СВЕЩЕНО ПИСАНИЕ, издание на Светия Синод на Българската църква | www.Pravoslavieto.com |
Нoвий Завет на Господа Нашего Иисуса Христа
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 |
Виж също: Homilies on the Epistles of Paul to the Corinthians St. John Chrysostom
1. Павел, призван апостол Иисус Христов по воля Божия, и брат
Состен - 2. на църквата Божия в Коринт, на осветените в Христа Иисуса, на призваните светии, заедно с всички ония, които призовават името на Господа нашего Иисуса Христа на всяко място, у тях и у нас - 3. благодат вам и мир от Бога Отца нашего и от Господа Иисуса Христа. 4. Благодаря на моя Бог винаги за вас заради даруваната вам в Христа Иисуса Божия благодат; 5. защото чрез Него се обогатихте с всичко, с всяко слово и всяко познание, 6. според както се е утвърдило у вас Христовото свидетелство, 7. тъй че вие се не лишавате от никакъв дар, като очаквате откровението на Господа нашего Иисуса Христа, 8. Който ще ви и утвърди докрай, за да бъдете безукорни в деня на Господа нашего Иисуса Христа. 9. Верен е Бог, чрез Когото сте призвани за общение със Сина Му Иисуса Христа, Господа нашего. 10. Моля ви, братя, в името на Господа нашего Иисуса Христа, да говорите всички едно и също, и да няма помежду ви разцепления, а да бъдете съединени в един дух и в една мисъл. 11. Защото узнах от домашните на Хлоя за вас, братя мои, че помежду ви имало раздори. 12. А това казвам, защото един от вас дума: "аз съм Павлов", друг: "аз пък - Аполосов", трети: "аз съм Кифин", а друг: "аз пък - Христов". 13. Нима Христос се е разделил? нима Павел биде разпнат за вас? или в име Павлово се кръстихте? 14. Благодаря на Бога, че не съм кръстил никого от вас, освен Криспа и Гаия, 15. та да не каже някой, че съм кръстил в мое име. 16. Кръстих също и Стефаниновия дом, а дали съм кръстил и другиго някого, не зная. 17. Защото Христос не ме прати да кръщавам, а да благовествувам, и то не с мъдри думи, за да не се обезсили кръстът Христов. |
Св. апостол Павел |
18. Защото словото за кръста е безумство за ония, които гинат, а за нас, които се спасяваме, е сила Божия. 19. Защото писано е: "ще погубя мъдростта на мъдреците и ще отхвърля разума на разумните". 20. Де е мъдрецът? де е книжовникът? де е разисквачът на тоя век? Не обезуми ли Бог мъдростта на тоя свят? 21. Понеже светът със своята мъдрост не позна Бога в премъдростта Божия, Бог благоволи да спаси вярващите с безумството на проповедта. 22. Защото и иудеите искат личби, и елините търсят мъдрост, 23. а ние проповядваме Христа разпнатия, Който за иудеи е съблазън, а за елини безумство, 24. пък за самите призвани, както иудеи, тъй и елини - Божия сила и Божия премъдрост; 25. защото онова, що е безумно у Бога, е по-мъдро от човеците, и онова, що е немощно у Бога, е по-силно от човеците. 26. Гледайте, братя, какви сте вие, призваните: не мнозина сте мъдри по плът, не мнозина силни, не мнозина благородни; 27. ала Бог избра онова, що е безумно на тоя свят, за да посрами мъдрите; Бог избра онова, що е слабо на тоя свят, за да посрами силните; 28. Бог избра онова, що е от долен род на тоя свят и е унижено, и това, що е нищо, за да съсипе онова, що е нещо, - 29. та никоя плът да се не похвали пред Бога. 30. От Него сте и вие в Христа Иисуса, Който стана за нас
премъдрост от Бога, и правда, и освещение, и изкупление, |
Божия Премъдрост |
1. И аз, братя, като дойдох при вас, дойдох да ви явя Божието свидетелство не с превъзходно слово или мъдрост; 2. защото не намерих за добре да зная между вас нещо друго, освен Иисуса Христа, и то Иисуса Христа разпнат; 3. и аз бях у вас в немощ, в страх и в голям трепет. 4. И словото ми, и проповедта ми бяха не в убедителни думи на човешка мъдрост, а в проява на дух и сила, 5. та вярата ваша да се утвърдява не на човешка мъдрост, а на силата Божия. |
|
6. Мъдрост проповядваме между съвършените, ала мъдрост не на тоя век, нито на преходните властници в тоя свят, 7. а проповядваме Божията премъдрост, тайна, съкровена, която Бог е предопределил преди векове за наша слава, 8. която никой от властниците на тоя век не е познал; защото, ако бяха я познали, не биха разпнали Господа на славата. |
Божия Премъдрост |
9. Но, както е писано: "око не е виждало, ухо не е чувало и човеку на ум не е идвало това, що Бог е приготвил за ония, които Го
обичат". 10. А нам Бог откри това чрез Своя Дух, защото Духът прониква във всичко, дори и в дълбините Божии. 11. Понеже кой човек знае, какво има у човека, освен човешкия дух, който живее в него? Тъй и Божието никой не знае, освен Божия Дух. 12. Ала ние приехме не духа на тоя свят, а Духа, Който иде от Бога, за да знаем това, що ни е дарувано от Бога; 13. това и проповядваме не с думи, научени от човешка мъдрост, а с думи, научени от Духа Светаго, като сравняваме духовното с духовно. 14. Душевният човек не възприема онова, що е от Божия Дух: за него това е безумство; и не може да го разбере, защото то се изследва духовно. 15. Духовният пък изследва всичко, а него никой не изследва. 16. Защото, кой е познал ума Господен, та да го обясни? А ние имаме ум Христов. |
За Светия Дух и Божествената Благодат |
1. И аз, братя, не можах да ви говоря като на духовни, а като на плътски, като на младенци в Христа. 2. С мляко ви нахраних, а не с твърда храна, защото не бяхте в сила да я приемете, па и сега още не сте, 3. понеже сте още плътски. И наистина, щом има помежду ви завист, раздори и разногласия, не сте ли плътски и не постъпвате ли по човешки? 4. Защото, щом един говори: "аз съм Павлов", а друг: "аз съм Аполосов", не сте ли плътски? 5. Какво е, прочее, Павел? какво е Аполос? Не са ли те служители, чрез които вие повярвахте, и то според колкото всекиму от тях Господ е дал? 6. Аз насадих, Аполос полива, ала Бог направи да израсте; 7. тъй че нито който сади е нещо, нито който полива, а всичко е Бог, Който прави да расте. 8. Който сади и който полива едно са; но всеки ще си получи наградата според труда си. |
|
9. Защото ние сме съработници на Бога, вие пък сте Божия нива, Божие здание. 10. По дадената ми от Бога благодат, аз, като мъдър първостроител, положих основа, а друг зида върху нея; ала всеки нека внимава, как зида. 11. Обаче, друга основа никой не може да положи, освен положената, която е Иисус Христос. 12. Ако върху тая основа някой зида със злато, сребро, драгоценни камъни, дървета, сено или слама, - 13. на всекиго делото ще стане явно: денят ще го покаже; защото чрез огън се открива, и огънят ще изпита, какво е на всекиго делото. 14. И ако някому делото, що е зидал, устои, той ще получи награда. 15. А комуто делото изгори, той ще бъде ощетен, а сам ще се спаси, но тъй, както се спасява някой през огън. 16. Не знаете ли, че вие сте храм Божий, и Духът Божий живее във вас? 17. Ако някой разори Божия храм, него Бог ще разори; защото Божият храм е свет; а тоя храм сте вие. 18. Никой да не се мами; ако някой от вас мисли, че е мъдър на тоя свят, нека стане безумен, за да бъде мъдър. 19. Защото мъдростта на тоя свят е безумство пред Бога, както е писано: "Той улавя мъдрите в тяхното хитруване". 20. И пак: "Господ знае, че помислите на мъдреците са суетни". 21. И тъй, никой да се не хвали с човеци, защото всичко е ваше: 22. било Павел, или Аполос, или Кифа, било свят или живот, или смърт, било сегашно, или бъдно, - всичко е ваше; 23. вие пък сте Христови, а Христос - Божий. |
Неделя 9 след Петдесетница |
1. И тъй, нека всякой човек ни счита за служители Христови и разпоредници на тайните Божии; 2. а това, що нататък се иска от разпоредниците, то е - всеки от тях да се окаже верен. 3. Малко ми струва да бъда съден от вас, или от човешки съд; но и аз сам себе си не съдя. 4. Защото в нищо виновен не се съзнавам, ала с това се не оправдавам: съдия ми е Господ. 5. Прочее, за нищо не съдете преди време, докле не дойде Господ, Който и ще изнесе на виделина тайните на мрака и ще извади наяве намеренията на сърцето; и тогава похвалата ще бъде всекиму от Бога. 6. Това, братя, приспособих към себе си и Аполоса зарад вас, за да се научите от нас да не мъдрувате повече от онова, що е писано, и да се не гордеете един пред други за никого си. 7. Защото, кой те отличава от другите? Какво имаш, което да не си получил? А щом си получил, защо се хвалиш, като да не си получил? 8. Преситени сте вече, обогатихте се вече и се възцарихте без нас; о, да бяхте се възцарили, та и ние да царуваме с вас! |
|
9. Защото мисля, че нас, апостолите, Бог постави най-последни, като осъдени на смърт; понеже станахме зрелище на света - на Ангели
и човеци. 10. Ние сме безумни зарад Христа, а вие сте мъдри в Христа; ние сме немощни, а вие силни; вие сте славни, а ние безчестни. 11. Дори до тоя час и гладуваме, и жадуваме, и ходим голи, и ни бият по лице, и се скитаме, 12. и се трудим, работейки с ръцете си. Злословени - благославяме; гонени - търпим; 13. хулени - молим се. Станахме като измет на света, измет за всички досега. 14. Не за да ви посрамя пиша това, а ви поучавам като мои възлюбени чеда. 15. Защото, ако имате и десетки хиляди наставници в Христа, много бащи нямате, понеже аз ви родих в Иисуса Христа чрез Евангелието. 16. Прочее, моля ви, бъдете ми подражатели, както съм аз на Христа. 17. За това пратих при вас Тимотея, който ми е възлюбено и вярно чедо у Господа; той ще ви напомни моите пътища в Христа, както уча навред във всяка църква. 18. Някои си се възгордели, като че няма да дойда при вас; 19. но аз ще дойда скоро при вас, ако ще Господ, и ще позная не думите, а силата на ония, които са се възгордели; 20. защото царството Божие е не в думи, а в сила. 21. Какво искате? С палица ли да дойда при вас, или с любов и кротък дух? |
Неделя 10 след Петдесетница |
1. Смее ли някой от вас, кога има тъжба с другиго, да се съди пред нечестивците, а не пред светиите? 2. Не знаете ли, че светиите ще съдят света? И ако светът бъде съден от вас, то вие недостойни ли сте да съдите най-малките работи? 3. Не знаете ли, че ангели ще съдим? А колко повече житейски работи? 4. Ако, прочее, имате съд за житейски работи, поставяйте за съдии унижените в църквата. 5. За ваш срам казвам: тъй ли няма помежду ви ни един мъдър, който да може да отсъжда между братята си? 6. А брат с брата се съди, и то пред неверници! 7. Твърде срамотно е за вас вече това, че имате съдби помежду си; защо по-добре не си останете обидени? Защо по-добре не претърпите щета? 8. Но вие сами обиждате и ощетявате, и то братя. |
|
9. Или не знаете, че неправедници няма да наследят царството Божие? Не се лъжете: нито блудници, ни идолослужители, ни
прелюбодейци, нито малакийци, ни мъжеложници, 10. нито крадци, ни користолюбци, ни пияници, нито хулители, ни грабители няма да наследят царството Божие. 11. И такива бяхте някои от вас; но се умихте, но се осветихте, но се оправдахте в името на Господа нашего Иисуса Христа и чрез Духа на нашия Бог. 12. Всичко ми е позволено, ала не всичко е полезно; всичко ми е позволено, но няма да бъда аз обладан от нещо. 13. Храната е за корема, и коремът за храната; но Бог ще погуби и едното и другото. Ала тялото не е за блудство, а за Господа, а Господ - за тялото. 14. Бог и Господа възкреси, и нас ще възкреси със силата Си. 15. Нима не знаете, че телата ви са Христови членове? И тъй, да взема ли членовете на Христа и да ги направя членове на блудница? Съвсем не! 16. Или не знаете, че, който се съединява с блудница, става едно тяло с нея? Защото казано е: "ще бъдат двамата една плът". 17. А който се съединява с Господа, един дух е с Него. 18. Избягвайте блудството; всеки грях, що прави човек, е извън тялото, а блудникът против собственото си тяло греши. 19. Или не знаете, че тялото ви е храм на Духа Светаго, Който живее във вас и Когото имате от Бога, и че не принадлежите на себе си? 20. Защото вие сте скъпо купени. Затова прославете Бога в телата си и в душите си, които са Божии. |
Хомосексуалност |
1. Що се пък отнася до идоложертвените храни, мислим, че всички имаме знание. - Добре, но знанието възгордява, а любовта назидава. 2. Ако някой мисли, че знае нещо, той още нищо не е тъй узнал, както трябва да знае. 3. Ако пък някой люби Бога, той е познат от Него. 4. - Колкото за ядене идолски жертви знаем, че идолът е нищо в света и че други бог няма, освен Единаго Бога. 5. Защото, макар и да има само по име богове, било на небето, било на земята (както и има много богове и много господевци), - 6. ние обаче имаме един Бог Отец, от Когото е всичко, и ние сме у Него, и един Господ Иисус Христос, чрез Когото е всичко и ние сме чрез Него. 7. - Добре, но не у всички има това знание; някои с досегашните си понятия за идолите ядат идоложертвено като идолски жертви, и съвестта им, бидейки немощна, се осквернява. |
|
8. Храната не ни приближава към Бога, защото, нито ако ядем, печелим, нито ако не ядем, губим. 9. Пазете се обаче, да не би някак тая ваша свобода стане съблазън за немощните. 10. Защото, ако някой види, че ти, който разбираш, седиш на трапеза в капище, то неговата съвест, като на немощен, не ще ли го насърчи да яде идолски жертви? 11. И при твоето разбиране ще загине немощният брат, за когото е умрял Христос. 12. А като грешите тъй против братята и биете немощната им съвест, вие грешите против Христа. 13. Затова, щом храната съблазнява брата ми, няма да ям месо никога, за да не съблазня брата си. |
Неделя Месопустна |
1. Не съм ли апостол? Не съм ли свободен? Не съм ли видял Иисуса Христа, Господа нашего? Не сте ли вие мое дело в Господа? 2. Ако на други не съм апостол, на вас обаче съм; защото печатът на моето апостолство вие сте в Господа. 3. Това е моята защита против ония, които ме осъждат. 4. Нима нямаме власт да ядем и да пием? 5. Нима нямаме власт да водим със себе си сестра жена, както и другите апостоли и братята Господни и Кифа? 6. Или само аз и Варнава нямаме право да не работим? 7. Кой войник служи някога на свои разноски? Кой сади лозе, и не яде от плода му? Или кой пасе стадо, и не яде от млякото на стадото? 8. Нима по човешки говоря това? Не и законът ли казва същото? 9. Защото в Моисеевия закон е писано: "не вързвай устата на вол, който вършее". Нима за воловете се грижи Бог? 10. Или казва това главно за нас? - Да, за нас е писано това; защото, който оре, трябва да оре с надежда, и който вършее, трябва да вършее с надежда да получи, каквото очаква. 11. Ако ние сме посеяли у вас духовното, много ли е, ако пожънем у вас телесното? 12. Ако други имат дял в онова, що вие владеете, то колко повече ние? Обаче, ние се не ползувахме от това право, а всичко търпим, за да не причиним някоя спънка на Христовото благовестие. 13. Не знаете ли, че, които свещенодействуват, се хранят от светилището, и които служат на олтара, делят си с олтара принесеното? 14. Тъй и Господ е заповядал, проповедниците на благовестието да живеят от благовестието. 15. Но аз се не възползувах ни с едно от тия права: и не писах това, за да се приложи всичко туй към мене. Защото за мене е по-добре да умра, отколкото някой да ми осуети похвалата. 16. Защото, ако благовествувам, няма за какво да се хваля: обязаност необходима ми се налага, и горко ми, ако не благовествувам! 17. Ако доброволно върша това, имам награда; ако ли недоброволно, изпълнявам само поверена мен служба. 18. А каква ми е наградата? Тая, че, проповядвайки Евангелието, благовествувам за Христа даром, без да се ползувам от своето право в благовестието. 19. Защото, бидейки свободен от всички, станах роб на всички, за да придобия по-многото от тях: 20. за иудеите станах като иудеин, за да придобия иудеите; за подзаконните станах подзаконен, за да придобия подзаконните; 21. за нямащите закон станах като да съм без закон (макар да не съм без закон пред Бога, но съм под закона на Христа), за да придобия нямащите закон; 22. за немощните станах като немощен, за да придобия немощните, за всички станах всичко, щото по какъвто и да е начин да спася някои. 23. А това го правя заради Евангелието, за да бъда участник в неговите блага. 24. Не знаете ли, че, които се надтичват на игрище, всички тичат, ала само един получава наградата? Така тичайте, за да постигнете целта. 25. Всеки, който се подвизава, от всичко се въздържа: те - за да получат тленен венец, а ние - нетленен. 26. Прочее, аз тичам не като след нещо неизвестно, удрям не като да бия въздух; 27. но изнурявам и поробвам тялото си, да не би, като проповядвам на другите, сам негоден да стана. |
Неделя 11 след Петдесетница |
1. А за духовните дарби не искам, братя, да не знаете. 2. Знаете, че, когато бяхте езичници, вие се влачехте при немите идоли, като да ви водеха. 3. Затова ви обаждам, че никой, който говори чрез Дух Божий, не казва анатема на Иисуса, и никой не може да нарече Иисуса Господ, освен чрез Духа Светаго. 4. Има различни дарби, ала Духът е един и същ; 5. има различни служби, ала Господ е един и същ; 6. има и различни действия, ала Бог е един и същ, Който върши всичко у всички. 7. Но всекиму се дава да се прояви у него Духът за обща полза; 8. защото едному се дава чрез Духа слово на мъдрост, другиму - слово на знание, чрез същия Дух; 9. едному - вяра, чрез същия Дух; другиму - дарби за лекуване, чрез същия Дух; 10. едному - чудодействия, другиму - пророчество, едному - да различава духовете, другиму - разни езици, а другиму - да тълкува езици. 11. Всичко това го произвежда един и същият Дух, като разпределя всекиму по отделно, както си иска. 12. И както тялото е едно, а има много членове, и всички членове на едното тяло, макар и много, са едно тяло, - тъй и Христос. 13. Защото чрез един Дух всички сме кръстени в едно тяло, било иудеи или елини, било роби или свободни; и всички с един Дух сме напоени. 14. Защото и тялото не се състои от един член, а от много. 15. Ако ногата каже: понеже не съм ръка, не принадлежа към тялото, нима затова тя не е от тялото? 16. И ако ухото каже: понеже не съм око, не принадлежа към тялото, нима затова то не е от тялото? 17. Ако цялото тяло е око, де ще е слухът? Ако цялото бъде слух, де ще е обонянието? 18. Но сега Бог наредил всеки един от членовете в тялото тъй, както Му било угодно. 19. И ако всички членове бяха само един, де щеше да е тялото? 20. А сега - много членове, пък едно тяло. 21. И не може окото да каже на ръката: не ми трябваш, нито пък главата на нозете: не ми трябвате. 22. Наопаки, ония телесни членове, които ни се струват по-слаби, са много по-нужни; 23. и на ония членове на тялото, които мислим, че не са толкова на чест, отдаваме повече чест; 24. и неблагообразните наши членове имат по-голямо благообразие, а благообразните нямат нужда от това. Но Бог разпределил тялото, като на несъвършената му част отдал по-голяма чест, 25. за да няма разногласие в тялото, а членовете еднакво да се грижат един за други. 26. И кога страда един член, страдат с него всички членове; кога се слави един член, радват се с него всички членове. 27. Вие сте тяло Христово, а поотделно - членове. 28. И от вас Бог постави в църквата първо апостоли, второ пророци, трето учители; после такива, които имат сили чудотворни и дарби за лекуване; след това застъпници, управници и такива, които да говорят разни езици. 29. Нима всички са апостоли? Всички ли са пророци? Нима всички са учители? Всички ли са чудотворци? 30. Всички ли имат дарби да лекуват? Всички ли говорят езици? Всички ли са тълкуватели? 31. Показвайте ревност за по-добри дарби, и аз ще ви покажа път още по-превъзходен. |
Св. Петдесетница. Св. Дух |
1. Да говоря всички езици човешки и дори ангелски, щом любов нямам, ще бъда мед, що звънти, или кимвал, що звека. 2. Да имам пророчески дар и да зная всички тайни, да имам пълно знание за всички неща и такава силна вяра, че да мога и планини да преместям, - щом любов нямам, нищо не съм. 3. И да раздам всичкия си имот, да предам и тялото си на изгаряне, - щом любов нямам, нищо ме не ползува. 4. Любовта е дълготърпелива, пълна с благост, любовта не завижда, любовта се не превъзнася, не се гордее, 5. не безчинствува, не дири своето, не се сърди, зло не мисли, 6. на неправда се не радва, а се радва на истина; 7. всичко извинява, на всичко вярва, на всичко се надява, всичко претърпява. 8. Любовта никога не отпада, а другите дарби, ако са пророчества, ще престанат, ако са езици, ще замлъкнат, ако са знание, ще изчезнат. 9. Защото донейде знаем и донейде пророчествуваме; 10. но, кога дойде съвършеното знание, тогава това "донейде" ще изчезне. 11. Когато бях младенец, като младенец говорех, като младенец мислех и като младенец разсъждавах; а като станах мъж, оставих младенческото. 12. Сега виждаме смътно като през огледало, а тогава - лице с лице; сега зная донейде, а тогава ще позная, както и бидох познат. 13. А сега остават тия три: вяра, надежда, любов; но по-голяма от тях е любовта. |
|
1. Напомням ви, братя, Евангелието, което ви благовестих, което и приехте и в което стоите; 2. чрез него се и спасявате, ако го държите, както съм ви благовестил, освен ако не сте напразно повярвали. |
|
3. Аз ви предадох най-напред онова, което бях и приел, че Христос умря за греховете ни, според Писанията, 4. че Той бе погребан и че на третия ден възкръсна, според Писанията, 5. и че се яви на Кифа и след това на единайсетте; 6. после се яви на повече от петстотин братя наведнъж, от които повечето са живи доднес, а някои и починаха; 7. после се яви на Иакова, след това на всички апостоли, 8. а най-после от всички яви се и на мене, като на някой изверг. 9. Защото аз съм най-малкият от апостолите и не съм достоен да се нарека апостол, понеже гоних църквата Божия. 10. Но с благодатта на Бога съм това, което съм; и Неговата благодат в мене не беше напразно, а повече от всички тях се потрудих - ала не аз, а Божията благодат, която е с мене. 11. И тъй, било аз, било те, така проповядваме, и вие така повярвахте. |
(3: Пс.21:7, Ис.53:5, Дан.9:24, Зах.13:7) (4: Пс.15:10, Ис.53:11, Ос.6:2-3, Иона2:1)) (5: Мат.28:16, Марк.16:14, Лук.24:34) |
12. И ако за Христа се проповядва, че е възкръснал от мъртви, то как някои помежду вас казват, че нямало възкресение на мъртви? 13. А щом няма възкресение на мъртви, то и Христос не е възкръснал; 14. ако пък Христос не е възкръснал, то празна е нашата проповед, празна е и вашата вяра. 15. При това, ако наистина мъртви не възкръсват, ние излизаме лъжесвидетели Божии, понеже свидетелствувахме за Бога, че е възкресил Христа, Когото не е възкресявал; 16. защото, ако мъртви не възкръсват, и Христос не е възкръснал; 17. ако пък Христос не е възкръснал, суетна е вярата ви: вие сте си още в греховете; 18. тогава и ония, които са умрели в Христа, са загинали. 19. И ако само през този живот се надяваме на Христа, ние сме най-окаяни от всички човеци. 20. Но ето, Христос възкръсна от мъртви и за умрелите стана начатък. 21. Понеже, както смъртта дойде чрез човека, тъй и възкресението от мъртви дойде чрез Човека. 22. Както в Адама всички умират, тъй и в Христа всички ще оживеят; 23. но всеки по своя ред: начатък е възкръсналият Христос; после, при Неговото идване, ще възкръснат ония, които са Христови; 24. а след това ще бъде краят, когато Той предаде царството Богу и Отцу, когато унищожи всяко началство, всяка власт и сила. 25. Защото Той трябва да царува, докато тури всички врагове под нозете Си. 26. А най-последен враг, който ще бъде унищожен, е смъртта, 27. защото "всичко покори под нозете Му"; а щом се казва, че "всичко е Нему покорено", очевидно е, че освен Оногова, Който е подчинил Нему всичко. 28. Когато пък Му бъде подчинено всичко, тогава и Сам Синът ще се подчини на Оногова, Който Му бе всичко подчинил, за да бъде Бог всичко у всички. 29. Инак, какво ще сторят ония, които се кръщават, вярвайки във възкресението на мъртвите, ако изобщо мъртви не възкръсват? Защо ли се и кръщават, вярвайки във възкресението на мъртвите? 30. Защо ли и ние се подлагаме всеки час на опасност? 31. Всеки ден умирам: това ми е вашата похвала, която имам в Христа Иисуса, нашия Господ. 32. Ако аз, тъй да кажа по човешки, се борих със зверове в Ефес, то каква полза за мене, щом мъртви не възкръсват? Да ядем и да пием, защото утре ще умрем! 33. Не се лъжете: лоши беседи развалят добрите нрави. 34. Свестете се, както трябва, и не грешете; защото някои от вас нямат познание за Бога - за ваш срам го казвам. 35. Но ще каже някой: как ще възкръснат мъртвите и в какво тяло ще дойдат? 36. Безумецо, това, що ти сееш, няма да оживее, ако не умре. 37. И когато сееш, не сееш тялото, което има да стане, а голо зърно, например: пшенично или друго някое; 38. но Бог му дава тяло, каквото си иска, и на всяко семе собственото му тяло. 39. Не всяка плът е все еднаква плът: друга е човешката плът, друга е скотската плът, друга - рибената, друга - птичата. 40. Има тела небесни и тела земни, ала друг е блясъкът на небесните и друг на земните; 41. един е блясъкът на слънцето; друг е блясъкът на месечината, друг е пък на звездите; па и звезда от звезда се различава по блясък. 42. Тъй е и възкресението на мъртвите: сее се в тление - възкръсва в нетление; 43. сее се в безчестие - възкръсва в слава; сее се в немощ - възкръсва в сила; 44. сее се тяло душевно - възкръсва тяло духовно. Има тяло душевно, има и тяло духовно. 45. Тъй е и писано: "първият човек Адам стана жива душа", а последният Адам - животворен дух. 46. Но първом не иде духовното, а душевното, и после духовното. 47. Първият човек е от земя, земен; вторият човек е Господ от небето. 48. Какъвто е земният, такива са и земните; и какъвто е Небесният, такива са и небесните; 49. и както сме носили образа на земния, тъй ще носим и образа на Небесния. 50. И това ви казвам, братя, че плът и кръв не могат да наследят царството Божие, нито тлението може да наследи нетление. 51. Ето, тайна ви казвам: всинца няма да умрем, ала всинца ще се изменим 52. изведнъж, в един миг, при последната тръба: ще затръби, и мъртвите ще възкръснат нетленни, а ние ще се изменим; 53. защото това тленното трябва да се облече в нетление, а това смъртното - да се облече в безсмъртие. 54. А щом това тленно тяло се облече в нетление, и това смъртното тяло се облече в безсмъртие, тогава ще се сбъдне думата написана: "смъртта биде погълната с победа". 55. "Де ти е, смърте, жилото? Де ти е, аде, победата?" 56. Жилото на смъртта е грехът, а силата на греха е законът. 57. Да въздадем благодарение Богу, Който ни дарява победата чрез Господа нашего Иисуса Христа. 58. И тъй, братя мои възлюбени, бъдете твърди, непоколебими и напредвайте винаги в делото Господне, като знаете, че трудът ви не е напразен пред Господа. |
ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО
|
1. А колкото до събиране милостиня за светиите, правете и вие тъй, както съм наредил в галатийските църкви: 2. във всеки първи ден на седмицата всеки един от вас да отделя и скътва у себе си каквото може, та не кога дойда, тогава да се събира милостиня. 3. А кога дойда, които изберете вие, тях ще пратя с писма, за да занесат вашата милостиня в Иерусалим. 4. Ако пък се намери за добре да отида и аз, тогава ще дойдат с мене. 5. Ще дойда при вас, след като пропътувам Македония, защото ще мина през Македония. 6. А може би да поостана при вас, дори и да презимувам, та вие да ме придружите навсякъде, където отида. 7. Защото не искам сега да ви видя само пътем; а се надявам, ако позволи Господ, да прекарам помежду ви няколко време. 8. А в Ефес ще остана до Петдесетница, 9. защото за мен се отвориха големи врата за много работа, и противниците са много. 10. Ако пък дойде Тимотей, гледайте да бъде в безопасност помежду ви; защото той върши делото Господне, както и аз. 11. Прочее, никой да го не унизи, а го изпратете смиром, та да дойде при мене, защото го очаквам с братята. 12. А колкото за брат Аполоса, аз го молих много да дойде с братята при вас; но, навярно, не е било воля Божия да дойде сега, а ще дойде, кога му бъде удобно. |
|
13. Бъдете бодри, стойте във вярата, бъдете мъжествени, бъдете крепки; 14. всичко у вас да става с любов. 15. Моля ви още, братя: вие знаете Стефаниновия дом, че той е начатък в Ахаия и че се посветиха да служат на светиите; 16. покорявайте се и вие на такива и на всекиго, който спомага и се труди. 17. Радвам се, че дойдоха Стефанин, Фортунат и Ахаик; те запълниха вашето отсъствие, 18. защото успокоиха моя дух и вашия; прочее, почитайте такива. 19. Поздравяват ви асийските църкви; много ви поздравяват в Господа Акила и Прискила с домашната си църква. 20. Поздравяват ви всички братя. Поздравете се един други със свето целуване. 21. Поздравявам ви аз, Павел, собственоръчно. 22. Който не обича Господа Иисуса Христа, да бъде анатема, маран-атà *. 23. Благодатта на Господа Иисуса Христа да бъде с вас, 24. и любовта ми с всинца ви в Христа Иисуса. Амин. |
Неделя 13 след Петдесетница |
* Да бъде отлъчен до идването на Господа.