Християнски ереси и секти
Монтанизъм. Монтанизм. Montanism

 

:: Кратко описание

:: Монтанизм Вл. Соловьев

 

 

Кратко описание

Монтанизмът е раннохристиянска ерес, появила се в средата на II век сред юдеохристиянски общини във Фригия (Мала Азия). Назована е по името на своя основател - фригиеца Монтан (Montanus, ок. 150), бивш жрец на Кибела.

Монтанистите не вярвали, че с Христа Божественото откровение е завършено и че в Него човечеството е получило пълнотата на откровението. Те вярвали, че откровението ще бъде завършено благодарение на действието на Св. Дух.

Монтан отхвърлял както Божествената същност на Църквата, така и църковната йерархия и смятал, че Църквата трябва да се ръководи от особени вдъхновени "пророци" (харизматици), които да я поведат при посрещане на наближаващия край на света. За такъв пророк, който може да допълва св. апостоли и дори Господ Иисус Христос, Монтан смятал себе си.

Последователите му водели строг аскетичен живот, вярвали, че няма прошка за грехове, извършени след Кръщението и съзнателно търсели мъченичество по време на гоненията против християните.

Разпространен първоначално в Мала Азия, монтанизмът се разпространил в Тракия, Северна Африка, Рим и Южна Галия. След 207 г. Тертулиан също изповядвал учението на Монтан, което наричал "Ново пророчество". Монтанистката група, която той основал в Африка съществувала и през V век под името тертулианство.

Монтанизмът е осъден от Църквата и преследван от държавната власт. В Мала Азия той просъществувал до VIII век.

Pravoslavieto.com

 

 

 

Монтанизм

Монтанизм - религиозное движение в христианстве II века.

Бывший языческий жрец Монтан, из Фригии (на границе с Мизией), обратившись в христианство (около 156 г.), не захотел войти в слагавшиеся в то время церковные рамки и стал проповедовать живое духовное общение с Божеством, свободное от иерархии и обрядов и проявляющееся в индивидуальных харизмах, т. е. особых дарах Св. Духа, преимущественно в даре пророческом.

Последователи Монтана, между которыми выдавались особенно две пророчицы, Приска (или Присцилла) и Максимилла, признали своего учителя за Параклета (Духа-Утешителя), обещанного в Евангелии от Иоанна. Движение распространилось из Малой Азии во Фракии; отголоски его достигли Карфагена, Рима и южной Галлии.

Монтанизм, полагая сущность христианства исключительно в религиозном энтузиазме, своим отрицанием всякой иерархической и богослужебной формы сталкивался с церковью, а своим пренебрежением к умственной стороне религии представлял противоположность гностицизмуРечник, с которым, однако, последователи Монтана сходились в том, что настоящими духовными христианами и "святыми" считали только себя, а большинство верующих признавали за низший род людей - душевных.

Пророческий дар у монтанистов выражался в экстатических припадках, а со стороны содержания пророчества сводились главным образом к возвещению скорого второго пришествия Христа, при чем фригийское мст. Пепуза объявлялось Новым Иерусалимом.

Так как монтанисты оставляли неприкосновенными основные христианские догматы и восставали против церкви только в отношении дисциплины и нравов, заявляя себя здесь крайними ригористами, - то многие важные предстоятели церковные (Ириней лионский, Элевфер римский) смотрели сначала на это движение снисходительно; более строго отнесся к нему папа Виктор, а впоследствии Монтанова или катафригийская ересь была окончательно осуждена первым вселенским собором в Никее (325). О первоначальной истории монтанизма сохранилось так мало положительных сведений, что в новейшее время некоторые слишком скептические историки склонялись к признанию самого Монтана и его двух пророчиц за мифы. Религиозные идеи монтанизмаВ известны главным образом из книг обратившегося в эту секту Тертуллиана.

Вл. Соловьев

 

Виж също:

 

Към съдържанието на Православната Читалня
Емайл


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com