Св. Йоан Касиян РимлянинСв. Иоан (Иоанн) Касиан Римлянин ок. 350 - 435 година Чества се на 29 февруари. През невисокосни години - на 28 февруари |
Св. Касиан е починал на 23 юли 435 г. Православната Църква чествува паметта му на 29 февруари, a през невисокосните години службата на св. Касиан се пее на вечернята на 28 февруари. Той не е официално канонизиран от Римокатолическата църква поради подозрения в антиавгустинизъм, респективно в полупелагианство.
На 29 февруари е паметта на Св. преподобни Йоан, наречен Варсанофий (V в.) и на свети мъченик Теоктирист, игумен Пеликитски (VIII в.). Той пострадал за иконопочитанието при Константин Копроним: изгорили му носа и ръцете с катран. Свети Теоктирист бил участник в страданията на св. Стефан Нови († 767).
По-долу:
Виж също:
Преподобни Йоан Касиан живял в края на IV век и първата половина на V век. В това време духовното просвещение било най-вече разпространено на Изток. Там също така се развивал с всичката си сила подвижническият живот. Пустините и планините били заселени от свети иноци, чиито славни имена се почитали от целия християнски свят.
Стремейки се към духовен живот, Касиан напуснал своето отечество Рим и дошъл на Изток. Той поживял известно време в Скитската пустиня, във Витлеем приел монашество, обиколил всички пустини и обители в Тиваида. В Цариград той слушал свети Йоан Златоуст и след няколко години се върнал в Рим. Това било през време на гонението против Йоан Златоуст. Касиан бил един от неговите възторжени почитатели и смели защитници.
След известно време той се преселил в Галия (Франция) в град Марсилия и пръв въвел в тази страна монашески общежителен живот по примера на Изтока.
Преподобни Касиан написал много книги, чрез които запознал западните християни с духа и правилата на източните иночески обители, изложил беседите на пустинническите отци за разни духовни предмети и опровергал лъжеученията. Той умрял в 435 година.
© Жития на светиите, Синодално издателство, 1991 година.
Св. Иоан Касиан Римлянин се е родил около 350-360 г. вероятно в Галия от знатни и богати родители и е получил добро научно образование. Той от най-ранна възраст възлюбил Богоугодния живот и изгаряйки от желание да постигне съвършенство в него, се отправил на Изток, където постъпил във Витлеемския манастир и приел монашество. Тук, слушайки за славния подвижнически живот на Египетските отци, той пожелал да ги види и да се поучи от тях. Поради това след двегодишно пребиваване във Витлеемската обител той и неговия брат в Христа Герман, се отправили натам около 390 г.
Цели седем години прекарали там те, живеейки в скитове и килии, в манастири и в уединение сред отшелници. Запомняли всичко, изучавали, проверявали се в опита. Така те подробно се запознали с тамошния подвижнически живот във всичките му оттенъци. Те се завърнали в своя манастир в 397 г., но отново се отправили в пустините на египетските страни и прекарали там до 400-ата година.
Изоставяйки Египет, този път св. Касиан и неговият спътник се отправили към Константинопол, където били приети благосклонно от св. Иоан Златоуст, който ръкоположил св. Касиан за диакон, а неговия спътик като по-старши - за свещеник (в 400 г.). Когато св. Иоан Златоуст бил отправен на заточение, неговите близки изпратили в Рим при папа Инокентий (в 405 г.) някои негови приближени, между които св. Касиан и неговия спътник. Така завършило това им пътуване.
След него св. Касиан не се завърнал повече на Изток. Той се отправил обратно към родината си, където продължил своя подвижнически живот по египетски образец и прославяйки се със светостта на живота си и с учителска мъдрост, той бил посветен за свещеник. Около него започнали да се събират един след друг ученици и скоро основали манастир. По техен пример наблизо устроили и женски манастир. И в единия и в другия бил въведен този устав, по който живеели и се спасявали в източните и особено в египетските манастири.
Благоустрояването на тези манастири в новия дух и по новите правила, както и явните успехи на подвизаващите се в тях привлекли вниманието на множество йерарси и манастирски настоятели в Галия. Желаейки и те да въведат такива порядки, помолили св. Касиан да им напише манастирски устав и да обрисува самия дух на подвижничеството. Той с желание изпълнил тази молба, описвайки всички в 12 книги постановления и 24 събеседвания.
Св. Касиан е починал в 435 г. Неговата памет се чества на 29 февруари.
Сведенията за св. Касиан са от кн. Обозрение на духовната битка, преведена от руски език и издадена от © Тавор прес, София.
Преподобният Касиан произхождал от Рим и бил син на знатни и славни родители. От ранна младост проявявал любов към науките и книгите на Свещеното Писание. Отличавайки се с прилежност и с яснота на ума, отначало изучил философията и астрономията; а после преминал към благоговейно изучаване на Свещеното Писание и го изучил така добре, че по познанията си бил един от бележитите хора на времето си. Освен това той съблюдавал девство, отличавал се с душевна чистота, благонравие и други добродетели.
Като напуснал отечеството си, той отишъл в Цариград при свети Йоан Златоуст. Като придобил от него нови знания и като се научил на добродетелен живот, той се оттеглил в скит. В един от тамошните манастири свети Касиан приел монашество, като всецяло се предал на послушание и на всички манастирски трудове, приучавайки се към тежкия, изискващ пост и други подвизи монашески живот.
Тези подвизи събудили у него желание за нови, по-високи, и той отишъл в едно пустинно място, за да води безмълвен живот. Не малко време се подвизавал така свети Касиан, научавайки се да разбира изкушенията и изнурявайки се с големи трудове. Като желаел да получи от другите свети отци по-голяма полза за себе си, той напуснал мястото си, където съблюдавал пълно безмълвие и посетил всички манастири в Египет, Тивиада, на Нитрийската планина, в Азия, Понт и Кападокия.
Като се запознал с житията на мнозина велики отци и като изучил различни видове монашески подвизи, свети Касиан основал два манастира - мъжки и женски. Освен това написал няколко книги с поучителни слова, изпълнени с назидателни поучения, с премъдрост и полза, така че всеки, който ги чете с внимание и старание, може да почерпи не малка полза за душата си и да узнае какво е било житието и начина на мислене на светия съставител на тези душеполезни книги*.
* Преподобни Касиан е наставник в подвижническия живот. В първата от 12-те книги "за уставите на киновиите" той говори за външния вид на монаха; във втората - за реда на нощните псалми и молитви; в третата - за реда на дневните молитви и псалми; в четвъртата - за чина на отричането от света. В 24 събеседвания с отците се съдържат беседи на пустинните отци за различни духовни предмети. В 13 събеседвания разсъждава за благодатта. Бел.ред.
Преподобни Касиан писал още против Несторий за въплъщението на Божието Слово от Пречистата Дева Богородица* и като прославил православно Божията Майка, светецът угодил на Родилия се от нея Бог.
* Ересиархът Несторий е роден в сирийския град Кесария Германикийска на Ефрат. Не са известни нито произходът му, нито годината на раждане. Според свидетелството на главния му противник, свети Кирил Александрийски, "той излязъл от калта и произходът му бил срамен". След като станал Константинополски патриарх, отначало се обявил за ревностен гонител на ересите, но после сам неочаквано се оказал еретик. Започнал да заявява в църква, че Пресвета Дева Мария не следва да се нарича Богородица, тъй като е родила не Бог, а само човека Иисус, Който бил само обиталище на Божеството и оръдие на нашето спасение; този човек чрез слизане на Светия Дух върху него станал Христос, тоест помазаник, и нравствено съединен с него. На Третия Вселенски събор (431 г.) ереста на Несторий била осъдена, а самият той бил заточен отначало в манастира Евирения (близо до Антиохия), а след това - в отдалечения египетски оазис Ибис, където след няколко години умрял. Бел.ред.
Като поживял много години сред такива трудове и подвизи и като принесъл голяма полза на монасите с писанията си, свети Касиан отишъл във вечните обители*.
* Свети Касиан починал на 23 юли 435 г. Денят на паметта му - 29 февруари, е само във високосни години. А когато месец февруари има 28 дни, тогава службата на свети Касиан се пее на повечерието. Бел.ред.
© Жития на светиите, преведени на български език от църковно-славянския текст на Чети-минеите ("Четьи-Минеи") на св. Димитрий Ростовски.
Виж също: