен център към храма. Само няколко месеца по-късно енорийският център
„Възнесение Христово" е вече факт. >>>
Писателят Стефан Цанев: Българинът се отврати от лъжите
19 Декември 2001. Всички тези момчета, които изплуваха върху пяната на събитията преди 12 години, се оказаха парвенюта, за които няма народ, твърди драматургът >>>
Интервю с новия главен секретар на Светия Синод архим. Борис: Нашето постоянство и добро разположение ще дадат добър
резултат
ЦВ, декември 2001. ...Към вярата се обърнаха и мнозина от съвременната руска интелигенция. Това е радващо, но води със себе си и някои проблеми. В тези среди често пъти
вярата се възприема малко по светски повече чрез разума, отколкото със сърцето. ..Но всичко това с течение на времето ще бъде преодоляно. Силата на православната духовност и
благодатта ще доведат непременно до желаната духовна зрялост. >>>
Писателят Николай Хайтов: Промяната към по-добро ще стане бавно
Монитор, 27 ноември 2001. Има геополитически сили, които желаят да сложат кръст на държавата България и засега успяват. В името на евроинтеграцията, без пушка да пукне. >>>
Денят на народните будители - духът на българската интелигенция - интервю с поета Стефан Цанев (БНТ,
02.11.2001)
Пaпата си тръгна, проблемите останаха
Октомври 2001 година. Интервю на Смоленски и Калининградски митрополит Кирил за вестник "Солидарност". "Болшинството вярващи в Украйна са православни, а преобладаващото
болшинство украински православни принадлежи към Украинската Православна Църква на Московския Патриархат. Имайки предвид това, Папата дойде в Украйна без съгласието и въпреки
възраженията на религиозното болшинство в тази страна, което противоречи на традиционния ред по който се организират папските визити". >>>
Калин Янакиев: Ликвидирането на разкола не може да стане с един политически или юридически
акт
Mediapool 14 октомври 2001. За разлика от редица млади колеги, които обсъждат разкола в българската православна църква, аз не споделям мнението, че вината за него може да
бъде сведена до политическия натиск, извършен от определена политическа сила, а именно - СДС на Филип Димитров. Макар да не отричам безспорната му вина за разкола, причините,
струва ми се, трябва да се търсят доста по-надълбоко. >>>
Негово Високопреосвещенство Ловчанския митрополит Гавраил
"Монитор" 2001. Много са причините обществото ни да изпадне в криза. От една страна е властвалата години наред комунистическа пропаганда. До 7-годишна възраст например, моята
баба, която беше много религиозна жена, ме възпитаваше, че доброто винаги се увенчава с награда. Още от първия учебен ден наученото от нея започна да се измества от внушенията,
че над нас няма никой, че Бог не съществува. Така се гради чувството за безнаказаност. През последните 10 години също не бе сторено нищо. Църквата бе хвърлена в разкол. Много
пъти се налагаше да отстояваме самото си съществуване, което погълна и всичките ни усилия. >>>
Отец Боян Саръев: Българският народ винаги е търсел своя месия
Сега, 27 април 2001. На нас на Балканите генетически ни е заложено да бъдем православни християни. Тези протестантско-католически тенденции, американизирането на българската
култура всъщност е денационализация. И ще доведе до абсолютен срив на българската нация в морален план, като национален дух и традиции. Моралът ще се срине. И българският народ
окончателно и безвъзвратно ще се денационализира. Ще се изгуби в огромното море на чуждите култури и цивилизации...
Отец Боян Саръев: Българският народ винаги е търсел своя месия
Основното задължение на духовниците е да проповядват и да утвърждават евангелската любов, която ни е завещал Господ Исус Христос. Тази любов отсъства - и не само отсега, и не
само в България. Има дефицит на любов между хората. Христос ни казва: "Аз ви завещавам любов, аз ви давам любов." А апостол Павел пък определи какво представлява всъщност
християнската любов. Тя е дълготърпелива, пълна с благост. Тя на всичко вярва, на всичко се надява, всичко претърпява, всичко извинява. Такава любов, казва той, никога не
отпада. Защото християнинът трябва да се уповава на три стълба - вяра, надежда и любов, от които любовта е най-голямата. Апостол Павел казва: "Дори да имате вяра, колкото
планини да преместите, дори да имате абсолютни познания за света, да раздадете имота си изцяло, да знаете всички езици, дори ангелските - ако любов нямате, нищо не сте!" >>>
Мелнишки епископ Генадий: сътвореното за църквата остава за поколенията
Сега, 14 април 2001. Църквата би била 2-3 пъти по-богата от държавата, ако използва имотите си разумно, казва игуменът, газифицирал първия манастир в България - Чекотинския.
... Католицизмът е разклонение от православието и не би следвало един православен патриарх и пръв архиерей да се вмесва в делата на отделилата се от православната вяра
църква и обратно - католическият папа да се вмесва в делата на БПЦ. Православието е дървото, а католицизмът, сектите и други религии са неговите клони. Те могат да се счупят, да
изсъхнат, дървото остава. Но то има нужда от вода, топлина, въздух. И трябва да ги получи от православните. >>>
Унинието е преходно. Ще се възродим
"Монитор" 2001. Почина големият български историк и родолюбец проф. Николай Генчев. Обществото така и не разбра боледува ли, дълго ли страда или си отиде
изведнъж. Електронните медии, които следят сърдечните ритми и мускулния тонус на Арнолд Шварценегер и тревожно възвестяват щом някоя нечленоразделна рокпевица хремяса, не
проявиха никакъв интерес към здравословното състояние на най-оригиналната личност в българската историческа наука – Николай Генчев. >>>
Из интервю с академик Благовест Сендов
Монитор, 8 януари 2001. От времето на Нютон, проблемът за устойчивостта на механичните системи е облечен в математическа форма. Устойчива е една система, в която няма така
наречените "положителни обратни връзки". Даден параметър на една динамична система има положителна обратна връзка, ако нарастването на този параметър предизвиква още по-голямо
нарастване. Ако нарастването предизвика намаление на следващото нарастване, обратната връзка е отрицателна. Представете си шофьор, който непрекъснато и все по-бързо увеличава
скоростта на автомобила. Катастрофата е неизбежна, ако горивото не свърши навреме. Социалните системи са несравнимо по-сложни от механичните, но всички статистики показват, че в
съвременния свят богатите стават все по-бързо богати, а бедните по-бедни. Това е ярко изразена положителна обратна връзка. Тя не може да не доведе до катастрофални разрушителни
процеси, ако не се коригира навреме. А не се виждат днес сили, които могат да изменят знака на тази обратна връзка. Моето убеждение е, че основна причина за неустойчивостта
на световната система е настъпилият драстичен дисбаланс между знанието и мъдростта. Науката, която произвежда и подрежда човешкото знание има невероятен напредък, който ни
доведе до информационното общество. Това е великото постижение на човечеството. Но тази мощ на знанието не е балансирана с мъдрост. Източниците и носителите на мъдростта са
религиите и изкуствата. Каква мъдрост ни дава днешното масово киноизкуство с екшъни, насилие и сексуална разпуснатост? По следите на изгубеното време се връщам се в спомените си
от първите 12 години, когато бях дете в здраво и дълбоко религиозно семейство. Изглежда вече нищо не е в състояние да върне нравите и морала на тази епоха.
Стефан Чурешки: Патриархът е прав да не кани папата
Декември 2000 ..."голямата опасност на разкола е, че от него може да се премине към ерес. Някои богослови и философи считат, че разколниците в България вече много
приличат на презвитерианска община, т.е. имат характеристиките на секта. Всяка секта първо атакува йерархията на църквата, после атакува догмите и каноните и после започва да
променя богослуженията и тайнствата в Църквата. Затова православните богослови казват, че "ереста е застарял разкол". >>>
Актьорът Петър Слабаков: Плюя на тази демокрация!
Монитор, 18 ноември 2000. Какво ще продава догодина Костов – майка си и баща си ли, пита известният артист и бивш дисидент. >>>
Сливенският митрополит Йоаникий: Положението на църквата в момента е по-страшно от турското робство
АСЕН ЙОРДАНОВ, МОНИТОР-БУРГАС. "Няма какво да се лъжем, има враждебни чужди сили, които се стремят да унищожат българската църква и самоличността на народа ни". Това каза
сливенският митрополит Йоаникий в реч пред 300 души по случай освещаването на църква в странджанското село Кирово до границата с Турция.
Имам информация, че зад навлизащите секти в България стоят огромни материални интереси, заяви дядо Йоаникий. Той получил информация от руски духовни лица, че лично
генералният секретар на САЩ Мадлин Олбрайт е направила тайно предложение за сделка на руския патриарх Алексей. При последното си посещение в Русия Олбрайт предложила на главата
на руската църква крупни материални помощи срещу съгласието за разпространение на американските сектантски учения сред православните християни.
"Нашата църква и в миналото, и сега има много врагове, но в момента преживява най-тежките си времена. Сега положението е по-страшно, отколкото при 500-годишното турско
робство, защото тогава българите, дори насилвани, пазиха своите традиции и родова памет, а сега се удря съзнателно и целенасочено точно върху тези най-здрави устои на народа ни.
Аз мога да докажа с документи, че църквата е много по-бедна и пренебрегвана сега, отколкото преди 10 ноември 1989 г., въпреки че комунистите бяха открити врагове", каза
сливенският митрополит.
Досега висш български духовник не е правил толкова смело публично изявление, заявиха вчера богослови от региона. Владиката произнесе речта си след 4-часова литургия по случай
освещаването на храм "Св. Димитър Солунски" в странджанското селце Кирово. Въпреки че там живеят около 50 души, само за 3 месеца кметството на селото събра средства, за да
възстанови след 50 години полусъборената църква.
Сливенският митрополит пристигна с архиерейския наместник на Бургас отец Борис Беров и още двама духовници, за да отслужи литургията.
Владиката в момента отговаря за почти цяла Югоизточна България, а епархията му включва Сливенски, Бургаски и Ямболски регион. Според дядо Йоаникий единственото спасение за
България е отпор срещу организираните сили, целящи да развратят младите поколения българи със сектантство и наркомания и възвръщане и възкресяване с помощта на църквата на
исконните български ценности и родови традиции.
Архитект Олег Николов: Храмът трябва да е част от живота на хората
ЦВ, 1998. В храма всичко трябва да е съвършено, защото той е най-близкото място до Бога... Често наричам групата ни пътуващ проповеднически екип, в който всички работим с
много радост и любов. Ние, строителите, ще се преборим с камъните, но хората, които поемат духовната работа, трябва да са по-всеотдайни и саможертвени от нас. Те трябва да бъдат
мисионери. Трябва да умеят много неща без пример не може... Разговор с архитект Олег Николов за новото храмостроителство в България за Църковен вестник >>>
Завръщане: Интервю с Сюзън Ашбрук Харви за Църковен вестник
Февруари 1998 г. Спомням си, веднъж епископ Калистос (Уеър) каза, че в Православната литургия участва цялото човешко тяло. Още преди да сте прекрачили прага на храма, вече
долавяте миризмата на тамян. В поклонението, в почитането на иконите, в литургичните песнопения, в празнуването на Евхаристията - цялата ни личност е там.
Протестантизмът проповядва, че целият ни живот е в богослужението, но не успява да го постигне. Веднъж о. Александър Шмеман писа, че цялото Православие се съдържа в
св.Литургия. Но това твърдение не говори за бедност на Православието, а за безкрайното богатство на Литургията. Никога няма да престана да се възхищавам от православната
Литургия, която е непресъхващ извор на духовни сили. >>>
[ ПОКАЖИ НОВИНИ, КОМЕНТАРИ И
ИНТЕРВЮТА ОТ 2003 ГОДИНА ] |
> СЪБИТИЯ >
АНАЛИЗИ > ИНТЕРВЮТА
|