Ротондата "Св. Георги Победоносец" в София
The Rotunda, The Church of St. George in Sofia, Bulgaria

 

София. Ротондата "Св. Георги Победоносец". Photo: pierluigisurace.it

 

:: Храм "Св. великомъченик Георги Победоносец" - Ротондата

:: Тhe frescoes in the Rotunda "St. George" in Sofia

:: Ротондата "Св. Георги" Връзка извън Pravoslavieto.com

:: София. Православни храмове и светини

:: Св. великомъченик Георги Победоносец

 

 

Храм "Св. великомъченик Георги Победоносец" - Ротондата

Храм "Свети Великомъченик Георги Победоносец" е единствената сграда от далечния IV век със запазена покривна конструкция в България. Поради архитектурния си тип храмът е известен като Ротондата (Ротонда - сграда, застроена на кръгообразна площ, често покрита с купол).

Ротондата се намира в самия център на днешна София, във вътрешния двор на Президентството и хотел "Шератон София" (бившия хотел "Балкан").

Първоначалната сграда е била построена за тържествени церемонии, свързани с посещенията на св. Константин Велики в древната Сердика. Предполага се, че в нея са провеждани заседания на Сердикийския събор (343/344 г.). През V век сградата е била разрушена от хуните, но по-късно е издигната отново, вече като православен храм. През XIV в., по време на османското робство, храмът е превърнат в джамия. До XV век уникалните й стенописи - част от тях са на възраст 1500 години, са били скрити от мазилката.

Детайл от стенопис от XI-XII век в църквата "Св. Георги Победоносец" (Ротондата) в СофияРотондата е открита едва през 1953 г. по време на разкопките при изграждането на сградата на Министерския съвет. Запазеният днес храм-музей е част от голям археологичен комплекс, на изток от който се намират разкопките на римско селище.

По време на реставрационната работа в средата на XX век са открити няколко пласта  стенописи, най-ранният от които датира X-XI век. Това са фрагменти от изображения на осем ангела на вътрешната част на купола на църквата. Под тях, между прозоречните ниши и купола, са изобразени по двойки 22 св.пророци. Живото изражение и пластично моделираният образ с широко отворени очи са характерни елементи на елинистичния класицизъм във византийското изкуство в столицата на империята. Сходни на тях са стенописите от първия слой в църквата "Св. Йоан Кръстител" в Земен, датирани XI-XII век.

Внушителният, висок почти 14 метра купол датира от XIV в. и изобразява Господ Иисус Христос Вседържител (Пантократор) със свети ангели и пророци.

 


Иконостасът в храма-музей "Св. Георги Победоносец" (Ротондата) в София. Фото: Георги Генчев

 

 


Стенописи в Ротондата "Св. Георги" в София. Фото: Георги Генчев

 

 


Иисус Христос Вседържител (Пантократор) със свв. ангели и пророци. Фото: Георги Генчев

 

 


Стенопис от XI-XII век в църквата "Св. Георги Победоносец" (Ротондата) в София. Фото: Георги Генчев

 

 

 

Детайл от стенопис от XI-XII век в църквата "Св. Георги Победоносец" (Ротондата) в София
Детайл от стенопис от XI-XII век в църквата "Св. Георги Победоносец" (Ротондата) в София

 

 

 

 

 

Тhe frescoes in the Rotunda "St. George" in Sofia

Детайл от стенопис от XI-XII век в църквата "Св. Георги Победоносец" (Ротондата) в СофияChurches of the 9th and the 10th century decorated in frescoes have not been preserved in Bulgaria. The earliest samples are of the end of the 10th and the beginning of the 11th century. These are fragments (eight angels) situated in the inner-vault space of the Church of St. George in Sofia. Famous also as the Rotunda, it is the only late antique building of the 4th century with preserved roof structure, which was designed for the festive ceremonies, which accompanied the visit of Emperor Constantine the Great to Serdika. During the invasion of the Huns in mid 5th century it was destroyed and later re-constructed as a church, which was turned into a mosque after the 14th century.

The Rotunda was unearthed as late as in 1953 during excavation works for the Presidential Building. Several artistic layers have been preserved in the church. The earliest are dated to the 11th – 12th century – these are the figures if the prophets (two by two) between the window niches and the vault. The widely open eyes, the plastic modeling of the face and the vivid expression display the characteristic elements of the Hellenistic classicism of Byzantine art in the capital of the empire. Similar trends can also be traced in the image of St. Anna depicted on the first artistic layer of archaic elements of the Church of John the Baptist in Zemen, dated to the 11th – 12th century.

Professor Axinia Dzurova, from "Golden pages of Medieval Bulgaria"

 

Виж също:

 

Към съдържанието на Православната Читалня
Емайл


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com