СВЕЩЕНО ПИСАНИЕ, издание на Светия Синод на Българската църква | www.Pravoslavieto.com |
Нoвий Завет на Господа Нашего Иисуса Христа
1 2 3 4 5 6 |
Виж също: Homilies on Galatians St. John Chrysostom
1. Павел апостол, призван не от човеци, нито чрез човек, а чрез Иисуса Христа и Бога Отца, Който Го възкреси от мъртвите, 2. и всички братя, които са с мене - до църквите Галатийски: 3. благодат вам и мир от Бога Отца и от Господа нашего Иисуса Христа, 4. Който отдаде Себе Си за нашите грехове, за да ни избави от сегашния лукав век, по волята на Бога и Отца нашего, 5. Комуто слава вовеки веков. Амин. 6. Чудя се, че тъй скоро преминавате от Оногова, Който ви е призвал чрез благодатта Христова, към друго благовестие; 7. не че има друго благовестие, но има някои, които ви смущават и искат да изопачат благовестието Христово. 8. Но ако дори ние, или Ангел от небето ви благовестеше нещо по-друго от това, що ние ви благовестихме, анатема да бъде. 9. Както по-горе казахме, и сега пак казвам: който ви благовествува нещо по-друго от това, що приехте, анатема да бъде. 10. У човеци ли сега търся благоволение, или у Бога? Или на човеци искам да угаждам? Ако бях още угаждал на човеци, не щях да бъда Христов раб. 11. Известявам ви, братя, че Евангелието, което аз благовестих, не е човешко, 12. защото и аз нито го приех, нито го научих от човек, а чрез откровение Иисус Христово. 13. Слушали сте за някогашното мое поведание в иудейството, че аз прекомерно гонех Божията църква и я разорявах, 14. и преуспявах в иудейството повече от мнозина мои връстници в рода ми, понеже бях голям ревнител за отеческите ми предания. 15. А когато Бог, Който ме избра от утробата на майка ми и ме призва чрез благодатта Си, благоволи 16. да открие в мене Своя Син, за да благовестя за Него между езичниците, - аз веднага се не съветвах с плът и кръв, 17. нито възлязох в Иерусалим при ония, които преди мене бяха апостоли, но отидох в Арабия, и пак се върнах в Дамаск. 18. Отпосле, подир три години, възлязох в Иерусалим да се видя с Петра, и преседях у него петнайсет дена. 19. Другиго от апостолите не видях, освен Иакова, брата Господен. |
Св. апостол Павел
|
20. А за това, що ви пиша, ето, пред Бога казвам, че не лъжа. 21. След това дойдох в страните Сирийски и Киликийски. 22. На Христовите църкви в Иудея лично не бях познат, 23. а само бяха слушали, че оня, който някога тях гонеше, сега проповядва вярата, що преди разоряваше. 24. И прославяха Бога за мене. |
1. Сетне, след четиринайсет години, пак възлязох в Иерусалим с Варнава, като взех с мене си и Тита. 2. А възлязох по откровение и предложих на верните, насаме пък на най-видните, благовестието, което проповядвам между езичниците, - да не би да тичам, или да съм тичал напразно. 3. Но и Тит, който беше с мене, макар и елин, не биде принуден да се обреже. 4. Колкото пък за привмъкналите се лъжебратя, които скришно дойдоха да подглеждат нашата свобода, що имаме в Христа Иисуса, за да ни поробят, - 5. тям нито за час се оставихме да ни покорят, та да се запази у вас истината на благовестието. 6. А що се отнася до най-видните (каквито и да са били те някогаш, мене е все едно: Бог не гледа човека по лице), те нищо не ми прибавиха. 7. Напротив, като видяха, че мене е поверено да благовестя на необрязаните, както Петру - на обрязаните 8. (понеже Оня, Който помогна на Петра в апостолството между обрязаните, помогна и на мене между езичниците), 9. и като узнаха за дадената мене благодат, Иаков, Кифа и Иоан, смятани за стълбове, подадоха на мене и на Варнава ръка за общуване, за да отидем ние при езичниците, а те - при обрязаните, 10. като само ни поръчаха да помним сиромасите, което се и постарах да изпълня точно. |
Св. ап. Варнава |
11. А когато дойде Петър в Антиохия, аз му се лично опрях, защото се бе изложил на осъждане. 12. Понеже, преди да пристигнат някои от Иакова, той ядеше заедно с езичниците; а когато те дойдоха, почна да се спотаява и да страни, като се боеше от обрязаните. 13. Заедно с него лицемереха и другите иудеи, тъй че дори и Варнава се увлече от лицемерието им. 14. Но, когато видях, че те не постъпват право по евангелската истина, казах на Петра пред всички: ако ти, бидейки иудеин, живееш по езически, а не по иудейски, защо караш езичниците да живеят по иудейски? |
Църковните събори |
15. Ние по природа сме иудеи, а не грешници от езичниците; 16. обаче, като узнахме, че човек се оправдава не чрез дела по закона, а само чрез вяра в Иисуса Христа, и ние повярвахме в Христа Иисуса, за да се оправдаем чрез вярата в Христа, а не чрез дела по закона; защото чрез дела по закона няма да се оправдае никоя плът. 17. Ако пък, залягайки да се оправдаем в Христа, и сами се оказахме грешници, нима Христос е служител на греха? Съвсем не! 18. Защото, ако отново градя, що съм разрушил, сам себе си правя престъпник: 19. чрез закона умрях за закона, та да живея за Бога. Разпнах се с Христа, 20. и вече не аз живея, а Христос живее в мене. А дето живея сега в плът, живея с вярата в Сина Божий, Който ме възлюби и предаде Себе Си за мене. 21. Не отхвърлям Божията благодат; защото, ако чрез закона е оправданието, тогава Христос напразно умря. |
Чете се в Неделя на светите Отци от Седмия Вселенски събор |